Lage A/V-Rack av tre og leca

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage A/V-Rack av tre og leca

Går med tanker om å lage et slikt møbel med tre hyller og lecastein. Noe ala dette:

Har planer om å bruke hobbyplater eller MDF. Har enda ikke bestemt meg om tykkelse eller farge, men tror kanskje 300mm's oljede hobbyplater kan bli pent. Noen som har erfaringer angående maling/lakkering av leca? På svartmalt leca vil vel støv bli godt synlig? Rengjøring er vel heller ikke den letteste oppgaven. ops:
    Har ikke vært å sett på dimensjonene på lecastein, men regner med å finne noe som passer mine behov. Jeg vil plassere en 28" TV på øverste hylle, senterhøyttaler i midten og elektronikken på den nederste.

Trenger også tips til forsterkning av hele konstruksjonen, ettersom jeg ser for meg at det hele kan bli noe ustødig dersom jeg bruker for smal lecastein.
    Alt av forslag mottas med takk.

Mvh. Anders

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Finèrt MDF og aliminiums rør?
    Eller er du fast bestemt på leca blokker?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig interessant ut. Hvor får jeg tak i slikt? Var på Coop Obs! i dag, og de hadde kun lecablokker som blir alt for store til slikt bruk.
    Hvordan skal jeg på finest mulig måte feste platene til rørene? Hadde blitt fint dersom jeg hadde fått til å tre rørene igjennom platene og festet på undersida av plata.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg begynte å lage stereorack igår. Etter mye tenking og leting, bestemte jeg meg for at det ble tnt-audio sin variant. http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html , gjengestenger får du billig hos biltema, så er det bare å bruke hobbyplater el. som materiale.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tips. Har også funnet ut at disse er en billig løsning. Å sage de i riktig høyde er jo intet problem

Hvor får jeg tak i finérlagt MDF, forresten?

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Hei, jeg begynte å lage stereorack igår. Etter mye tenking og leting, bestemte jeg meg for at det ble tnt-audio sin variant. http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html , gjengestenger får du billig hos biltema, så er det bare å bruke hobbyplater el. som materiale.
    Dette er et veldig stødig og godt rack. Ser bra ut også når det blir laget riktig. Kikker du på bildene av anlegget til Octaviars, http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10213 , så ser du hvor bra den kan gjøres.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg havde et sådant rack før oppe i stuen, 2.35 langt, med sten hver 50 cm ca. så jeg fik plads til 4 komponenter i bredden. Øverst havde jeg et 32 tommer tv, med 2 50 cm hyller på leca på hver side af tv´et. Dette er nu savet istykker, og ser du på mit anlæg ser du resultatet nu........http://www.avforum.no/forum/viewtopi...c&start=15
    Sprøjter du leca med maling holder det sig fint, jeg ser ikke støv på mine efter 3 år....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et sånt rack. Det er laget med MDF plater som er malt x antall lag med sort maling. LECA steinene er også malt for at de ikke skal drysse. Se minHjemmekino linken i signatur feltet.

Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om å bygge noe lignende selv, men trenger tips om brukbare benkeplater/hobbyplater til akseptabel pris. Ser IKEA har en del greie benkeplater, men det må da være andre ting som duger også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Theater
    Har planer om å bygge noe lignende selv, men trenger tips om brukbare benkeplater/hobbyplater til akseptabel pris. Ser IKEA har en del greie benkeplater, men det må da være andre ting som duger også.
    Ikea-platene er det vel egentlig grei pris på. Slike ting (plater med ferdig overflate) finner du mange andre steder også. Et hett tips kan være OBS Bygg, som også har greie ubehandlede MDF-plater i fine bredder (fine til høyttalere også). Hobbyplater i furu får du i ALLE byggevarehandler som har trevarer generelt. Det hender jo slikt er på tilbud, så her er det bare å følge med.

Personlig synes jeg Ikeas PRÄGEL benkeplate i stenmønstret sort laminat virker lovende (hele 3.8cm tykk). Der følger det også med to kantlister, men skal man dele den i flere hyller, så må man kanskje pynte på endene selv. Det er tross alt sponplate (ikke MDF, tydeligvis), så sparkling kommer man neppe utenom hvis man skal gjøre det fint.

Skal man ha TUNG TV på toppen så er en meter bred hylle ganske mye... Kan hende det er lurt å lage en avstivning av den øverste plata, evt hylleskiller (leca?) i midten også.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte engang leca og herda glass en stund, det funker veldig bra og det vart lekkert, så hvis noen vil kjøpe noen herda glassplater billig så har jeg noen i 85 x 45cm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •