VARM motstand i delefilter Dali 400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VARM motstand i delefilter Dali 400

Heisann tenkte jeg skulle dele denne observasjonen.

For en tid tilbake la jeg merke til at den ene høyttaleren hadde markert lavere nivå på diskanten. Det er jo en god unnskyldning for å finne frem torx-settet. Ut med elementene i ht og grave seg frem gjennom dempemateriale til delefilter. Der ser jeg årsaken -motstand i bass delen av filteret er svartsvidd, har nok spillt litt høyt,ja. (var over middels påvirket helgen før)
    Dempemateriale i nærheten av denne motstanden var også smeltet. Det har med andre ord vært meget varmt inni ht.
    Skiftet motstanden (5W3,9Ohm) med en på 10W3,9Ohm. Dette hjalp på den ht, men da la jeg merke til at balansen mellom ht ble forskjøvet mot den jeg hadde skiftet på.
    Ok, opp med neste ht og satte inn tilsvarende der da normaliserte alt seg.

Problem solved, MEN:

Er det riktig antatt at en varm motstand forandrer verdi og får mindre motstand? (og dermed forskyver strømfordelingen internt mellom "avdelingene" i delefilteret)

Er det ikke også litt merkelig å benytte en 5W motstand i bassdelen av delefilteret?

Enda merkeligere er det at den svidde motstanden målte som den skulle.(riktignok mens den var kald.)

Kan jo ikke annet enn å anbefale alle Dali 400(red series) eiere å bytte ut denne 5 Watteren med en 10 Watter.(tar sikkkert ikke fyr men..)

Beklager amatørutrykkene

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Er det riktig antatt at en varm motstand forandrer verdi og får mindre motstand? (og dermed forskyver strømfordelingen internt mellom "avdelingene" i delefilteret)
    Det er vel mer sannsynlig at motstanden øker med økt temperatur, og ja - det endrer delefilteret. Det samme skjer med elementene i høyttaleren.

Er det ikke også litt merkelig å benytte en 5W motstand i bassdelen av delefilteret?
    Billigere å skifte en svidd motstand enn et svidd element.

Enda merkeligere er det at den svidde motstanden målte som den skulle.(riktignok mens den var kald.)
    Muligens merkelig, men hva skjer når den blir belastet? Riktige måleresultater oppnås under riktige arbeidsforhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens merkelig, men hva skjer når den blir belastet? Riktige måleresultater oppnås under riktige arbeidsforhold.
    Ja hva skjer da?
    Hvis det er sånn at motstanden endrer karakteristikk ved økt temperatur, og høy temp er normalt for motstanden i denne kretsen, da vil jeg jo (ved å bytte fra 5W til 10W) potensiellt forringe opprinnelig konstruksjon av delefilter.
    Ser for meg 10W vil ha lavere arbeidstemp ennn 5 W (selv om de jo vil avgi like mye varme)

Ser ut til at jeg bare blir dummere og dummere gitt..

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les om Zobel filter så får du noen svar.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hva skjer da?
    En defekt motstand vil tilfeldigvis kunne måle bra med et multimeter (typisk milliWatt), mens resultatet blir noe helt annet når du spiller høyt (kanskje flere Watt).

Det var antagelig helt unødvendig av meg å ta opp påvirkning på delefilter, fordi du kan se bort fra normale temperaturendringer i en motstand. Så lenge belastningen på motstanderen er innenfor spesifikasjonen vil endringene være marginale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Yggdrasil, -god forklaring.

Motstanden i den ene ht var hel og pen(den jeg byttet sist) mens den jeg byttet først var trykken uleselig og denne hadde sågar smeltet løs fra limet.
    Det er jo nesten som om vi snakker glødepære her.:shock:

Likevel snakker vi alså om forringelse av lydkvaliteten selv om det var forskjellen som avslørte feilen og ikke "lyden" av en enkelt ht. Hadde det vært lik grad av feil på begge ht hadde jeg sikkert ikke mistenkt at noe var feil men kanskje på sikt avskrevet ht pga. lydkvalitet.

Skal huske på dette med målingsikkerhet til senere særlig der det er mistanke om feil.. (der lærte jeg noe nytt)

Hadde jeg stolt på målingen av motstanden kunne jeg jo ha trodd elementene var gåene isteden.

Er ikke sikker på hva IsakAlexander sikter til, men regner med at endring av effektåligheten på motstanden ikke vil forandre lydsignaturen i forhold til konstruktørens intensjon. med tanke på det du skriver i siste innlegg.
    (Selv synes jeg de spiller bra nå, men øra er jo IKKE til å stole på)

Jeg vil kanskje ha større sjanse for å blåse et element riktignok?!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •