Glatt overflate - støvtørking. Hvordan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Glatt overflate - støvtørking. Hvordan?

Nå har jeg snart gjort ferdig min første mediabenk. Har malt den i mørk valnøtt og fikk levert klarlakk(matt) for å gi benken en glatt overflate slik at støvtørking går som en lek.
    Etter 2 strøk er den fortsatt ruglete, faktisk litt mer ruglete enn hva den var opprinnelig.
    Jeg har brukt mikrofiber-rull, som anbefalt så jeg tror ikke det problemer ligger. Har jeg fått feil lakk? Gjør den bare overflata litt skinnende, men ikke glatt?

Jeg glemte selvsagt å pusse ned furuplata før jeg begynte med maling, men furuplata er jo veldig glatt fra før.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men jeg tror du bør pusse plata først. I tillegg bør du pusse med fint sandpapir mellom hvert strøk med lakken. Jeg tror du kan pusse lett etter siste strøket også, med veldig fint papir, så blir det nok glatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussing mellom lagene er nok stikkordet her.

Det vil alltid bli en ru overflate når man lakker noe, uten å pusse ned.

Newcomer Duncan Edwards sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så blir det ofte litt fiberreisning i treverket også, etter første strøk. Puss godt ned med sandpapir korning 80-120, puss så over med korning 180 og lakk et par strøk til, hvor du bruker korning 240 mellom. Da skal du se at resultatet blir mye bedre. Lykke til.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rullen du bruker legger også igjen bitte små luftbobler. Disse gjør også at det kjennes "ruglete" ut.

Bruk heller pensel av god kvalitet - godt med lakk og stryk sakte i samme retning.
    Og puss så klart mellom alle lag. Mange lag med lakk og pussing med stålull mellom lagene vil gi deg en flott dybde virkning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange gode tips! Tusen takk!

Kan noen henvise til en pensel med god kvalitet? Hvilken størrelse(bredde) på penselen?
    Kan det være greit å bruke rulle på samtlige strøk, bortsett fra det siste hvor jeg benytter pensel? Bruker så lang tid med pensel(eller gjør jeg nå det?).

Hvor lenge skal jeg vente mellom hver pussing? I følge spannet tar det 8 timer før det er overlakkbart. Er det så lenge jeg bør vente, eller skal jeg vente 24 timer(som er grensen for tung belastning)?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke rulle. Bare den er "fin" ikke grov.

Pussing er alfa omega. Puss mellom hvert strøk. Husk å bruke en fuktet klut for å tørke vekk støvet før du maler.

1: Puss
    2: Tørk vekk
    3: Mal

Gjenta 1,2,3.

Pussepapiret du pusser med må du ta gradvis "penere". f.eks 180-240-400
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du kan fint bruke rulle. Bare den er "fin" ikke grov.

Pussing er alfa omega. Puss mellom hvert strøk. Husk å bruke en fuktet klut for å tørke vekk støvet før du maler.

1: Puss
    2: Tørk vekk
    3: Mal

Gjenta 1,2,3.

Pussepapiret du pusser med må du ta gradvis "penere". f.eks 180-240-400
    I følge g.org blir det små luftbobler av rullen jeg bruker(mikrofiber).
    Hvor lenge skal jeg vente etter maling før pussing? Når den er overlakkbar(8 timer) eller når den tåler tung belastning(24 timer)?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke merket noe til luftbobler. Hvis du ser på min hjemmekino så ser du racket jeg har. Det er malt med 40 glans. Det er veldig glatt. Kunne gjort det glattere, men er veldig fornøyd med det.

Jeg ville prøvd meg frem. Det kommer litt ann på varmen i rommet. Jo varmere det er, jo raskere tørker malingen. 18-20 grader er optimalt. Så hvis det er tørket etter 8-10 timer så kan du jo forsøke å pusse. Jeg tror jeg ville ventet i 18-24 timer ca. og pusset. Da er jeg sikker på at ikke noe av malingen løsner etc.

Overlakkbar vil si at du egentlig har mulighet til å legge på et strøk uten å pusse. Riktig nok beregnet på ting som ikke behøver pussing for hvert strøk
    Når den er ligget i 24 timer så er den som regel herdet, og da må du pusse for at malingen skal få heft.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke hvilken glans jeg har.
    Skal hjem og pusse nå.

Takknemlig for samtlige svar! =)

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan klare å rulle uten å få luftbobler, men da må du passe på å rulle veldig sakte.

Jeg syns det er lettere med pensel og så lenge du passer på å bruke godt med lakk får du ikke striper.

Kan rulle først og stryke ut med pensel etterpå.
    Mange veier til Rom

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har riktig nok ikke malt med rull eller pensel. Men jeg har brukt sort blank spray boks på en liten overflate som jeg ville male. Og trikset var å spraye på et tynt lag, ikke for mye at det renner.. så vente litt, men ikke for lenge, må være på grensen til at det tørker... Så et nytt tynt lag.. så på nytt igjen i flere omganger.. 4-6 ganger tror jeg å huske jeg tok på min lille jobb. Resultatet var faktisk veldig god. Blank og fin overflate. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg pusset over med 120. Og det ble jo noe helt annet! Har nå lakket 3. strøket og skal pusse over med 180(har ikke finere, så jeg håper dette holder. Bør jeg pusse over med noe finere?) i morgen og se hvordan det blir og deretter vurdere å lakke flere ganger.
    Rullet også sakte og det ser veldig bra ut.

Kommer med bilder når alt er ferdig.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kommer så langt at du skal støvtørke (tittel), så vil jeg anbefale lunket vann og støvklut. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Når du kommer så langt at du skal støvtørke (tittel), så vil jeg anbefale lunket vann og støvklut. 8)
    Notert!

Holder det med sandpapir 180 eller bør jeg ha finere som den siste finishen?

Newcomer Vort3x sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Notert!

Holder det med sandpapir 180 eller bør jeg ha finere som den siste finishen?
    Jeg vil anbefale 320,hvertfall før siste strøk. Er akkurat ferdig med min benk,så jeg føler med deg i jakten på god finish!

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Nå har jeg snart gjort ferdig min første mediabenk. Har malt den i mørk valnøtt og fikk levert klarlakk(matt) for å gi benken en glatt overflate slik at støvtørking går som en lek.
    Etter 2 strøk er den fortsatt ruglete, faktisk litt mer ruglete enn hva den var opprinnelig.
    Jeg har brukt mikrofiber-rull, som anbefalt så jeg tror ikke det problemer ligger. Har jeg fått feil lakk? Gjør den bare overflata litt skinnende, men ikke glatt?

Jeg glemte selvsagt å pusse ned furuplata før jeg begynte med maling, men furuplata er jo veldig glatt fra før.
    Hei!
    Mange gode tips her som forsåvidt er ganske riktige, men hva slags lakk bruker du? Vannbasert/alkyd/urethan...(Vann/oljebasert)
    Som nevnt er det nok fiberreisning i furuplata som er grunnen til ujevn overflate. Dette blir bare forsterket for hvert lag med lakk du påfører, hvis du da ikke har pusset i mellom lagene...
    Når det gjelder tørketid er det veldig lett å gå seg blind på hva som står på bruksanvisningene. Dette er tørketider under optimale forhold. (Temp/luftfuktighet) Gjerne 20 grader/50% relativ fuktighet...
    Oljelakk er generelt bedre/enklere å bruke for å få en pen overflate...
    mvh
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. My bad. Jeg kom på at jeg ikke har brukt rulle på tvbenken min, men spray! Brukte kompressor og spray. Veldig lett. Hadde vel ca 8 strøk.

Men rulle går helt fint, har brukt det på et annet prosjekt.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torbis
    Hei!
    Mange gode tips her som forsåvidt er ganske riktige, men hva slags lakk bruker du? Vannbasert/alkyd/urethan...(Vann/oljebasert)
    Som nevnt er det nok fiberreisning i furuplata som er grunnen til ujevn overflate. Dette blir bare forsterket for hvert lag med lakk du påfører, hvis du da ikke har pusset i mellom lagene...
    Når det gjelder tørketid er det veldig lett å gå seg blind på hva som står på bruksanvisningene. Dette er tørketider under optimale forhold. (Temp/luftfuktighet) Gjerne 20 grader/50% relativ fuktighet...
    Oljelakk er generelt bedre/enklere å bruke for å få en pen overflate...
    mvh
    Thorbjørn
    Malingen er vannbasert, men jeg er sannelig ikke sikker på hva lakken er. Det er klarlakk for tregulv og parkett(anbefalt av butikk) og heter silkematt. Det heter visstnok polyurethan-alkydlakk. Et ******* å fjerne hvis du skylder ut resten i vasken...
    Virker som jeg har gal lakk..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med poleringen??:P
    har laget tv benk selv da jeg er snekker og for å få en helt blank slett flate må du polere med mindre det er sprøytlakkert.
    håper det hjelper

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •