Glatt overflate - støvtørking. Hvordan? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av elanee
    hva med poleringen??:P
    har laget tv benk selv da jeg er snekker og for å få en helt blank slett flate må du polere med mindre det er sprøytlakkert.
    håper det hjelper
    Tja, jeg får se etter jeg har pusset med 320 og deretter lakkert.

Hva skal jeg bruke for å polere trebenk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jeg brukte bare det jeg hadde.var noe båt poleringscrem
    brukte en sånn roterende polermaskin fra biltema koster rundt250 kr om jeg husker riktig

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med temperatur der du skal lakkere? Ofte greit å ha det LITT kaldt og høyere relativ fuktighet enn på tørken. Ja også støvet da selvfølgelig, fjern alt i god tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Hva med temperatur der du skal lakkere? Ofte greit å ha det LITT kaldt og høyere relativ fuktighet enn på tørken. Ja også støvet da selvfølgelig, fjern alt i god tid.
    For tiden veldig kaldt i leiligheta. 15-20 grader. 15 grader mens jeg er på jobb og om natta, så jeg tipper det skulle gå bra? Fuktighet aner jeg ikke.
    Jeg pusser og bygger i stua

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg pusse etter siste strøk, eller skal lakken være det siste jeg legger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silkematt kan ikke poleres til blank. Glatt overflate er avhengig av grunnarbeid før siste strøk. Puss med stor kloss og bruk evt sikling før puss. legg på godt med lakk og benytt en skumfordriver for å jevne ut alt, og fjerne evt luftbobler, til slutt. fordriverern fjerner også overskuddslakk.
    Lakk er det siste som skal på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silkematt kan ikke poleres til blank. Glatt overflate er avhengig av grunnarbeid før siste strøk. Puss med stor kloss og bruk evt sikling før puss. legg på godt med lakk og benytt en skumfordriver for å jevne ut alt, og fjerne evt luftbobler, til slutt. fordriverern fjerner også overskuddslakk.
    Ville ikke ha blank, bare glatt.
    Stor kloss? Altså bare større pussepapir?
    Sikling?
    Hvor stor skumfordriver bør jeg ha(plata er 90cm lang og 32 cm dyp) og hvordan bruker jeg denne? Skal jeg legge press, holde vinkelrett etc? Og gjør jeg det rett etter siste lag med lakk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør bruke pussekloss når du skal planslipe, Går an å lage av materialrester eller kan kjøpes. Med stor mener jeg en lang en for å kun ta toppene og ikke pusse mellom toppene. Sikling er en metallskrape som er HELT rett, bruker du langsidene på denne kan du "høvle" ned ujevnheter i lakk e.l.
    Litt forskjellige skumfordrivere der ute det viktigste er å legge et lett press på mens du passer på å gjøre det i hele bevegelser. Lettest med litt vinkling.
    Skumfordriveren skal brukes umiddelbart etter at siste lag er påført og i våt lakk. meningen er å fordele lakken jevnt og presse ut luftbobler etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du deg råd til en fordriver som er i hel bredde er jo det optimalt.
    Fordriver blir som en veldig bred pensel, før var den som en pensel men nå er de laget av en slags skumgummi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Han hadde ikke fordriver, så endte bare med 240 pussepapir(han hadde ikke noe finere heller). Nå la jeg et tykt lag med lakk og rullet det godt ut over. Etter 4 timer ser det bra ut, men det lukter jævlig her inne

Tror jeg er ferdig med benken i morgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at lakk er det siste som skal på. Nå kjenner jeg små nupper(som jeg tror kommer av lakken). Hvordan blir finishen dersom jeg pusser ned dette? Hva er forskjellen nå og etter pussing? Lakken er altså matt, så om glansen forsvinner gjør det ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan pusse ned men da vil du bryte overflaten på lakken og dermed svekke denne. Nuppene kommer sannsynligvis av støv/luftbobler. Brukte du rulle?
    Det er jo bare å slipe ned, blir du ikke fornøyd med finishen legger du bare et nytt sistestrøk. (med fordriver/bred pensel og støvfritt miljø.)
    Lag evt. en lakkboks av plast og sørg for at denne er helt støvfri.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan pusse ned men da vil du bryte overflaten på lakken og dermed svekke denne. Nuppene kommer sannsynligvis av støv/luftbobler. Brukte du rulle?
    Det er jo bare å slipe ned, blir du ikke fornøyd med finishen legger du bare et nytt sistestrøk. (med fordriver/bred pensel og støvfritt miljø.)
    Lag evt. en lakkboks av plast og sørg for at denne er helt støvfri.
    Jeg brukte rulle, ja og rullet forsiktig. Skal se om jeg kan pusse akkurat der det er nuppete.
    Så lenge kluten ikke setter seg fast er jeg fornøyd, så jeg skal dra kluten over og se hvordan det blir. Blir det ikke bra, pusser jeg og lakker over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puss med finere korning enn 240 da. Kjøp en pakke med diverse graderinger og prøv deg frem mot slutten. Du kan også bruke stålull(vask ut såpa). Bruk kloss til 240 papiret som du kan begynne med for å "ta ned toppene".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Will do!

Takknemlig for alle bidrag!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blank og/eller glatt overflate.

Det tar tid, og du må pusse mellom alle lag. Jeg laget meg akkurat et par (litt rare) høytalere i bjørk. Jeg ville gjerne ha en slett og blank overflate. La på mange lakklag og pusset mellom alle. Mellom de siste lagene pusset jeg med 400 papir. Etter siste strøket, våtpusset jeg med 800 og 1200 smergelpapir. Den overflaten jeg fikk da, kunne jeg på sett og vis bruke. Det ble en matt og glatt overflate som egentlig var ganske kul.. Men jeg ville prøve meg videre. Jeg rubbet og polerte med vanlig bilrubbing og Turtle wax. Det ble ikke super high gloss overflate, da burde jeg nok gjort noe mellom 1200 papiret og rubbingen. Jeg er allikevel fornøyd med resultatet; blank og glatt overflate. Det var uansett ikke en test på blankest mulig overflate, men et forsøk for å se om jeg kunne lage høyttalere med buet fasong.

Jeg tror at for oss dødelige som ikke har en lakkboks å stå i, vil man lettest oppnå Jevn og glossy finnish ved å gå veien med rubbing og polering...
    For å redusere mengden svevestøv i lufta, la jeg lakklagene på morgenen før jeg gikk på jobb. Da hadde det ikke vært aktivitet på verkstedet siden kvelden før, og lakken fikk stå i fred og tørke gjennom dagen. Jeg brukte en rest med 8 år gammel vannbasert gulvlakk. Tror det var en polyrethan lakk. Jeg brukte en lakkpensel fra Biltema, og pakket den inn i en plastpose mellom strøkene. Det sparer en for arbeid med å gjøre ren penselen, man sparer lakk, og penselen er ikke full av vann når man skal legge neste lag. Jeg tror man får like godt eller bedre resultat med rulle og fordriver, men dette var et resteprosjekt, så jeg ville ikke handle inn mer en høyst nødvendig....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •