Kasseråd til Peerless XXLS P835017

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasseråd til Peerless XXLS P835017

Noen som har erfaring med dette elementet, fungerer det greit i lukket kabinett på 50L?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Noen som har erfaring med dette elementet, fungerer det greit i lukket kabinett på 50L?
    Er mange som har bygget slike subber opp gjennom årene, den spiller pent og god bass. Det er ingen ekstrem sub som går helt ned i de dypeste oktavene, ruller nok av ved ca 40Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk! Men er den "overlegen" i lukket iforhold til bassportkasse?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Er mange som har bygget slike subber opp gjennom årene, den spiller pent og god bass. Det er ingen ekstrem sub som går helt ned i de dypeste oktavene, ruller nok av ved ca 40Hz.
    I lukket kasse er det kun et spørsmål om hvor høyt man har tenkt å spille. Med EQ spiller Peerless XLS greit ned til 20Hz.

Jeg bruker for tiden mine to lukkede 45 liters kasser med 830500 tett plassert inntil sofaen og med EQ gjennom en Behringer DCX2496. Målt respons midlet over sitteplassene i sofaen viser rolig stigende respons ned til 20Hz. Disse to er nok til å gi en fysisk opplevelse hele veien ned i fotsålene.

Når lydnivåambisjonene tar over er resultatet kun at de kraftigste basstransientene "rundes av". Jeg har til dags dato aldri klart å bunne disse elementene og bruker ingen form for høypassfiltrering slik man ofte må med bassreflekssubwoofere. For min del er jeg ikke i tvil, lukkede kasser tingen for subbass, kun slått av store frontladede hornløsninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått den i kasse idag, og kjører Hypex DS 4.0 på den, og det virker som den har stålkontroll. Utrolig fornøyd med hvordan den spiller, men kanskje dumt spørsmål, har de gamle Xls elementene samme specs som de nye?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei
    XLS 83500 (den gamle) har Nomex membran og er 8 ohm, den har også en meget lav Qts på 0,2.
    XXLS 83517 Har Alu membran og er 4 ohm, og Qts er 0,34.

I en lukket kasse på 50L, vil forskjellen være at XLS får en Qtc=0,38, mens XXLS får en Qtc=0,66.
    Frekvensmessig vil XLS ha en linjær og jevn avrulling fra 100hz og nedover, mens XXLS får en "peak" på ca 3dB@50hz i forhold.

Selv har jeg to stk 83500 i hver sin 45L lukkede kasse, og hver sin Hypex DS4.0. Med bassboost på 5dB@20hz på forsterkerne, måler de i praksis helt flatt fra 20-80hz i mitt rom.

Prøv bassboost!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det vil si det gamle elementet kanskje er noe mer egnet til bassporta kasse?

Jeg har lukket kasse på 60 liter, og må si. Jeg hadde tidligere SLS-315, og dette kan ikke sammenlignes. Xxls'n er rå!

Bassboost, på Hypex'n tenker du? Er litt grønn når det kommer til innstillinger av denne må jeg ærlig innrømme!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det vil si at det gamle elementet er bedre egnet til LUKKET kasse.
    Lavere Q og jevnere respons enn med det nye.

Hypex forsterkeren har innebygget en-bånds eg, med justerbar frekvens og nivå. De er merket EQ Level og EQ Frequency (om jeg husker rett).

Kommer an på rommet ditt hvordan du best bruker den, men elementet ditt ruller av litt brattere fra 50hz og ned enn det gamle og vil antagelig trenge boost ved 20-30hz før den har jevn respons helt ned i dypet.

Forsøk med EQ Level fra midten og mot høyre (3-6dB boost) og EQ Frequency helt til venstre (20hz).

Det må målinger til skal du komme helt i mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar! Hjelper godt dette, har satt den på 5dB nå ca. Dette blir god gang!

Takk igjen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •