Babymadrass akustikkplate?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Babymadrass akustikkplate?

God kveld!

Har fundert rundt på diverse alternativer til å lage akustikkplater både tynne og tykke og bassfeller av diverse sorter.

Noen som har noen tanker om muligheten til å lage akustikkplater / bassfeller av madrasser av skumgummi?

Madrass PRICE STAR F10 75x200cm hos JYSK.

Madrass PRICE STAR F20 60x120cm hos JYSK.

Kunne noen av disse alternativene fungert?

# 1 - SNekre en flott ramme rundt en madrass, dekke med molton og så har man en flott stor / liten akustikkplate for å ha der det trengs.

# 2 - Rulle sammen, sy en cover til så har man en flott bassfelle...

# 3 - Kytte opp i størrelser man vil bruke og lage tykkere plater / 90graders bassfeller av mange biter som kan dekkes med molton.

# 4 - Lage plater / feller med lag af forskjellige stoffer (rockwool plater / isolasjon / madrass) for å fungere på flere frekvenser, eller er jeg helt på bærtur her?

Tenkte på det da jeg har kjøpt noen bassfeller type auralex og de er jo så vidt jeg kan se laget av en type skumgummi? Ser at madrassene er 23kg/m3 og kan ikke tenke meg at disse fellene jeg har kjøpt er noe serlig tyngre eller tettere... (ifølge min utrolig nøyaktige 'holde samlet i armene' veiemetode)

Gi meg noen tanker!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme tanke som deg for over 5 år siden. http://avforum.no/forum/generelt-aud...a-madrass.html

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når energi i form avlydbølger absorberes, skjer det gjennom friksjon, dvs. energien i lydbølgene blir omdannet til varme når lydbølgene passerer gjennom materialet. Absorbsjonsmaterialer basert på mineralull, f.eks. Rockwool akustikkplater har nettopp denne egenskapen, materialet er passe tett slik at det oppstår tynne kanaler som bølgeenergien passerer gjennom og blir absorbert. Det samme skjer i riktig konstruerte "skumgummi"plater, f.eks. Auralex. Skummet består altså av kanaler og ikke massevis av isolerte bobler slik som i vanlig skumgummi.

Derfor tror jeg det er en dårlig idé å bruke billige Jysk-madrasser, eller madrasser generelt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •