Trenger hjelp til å bygge en Bodyshaker!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til å bygge en Bodyshaker!!

Hei.
    Trenger noen tips og gode erfaringer til å bygge en Bodyshaker..

Er 15" elementer bedre enn 12" og 8" for det om man bruker flere av de små elementene?

Hva elementer anbefales? Må ha noe som tåler en masse bank:-D

Er det serie eller paralell kobling som er best? Tenkte å ha 3 - 4 elementer hvist det blir 15".

Finst det lavtbyggende elementer som ikke bygger så mye?

Er det bedre med free air elementene enn de vanlige?

Kjøpte tidligere et Buttkicker sett,og lurer på om den forsterkeren klare å drive de nye elementene? forsterkeren er på: 1000 Watts @ 4 ohms eller 1900 Watts @ 2 ohms.

Håper på noen gode tips her:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare referere til min egen erfaring samt litt generell synsing uten vitenskapelig dokumentasjon.

Jeg kjøpte en lavkvalitets sub brukt til 1000,- med 15" element og 250W forsterker. Elementet har ikke noe spesiell lang slaglengde og forsterkeren er heller ikke veldig kraftig. Elementet er montert rett under sweetspot i en sponplate. Men det gir hvertfall en temmelig kraftig vibrering i hele sofaen, og selv når jeg tror at hele elementet skal komme gjennom setet, kan jeg ikke merke antydning til forvrengning eller at elementet bunner. Så jeg antar at stort element er bedre enn mindre, men en 12" eller 15" montert under hver plass vil gi ganske bra effekt. Du kan bruke helt billige elementer, har lest om flere som har brukt de billigste MGR-elementene fra Ljudia. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe mange og mindre elementer, gå for 12" eller 15" alt etter hva du tar deg råd til.

Hvis elementene er på 8 ohm kan du parallellkoble to og to parvis og seriekobler disse to parene igjen, da får du nominelt 8 ohm impedfanse på alle 4 tilsammen. Det bør forsterkeren klare temmelig fint. 1000W holder i massevis.

Det finnes lavtbyggende elementer men jeg har kun sett de hos Partsexpress, men det er mulig det finnes her i Norge også. Det som er viktig er å passe på at det er nok avstand mellom setet i sofaen og elementet slik at man ikke setter seg rett i elementet hvis man skulle dumpe litt tungt ned i sofaen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe greier,da får jeg satse på 15"

Da får bare finne noen elementer,og kan da bare gå bort ifra free air elementene virker det som:-D

Er det sånn ca 4 elementer på max 250 watt - 4 ohm den forsterkeren tåler da?

Gjelder det kun 8 ohm som kan paralell kobles to og to og så serie kobling dei?
    Er det noe forskjell på elementene om det er 4 ohm eller 8 ohm?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn ca 4 elementer på max 250 watt - 4 ohm den forsterkeren tåler da?
    Nei, det har ingen sammenheng. Høyttaleren tar i mot det forsterkeren mater den med, for å si det enkelt. Som regel tåler høyttalere mer enn den oppgitte effekten også, forutsatt at forsterkeren gir fra seg et rent signal. Det er mange som har sprengt høyttelerene sine ved å bruke for svak forsterker.

Gjelder det kun 8 ohm som kan paralell kobles to og to og så serie kobling dei?
    Hvis du parallellkobler 2 stk 8 ohms elementer, vil impedansen bli 4 ohm. Parallellkobler du 2 stk. 4 ohms elementer, blir impedansen 2 ohmParallellkobling - Grunnleggende elektroteknikk, likestrøm | Nasjonal digital læringsarena Hvis du seriekobler 2 stk. 4 ohms elementer blir impedansen 8 ohm. Så hvis du har 4 elementer på 4 ohm hver, så kan du parallellkoble to og to, og seriekoble disse to parene, da vil du ende opp med totalt 4 ohms last. Om dette er passe last for forsterkeren eller ikke vet jeg ikke, kommer an på om den er konstruert for lav last.

Et element på 4 ohm vil trekke mer strøm fra forsterkeren enn et på 8 ohm. Men nå er det sånn at alle elementer har en impedans som varierer med frekvensen, så et 8 ohm element kan god være nede på 3-4 ohm ved enkelte frekvenser og 12-16-20 ohm ved andre frekvenser. For å ikke belaste forsterkeren mer enn nødvendig, ville jeg kanskje satset på 8 ohms elementer for å være på den sikre siden. Men det er godt mulig forsterkeren takler 4 ohms elementer greit også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vel kansje disse elementene gode nok (link)?
    Eller blir forsterkeren for svak for 4 av disse som kan yte opp til 500w?

dynaBel PA1550 - 15" PA BASS - dynaBel AS

Eller ville dere lagt til noen kr til for å fått noen som var enda bedre?:-D

Men dette er 8ohms elementer! Og jeg snakka med en i dag,å han mente at det burde bruke 2 eller 4 ohms elementer siden det stod det på forsterkeren,og ikke var nevnt 8ohm ?!

Men han mente også at det ikke ville skje så mye med elementene siden det ikke var kasse på dei heller!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av begil

Mange gode tips her allerede.
    BodyShaker skal spille dypt, så velg min. 15" element som ruller av dypest og koster minst.
    Det skal ikke mange watt til

Du kan finne tips i denne tråden
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...anbefales.html

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, ikke bry deg om hva som står på elementet. Det er ikke elementet som "yter" 500W, dette tallet sier kun noe om hvor mye effekt elementet tåler. Så lenge det tåler 150W eller mer så holder det til dette formålet. Med 15" element får du mer energi overført til sofaen enn med 12", og med 18" enda mer, ergo så kan du kjøpe et 18" element som tåler mindre enn om du kjøper et 12".

Hvis det står på forsterkeren at den takler 2-4 ohm, så kan du gjerne parallell/seriekoble så du kommer til 4 ohm. Bruk de formlene som er oppgitt i linken i tildligere post.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Mange gode tips her allerede.
    BodyShaker skal spille dypt, så velg min. 15" element som ruller av dypest og koster minst.
    Man skal bare tenke på en liten ting: elementets dybde. Uten at jeg har sjekket så er det vel kanskje slik at jo større element, jo mer bygger det i dybden? Jeg fikk hvertfall litt problemer med mitt 15" element, og resultatet var at jeg måtte heve sofaen 3-4 cm for at ikke elementet skulle ta nedi gulvet.

Det Dynabel-elementet er sikkert helt knall til formålet. Vet at andre har brukt MGR-elementer fra Ljudia, MGR A-1715 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning .

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! har hatt lyst til og gjøre det samme, men etter at jeg kjøpte meg en SVS PC13-Ultra så ble det liksom overfløding :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle gode tips og hjelpen her!
    Nå bør jeg klare å sette sammen en god bodyshaker:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Spennende prosjekt! har hatt lyst til og gjøre det samme, men etter at jeg kjøpte meg en SVS PC13-Ultra så ble det liksom overfløding :-D
    SVS PC13-Ultra er ingen erstatning for en BodyShaker, men kan vel langt på vei oppleves som en "miniutgave" da den ikke spiller på langt nær så dypt og intenst som en BodyShaker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det Cerwin vega du har Flageborg,og er det HiFi Klubben som selger de elementene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Cerwin vega du har Flageborg,og er det HiFi Klubben som selger de elementene?
    Ja, de er "hønngamle" og det var HiFiklubben som solgte de. Tror ikke HiFiklubben leverer løse elementer lenger.....kanskje som spareparts...
    Bruker en Behringer 1124 til å korrigere frekvensresponsen da de har for mye output i området 40Hz til 60Hz - boomområdet.

Edit: skriveleif

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ingen som solgte Cervin Vega elementene,så jeg ente opp med å bestille 4 stk MGR-F2015.
    Sikkert ikke de beste elementene,men sånn som jeg forstod det på dere så trenger de ikke være dyre og flotte for å få en kjempe god bodyshaker Og dybden er heller ikke mer enn 150mm

MGR F-2015W - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ingen som solgte Cervin Vega elementene,så jeg ente opp med å bestille 4 stk MGR-F2015.
    Sikkert ikke de beste elementene,men sånn som jeg forstod det på dere så trenger de ikke være dyre og flotte for å kjempe god bodyshaker Og dybden er heller ikke mer enn 150mm

MGR F-2015W - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning
    hvorfor ikke kjøpe 2slike sett? som faktisk er lik og billigere

Kit GX-15 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Kit GXS-15 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var kansje ikke dumt,ble litt dyrere i frakt da,men alikevel 100kr spart og 2 terminaler med på kjøpet
    Takk for tipset

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var subbene kommet og montert på plass,og funket sålangt kjempebra.
    Måtte foresten heve sofaen 2cm alikevel.

Men dette var rått og morsomt,hehe.
    Jeg tenkte litt feil når jeg koblet subbene,så de er nå paralellkoblet,får håpe det går bra

(Subbene kom uten den kassen de var avbildet i)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er bildene? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hvor er bildene? :-D
    Prøvde nå å laste opp noen bilder nå,men fikk bare: Upload of file failed.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare litt sånn off topic da egebtlig.. men eg har en Pioneer 12" 6000W bil subb ellement ståeende, som eg ikkje får brukt, lurte på å prøve å montere det i sofaeen, men vil det være fullstending waste of money eller?? det er jo tross alt ett element til 9K dette her da.. :P og det vil vel trenge et lite fly som kraftverk det?? eller??

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke villet brukt et dyrt pioneerelement til noe slikt, kjøp heller noe billig fra ljudia, ikke mye som skal til når det gjelder disse romperisterne.

her feks

MGR A-1715 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •