Liten 12" subkasse - hvordan gå frem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten 12" subkasse - hvordan gå frem?

Jeg vurderer å bygge eller kjøpe en kasse til noe utstyr jeg har.

P.audio PRO TM-12
    P.audio PRO TM-12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Zachry DSW-400
    Zachry DSW-400 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Jeg har mekket en kasse til dette før, men det ble gigantisk, veldig uhåndterbart og alt annet enn aukustisk optimalt. Jeg savner en sub, men vil ha noe "kompakt".

Jeg har forsatt nær null kunnskap om høytalere, men tenker å sette meg bedre inn i det denne gang.

1. Jeg trenger konkrete tips og info av dere som forstår dere på verdiene som angis i spesifikasjonene.

Lukket kasse gir strammere bass? Gjelder det også til dette elementet?
    Lukket kasse gjør det lettere å drive elementet? Er dette også universelt? Altså det har ingen andre negative sider enn at den ikke går så dypt i frekvensen som ported? sist gang hadde jeg portet, men vil sette kvalitet foran kvantitet nå, dersom dette er tilfellet.

Ett annet problem er at jeg ikke har håndlag for bygging, men derfor har jeg også lyst å ta en titt på ferdigbygget. Men så var problemet å finne noe optimalt, og så må jeg nok alikevell lage hull til forsterker.

eks.
    Kabinet 12" Lukket - Byg-selv-basbokse - HiFi, DVD og Multimedie - Autoudstyr - thansen.dk

Og blir raskt drøye priser når ikke skal ha tynn MDF eller spon. Helst vil jeg ha 22mm MDF.

2. Jeg trenger tips til hvor jeg selv kan lære å lage høtalere/subwofere og forstå meg på matematikken og verdiene. Jeg har ikke funnet noen særdeles gode guider osv på internett, så kanskje noen anbefalinger på bøker som tar for seg alt ifra basic?

Kan denne linken hjelpe?
    Speaker Box Calculations

Takker for tilbakemeldinger!

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dessverre ikke hjelpe deg med tips, bortsett fra at denne boken Gratis Høyttalerbok - dynaBel AS regnes som nybegynnerguide #1.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •