Skilt med glassbyggesten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skilt med glassbyggesten

Sitat: Som alle virkelig smarte produkter er glassbyggesten tre ting på én gang: Vindu, vegg og pynt. (og nå også skilt!)

På oppfordring skal jeg prøve å beskrive hvordan dette "skiltet" er laget.

1. Sjablong: Første steg var å lage bokstavene i selvklebende folie. Her fikk jeg proff hjelp med en folieplotter (plotter med kniv). Foliebokstavene ble så limt på en Kapafix-plate. Kapafix er en slags papplate/kartong med lim på ene siden. Ved hjelp av en skalpell kuttet jeg bokstavene ut i Kapafixplaten ved å følge kantene på foliesjablongen. Dessverre vet jeg ikke hvor man får kjøpt Kapafix over disk. Dette var noe de hadde på den grafiske bedriften der min kone jobber.

Kapafix

2. Glassbyggesten: Benyttet billigste type fra Fliskompaniet med glatt (blank) overflate. Her kan man selvfølgelig benytte dyrere typer med farge osv. Kapafix-sjablongene ble så klistret på. Nå var alt klart for sandblåsing.

3. Sandblåsing: Lag gjerne en ekstra sjablong (og en ekstra stein) som du kan bruke som prøve. Det er viktig og ikke holde for skarp vinkel på blåsemunnstykket når du jobber langs kanten på kapafixen. Jeg anbefaler å benytte aluminiumsilikat som blåsemiddel, da dette gir en penere overflate enn Wollstadsand. Jeg benyttet en 2-sylinder hobbykompressor fra Biltema og blåseutstyr fra samme levrandør.

4. Montering og belysning: I forbindelse med mitt hjemmekinoprosjekt bygget jeg den aktuelle veggen opp på nytt. Da var det enkelt å plassere glassbyggestenen. Styringselektronikken (som leverer høyspenningen) er plassert til høyre og venstre for stenene. 12V forsyning foregår via en switch-mode strømforsyning (Elfa) som er plassert et annet sted i rommet. Kaldanoderørene (4. stk AC Ryan) er kjøpt på Komplett.no og er beregnet for innvendig belysning i PC-kasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på TV (BBC Prime?) et program hvor de brukte en liknende metode.
    De fikk kuttet folie i type mønster de ønsket, limte dette på glassflaten akkurat som et klistremerke; deretter smurte de på en ganske kraftig syre som de lot stå i noen minutter før de skyllte den av med vann.

KRAFTIGE gummihansker var obligatorisk! Kanskje en enklere metode for DIY'ere hvis man kan få tak i den syra?

Se f.eks. http://www.gocco.co.za/etching.htm for en liknende prosess.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du tenke deg å ta imot bestillinger på dette? :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra beskrivelse Frod. Pent ble det også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LasseM
    Så på TV (BBC Prime?) et program hvor de brukte en liknende metode.
    De fikk kuttet folie i type mønster de ønsket, limte dette på glassflaten akkurat som et klistremerke; deretter smurte de på en ganske kraftig syre som de lot stå i noen minutter før de skyllte den av med vann.

KRAFTIGE gummihansker var obligatorisk! Kanskje en enklere metode for DIY'ere hvis man kan få tak i den syra?

Se f.eks. http://www.gocco.co.za/etching.htm for en liknende prosess.
    Det var et "Forandring fryder"-program for ca et år siden som gjorde noe lignende. De mattet et baderomsvindu med et lignende middel som nevnt over. Tror de påførte det med pensel.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som de malte på "Forandring Fryder" var antakelig frostmaling. Den gir frostet/sandblåst effekt uten selve ulempene med syre (litt farlig og må nøytraliseres etterpå). Frostmaling males/rulles på, tørker og bør herdes i ovn for best effekt.

Forhandles hos f.eks. hobbybutikker som Panduro (på Karl Johan). Kan også bestilles over nett: http://www.pandurohobby.no (søk på frostmaling, finnes i flere farger for de som er kreative ). Annet alternativ er http://www.sloyd-detaljer.no/ (søk også her på frostmaling).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •