Modifisere XTZ høytalere til å passe i kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modifisere XTZ høytalere til å passe i kino

Har fundert på en ting den siste tiden. Etter å oppgradering av stereoen kan kinoens evne til å spille musikk nedprioriteres endel for å spare penger.

Ønsker å lage/skaffe meg noen høytalere som kan spille grisehøyt i en kino og spille innenfor et mer snevert område med full kontroll.

Her kommer XTZ inn i bildet, med sine 99.26 monitorer og W10.17P bassmodul. Har ikke klart å få tak i tall på hvor dette deles ennå, men planen er å ende opp med noen kraftige "gulvstående" høytalere. I denne konfigurasjonen har jeg til rådighet en bånddiskant, 6,5" mellomtone og 10" bass/midbass. Det som hadde vært kult er å få bass-modulen til å spille fra 60-80hz og oppover til 200-300hz slik at mellomtonen kan få stålkontroll oppover. Diskanten vil blir delt som std. Med 3 slike burde jeg ha en rimelig solid frontrekke vel?

Får å ta seg av "dypet" tenkte jeg 4 eller 8 stk 12.16/18 subwoofere, og det burde være nok på 14kvm. Har jeg litt headroom i allefall.

Tror dere dette vil la seg gjøre, om dere i det hele tatt forstår hva jeg mener?

Mulig jeg postet feil, men ser på dette som DIY.

Grunnen til at jeg velger XTZ er for finish, kvalitet og pris. Andre alternativer kan godt sjekkes, men vil helst ikke lage kabinett selv.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo klipsch da...

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tanke. En 10" vil nok spille litt mer avslappet/mindre forvrengning enn en 6,5" i området under 2-300Hz.

Det er likevel verdt å tenke på om en slik løsning vil medføre evne til å spille mye høyere. Om 6,5"en deles ved 2-300Hz i stedet for 80-100Hz eller hvor den nå deles, så tror jeg det er effekttåligheten og ikke slaglengde som er største hindring for mer SPL. M.a.o. tåle den effekt som må tilføres for å kunne spille "grisehøyt".

Ved å implementere det litt annerledes kan man vinne mellom 3-6dB følsomhet, noe som reduserer effektbehovet mellom 2-4 ganger for samme SPL. Dette gjøres ved å la 10" gjøre baffelstepkompenseringen. Krever dog litt ombygging både her og der, og blir fort omfattende.

Enkleste er nok å velge høyttalersystem som rett og slett er laget for høyere lydtrykk. Alternativt finne ut om XTZ-systemet spiller høyt nok med max effekt inn.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt RF 83 og det syntes jeg ikke fungerte noe serlig. Må kanskje invitere meg selv dit igjen, men med disse og RC64 fikk jeg ikke det smellet jeg forventet.

De er også veldig store og ikke videre pene.

JBL LS derimot er mer interesant.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Spennende tanke. En 10" vil nok spille litt mer avslappet/mindre forvrengning enn en 6,5" i området under 2-300Hz.

Det er likevel verdt å tenke på om en slik løsning vil medføre evne til å spille mye høyere. Om 6,5"en deles ved 2-300Hz i stedet for 80-100Hz eller hvor den nå deles, så tror jeg det er effekttåligheten og ikke slaglengde som er største hindring for mer SPL. M.a.o. tåle den effekt som må tilføres for å kunne spille "grisehøyt".

Ved å implementere det litt annerledes kan man vinne mellom 3-6dB følsomhet, noe som reduserer effektbehovet mellom 2-4 ganger for samme SPL. Dette gjøres ved å la 10" gjøre baffelstepkompenseringen. Krever dog litt ombygging både her og der, og blir fort omfattende.

Enkleste er nok å velge høyttalersystem som rett og slett er laget for høyere lydtrykk. Alternativt finne ut om XTZ-systemet spiller høyt nok med max effekt inn.
    Godt svart, men her er vi allerede forbi min evne til å vurdere. Har ikke hørt XTZ, men det har flydd gjennom hodet som en billig og elegant løsning. Det du sier om effekttålighet vs slaglengde har jeg åpenbart ikke tenkt på. I hodet mitt er det slaglengde som gjelder. Men Seas elementer er jo kjent for å være kvalitet.

Kan du forklare litt mer om ombyggingen du nevnte? Blir det FOR omfattende?

Geir Arne

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på å bruke 99.26/10.17P også som senter, eller er det jeg som misforstår her?

Hvorfor ikke kjøre noe fra Swans i senter, feks en F1.1C?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte igrunn å ha alle 3 foran like, mulig alle 5.

Swans kan vurderes, men da kan jeg likegodt hive mine nye Marten Getz i kinoen sammen med Swans center i piano. Swans blir også dyrere.

Geir Arne

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Godt svart, men her er vi allerede forbi min evne til å vurdere. Har ikke hørt XTZ, men det har flydd gjennom hodet som en billig og elegant løsning. Det du sier om effekttålighet vs slaglengde har jeg åpenbart ikke tenkt på. I hodet mitt er det slaglengde som gjelder. Men Seas elementer er jo kjent for å være kvalitet.

Kan du forklare litt mer om ombyggingen du nevnte? Blir det FOR omfattende?

Geir Arne
    Kort forklart vil en bassmellomtone som er montert i kabinett få en stigning i responsen oppover. Dette medfører at mellomtonen vil bli veldig lys hvis man ikke kompenserer for dette. Det er to måter å kompensere for denne nivåstigningen for å få noenlunde flat respons:
    - Dempe denne stigningen i delefilter (Baffelstepkorreksjon)
    - Eller å kjøre bass så høyt opp i frekvens og la den rulle av oppover slik at utjevner baffelstepet. Nå vil riktignok bassen også måtte korrigeres for baffelstep, men muligheten for å få høyere følsomhet er tilstede hvis basselementet har høy nok følsomhet i utgangspunktet.

Ulempen er at dette blir som å konstruere en helt ny 3-veis høyttaler, så det spørs om det er verdt bryderiet. Dette er muligens et lite sidespor.

Seas-elementene tåler nok litt effekt før ting smelter. Det blir egentlig et regnestykke hvor man må se på tilført effekt/følsomhet opp mot lydtrykkbehov. Som jeg var inne på: Å flytte delefrekvens fra 100Hz til 300Hz vil ikke nødvendigvis gi mye mer maksimalt lydtrykk, men kan lønne seg ut fra et lydkvalitetsperspektiv. Litt mer makslyd vil systemet nok tåle da frekvensområdet 100-300Hz ofte er ganske energirikt, men neppe noe natt og dag-forskjell.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF har noe skremmende oppsett på gang med selvbygde høytalere som skulle vært utstyrt med varsjelstrekant å blinklys på toppen.
    Men de kommer sikkert noe over budsjett, og kan vel bli lite plass til og selv være på romet hehe

Om det bare er max SPL du er ute etter så hvorfor ikke titte på høytalere beregnet for kino oppsett... JBL og Klipsch har begge noe som kan brukes

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da la du enkelt å greit 90% av kinoplanene mine i grus.

Greit å vite det siste du skriver. Og det er jo også ganske logisk.

Da får jeg starte på nytt. Hehe. Og da blir det nok ikke noe XTZ her, med mindre det spiller høyt nok i utgangspunktet. Er masse trykk i midbassen mellom 80-200hz-ish jeg vil ha mer av for å gi mer fysikk på film, samt smelle litt mer på rock enn det det gjør i dag med AP. Og en 10" bass, litt høyt delt, virker spennende.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Da la du enkelt å greit 90% av kinoplanene mine i grus.

Greit å vite det siste du skriver. Og det er jo også ganske logisk.

Da får jeg starte på nytt. Hehe. Og da blir det nok ikke noe XTZ her, med mindre det spiller høyt nok i utgangspunktet. Er masse trykk i midbassen mellom 80-200hz-ish jeg vil ha mer av for å gi mer fysikk på film, samt smelle litt mer på rock enn det det gjør i dag med AP. Og en 10" bass, litt høyt delt, virker spennende.

Geir Arne
    xtz spiller i allefall ikke "lavt" hvis du putter på litt effekt :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    xtz spiller i allefall ikke "lavt" hvis du putter på litt effekt :-D
    Tenkte en brokoblet AP100 per kanal.

Blir mye frem og tilbake, tror jeg må få hørt en 2+2 kombo ved anledning før jeg bestemmer meg for om det vil fungere.

Takk for gode innspill.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •