12" Coaxial-prosjekt. Mission possible?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile 12" Coaxial-prosjekt. Mission possible?

Først noen løse tanker m.h.t. målsetting og slikt: Jeg spiller til daglig på mine Tannoy Sandringham som har et 8"/1"-coaxelement. Jeg liker disse høyttalerne veldig godt. Passer godt til mine preferanser og behov. Liker den litt tørre og direkte presentasjonen man får fra coax-prinsippet da spredningen til siden er mindre og mer homogen enn man ofte får fra den tradisjonelle bass/mellomtone-konen og diskantdomen montert rett i frontplaten.

Hvis jeg skulle si noe om begrensningen til mine nåværende Coax-høyttalere, så går det først og fremst på følsomhet (som er ganske god etter normale hifi-standarder), effekttålighet og headroom.

Derfor har jeg begynnt å leke med tanken på å lage noe som rett og slett har mye av de samme lydegenskapene, men med høyere følsomhet, høyere effekttålighet og høyere maks SPL. Nå leverer selvsagt Tannoy slike løsninger, men det koster peng! Det blir muligens en reserveløsning, men tenkte uansett å lufte litt tanker rundt en annen mulig løsning:

Enter Radian 5312 Jeg føler meg trygg på kvaliteten til Tannoy-elementene. De har produsert disse i tiår og har en solid tilhengerskare. Hva med Radian? Etter å ha snust litt rundtom finner jeg litt hint her og der. Kan se ut som om også Radian leverer bra saker. En aktør som benytter seg av disse elementene er JTR-Loudspeakers Internettsladder forteller at det spiller riktig så "dynamisk og hifi-riktig." Ofte nevnt i hjemmekino-sammenheng som en "voksen" løsning. Enda større er JTR i pro-sammenheng. Får gode skussmål for sin rene og klare lyd bland SR-folket bl.a. på PSW Sound Reinforcement Forums: PSW Pro Audio Live Sound Forums

Så over til det litt mer konkrete, nemlig "prosjektet":

Hvis man er en kløpper på delefilterteknikk og har skikkelig måleutstyr og vet hvordan man skal bruke det, så kan man i prinsippet lage en høyttaler ut av hvilke som helst elementer. Fort gjort å kjøpe omtalt snacks fra den store internetten og starte tråd i DIY-avdelingen med overskrift: "Trenger hjelp til å..." ;D

Det gidder ikke jeg. Ei heller er jeg interessert i å gi meg selv en læringskurve brattere enn Stoltzenkleiven. Derfor er det interessant at man kan kjøpe ferdig filter. Selvsagt holder det ikke bare å ha et filter. Høyttalerens kvalitet henger nøye sammen med filterets kvalitet. Dermed er vi mer over i avdelingen for hjelp og input:

Initielt tenker jeg at man med det medfølgende filter har sånn noenlunde kontroll på selve delefrekvensen, fase, spredning on/off-axis, effekthåndtering m.m. Jeg ser ikke bort fra at det kan komme godt med litt mer avansert EQ får å hente ut siste rest, men man sparer utgift til et ekstra effekttrinn. Dessuten er det mulig at det orginale filteret faktisk er godt nok i seg selv, eller bare trenger mindre korrigering - noe som jeg tenker er en mer overkommelig oppgave. F.eks. å dempe litt mer i toppen om det skulle være nødvendig.

Det følger med frekvensmåling med denne driver/filter-kombo: Ser da ikke så hakkende galt ut, og sikkert fullt mulig å evt. korrigere litt med en brukbar digital management-sak?

Så litt over til hva man kan se for seg av sluttresultat:
    Den er ikke laget for å gå helt ned. Respons ned til 60Hz er anbefalt. Skulle jo passe godt sammen med subwoofere hvis man deler Coaxen med HPF fra 60Hz og oppover. Hvis man avlaster denne driveren fra å spille dypbass, så tenker jeg at man har en monitor/satelitt som takler SPL på opptil 120dB/1m. Perfekt til hjemmekinoen? Senterhøyttaler?

Dette er nok ikke et prosjekt som prioriterer renest og penest lyd. Derimot noe som både kan spille høyt og uanstrengt samtidig som det sannsynligvis vil fungere godt i rom/plasseringssammenheng. Pris? Vel, Coax + filter kommer på ca. 600$/stk., så med frakt og mva er vi fort på 6-7000,-/stk.

Akkurat så dyrt at det er kjekt med litt tanke og vurderingshjelp fra dere andre. Akkurat så dyrt at man ikke bør kjøre på uten en viss sikkerhet om at det er potensiale til å få laget noe som gjør en god jobb i hjemmet. Høres dette spennende ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at du er på disse tankene. Har selv tenkt lenge på å lage en senterhøytaler av det nevnte Radian 5312 eller 5215B. Vil tro at filteret som følger med er helt greit og kanskje det å bytte til "bedre" komponenter vil bedre det enda mer. Blir spennende å følge med!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er potensial til å lage en kompetent senterhøyttaler med disse elementene. Jeg føler meg rimelig trygg på at man kan få til god respons hvis man benytter DSP. Litt mer usikker på hvor bra det låter ved å bare bruke det medfølgende passive filteret. Lyd blir det, og sannsynligvis ikke helt riv ruskende gal heller. Til senterbruk i hjemmekinoen tror jeg også at responsen er bittelitt mindre kritisk(?)

Nå har man ikke noe info om filter. Generelt lite info om selve elementet også. Så et slikt prosjekt er nok best egnet om man kan høre mellom fingrene når det kommer til småplukk-avdelingen.

Jeg tror det kan være mulig å tolke respons bedre når man har det aktuelle filter og kan vurdere BSC og dempingen av waveguiden samt filterorden o.l. Derfra kan det være mulig å få litt hjelp til å foreta mindre korrigeringer om det føles nødvendig.

Følsomheten er også såpass høy at man vil få bra med lyd med de nye Hypex-modulene med DSP. Har man anledning til å kompensere prosesseringsforsinkelsen med plassering, tror jeg dette vil være ypperlig til hjemmekino.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •