Bygging av lukket kasse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal du ha det lite og "waf"ette så er 10" XXLS i lukket kasse ingen dum ide. Med litt eq kan du spille bra dypt opp til greit lyttenivå.

Alt høyttalerdesign går på kompromisser.... og kvinnfolk. Det er bedre med en 10" i lukket kasse, enn stor 12" bassrefleks på bruktmarkedet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort budsjett og hvor store subber i Liter/mål "får" du ha? Har selv bygd DIY 35L med 13TW5 (18cm tykke totalt) og de spiller bra i mine ører med litt EQ og har mer enn nok trykk i vår lelighet. Får respons ned under 20HZ med eq målt med radioshack. Gikk selv for størst mulig element som var flat nok å vurderte 10" ROY og 12" XXLS elementene også men valgte 13,5" da jeg tror at det flytter mere luft selv med mye mindre Xmax?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeriodicPerfect
    Nå er det da en viss forskjell på horn og lukkede systemer.

I et lukket system så er Qtc det som har mest å si for hvordan bassresponsen blir, med en Qtc mellom 0,7 og 1 vil du få den flateste frekvensresponsen, hvis du vil ha litt mer "punch" i bassen så velger du en Qtc mellom 1 og 1,5. Det er smak å behag hos den enkelte.

Selvfølgelig :-D
    Det er mer enn en viss forskjell på horn og lukkede kasser når det kommer til anbefalt Qts, og det var hele poenget.
    Horn "skal" ha elementer med lav q, sågar lavere enn ved BR, men det kan altså også fungere med andre elementer.

Det samme gjelder så absolutt lukkede kasser, og det er riktig at Qtc 0,707 gir den flateste responsen EKKOFRITT. Men ofte et godt stykke fra sannheten integrert i et rom. Q over 1 hører ingen plass hjemme, annet enn i knøttsmå høyttalere som prøver å innbille deg at de spiller bass.

Det er Q UNDER 0,7 som er interessant. Når man får den beste impulsresponsen og i tillegg lav group delay.

BR er jo fint ved at man får noen dB gratis, men lukkede systemer med lav Q er enda finere såfremt man har membranareal, slaglengde og effekt nok til et tilfredstillende headroom og lav forvrengning IMO.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Hvor mye room gain er det snakk om vi kan få nedover?

Synes det ble simulert en litt rar graf av Bass Box, med peak på over 100hz.
    Hvor mye roomgain du får og fra hvilken frekvens er nær umulig å spå. Det finnes programmer som forsøker å simulere det, men det enkleste og eneste sikre er å måle dette i ditt rom.

I Bassbox har du noen valg som kalles "Graph Properties", huk av for "driver acoustic response" og "on-axis piston band og se hva som skjer :-)
    Nederst kan du også huke av for baffle diffraction og se hvordan forskjellig baffeldimensjoner påvirker resultatet. Dette har dog ingen relevans for en subkasse i det den ikke skal spille så høyt i frekvens.

PS! Les On screen manual for Bassbox, så får du litt mer info om valg og muligheter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et lite eksempel kan du her se hvordan mine XLS12 i 40L lukket kasse (Q=0,4) simulerer i Bassbox:

Bygging av lukket kasse-swsp_bassbox-jpg

Og her hvordan resultatet blir i mitt rom, sammen med +5dB ved 20hz eq.

Bygging av lukket kasse-swsp_abraham_behring_01-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er mer enn en viss forskjell på horn og lukkede kasser når det kommer til anbefalt Qts, og det var hele poenget.
    Horn "skal" ha elementer med lav q, sågar lavere enn ved BR, men det kan altså også fungere med andre elementer.
    Jeg er enig i det, jeg mente at når man begynner å konstruere høyttalerkasser så er det greit å følge noen grunnregler og skape minst mulig problemer for seg selv. Jo bedre forutsetninger man starter med jo flere problemer unngår man senere i prosessen. :-D Snakker av erfaring her, hehe!

Har fått kikket litt på bass box de siste timene, og det ser lovende ut. Men jeg liker å gjøre den manuelle matten allikevel. Det gir litt bedre forståelse av hva som skjer, enn å bare punche inn data i et program og få ut grafer:-D

Det samme gjelder så absolutt lukkede kasser, og det er riktig at Qtc 0,707 gir den flateste responsen EKKOFRITT. Men ofte et godt stykke fra sannheten integrert i et rom. Q over 1 hører ingen plass hjemme, annet enn i knøttsmå høyttalere som prøver å innbille deg at de spiller bass.
    Enig, med alt dette, men det viktige poeng å spesifisere for å forstå fysikken bak:-D

Det er Q UNDER 0,7 som er interessant. Når man får den beste impulsresponsen og i tillegg lav group delay.
    :-D

BR er jo fint ved at man får noen dB gratis, men lukkede systemer med lav Q er enda finere såfremt man har membranareal, slaglengde og effekt nok til et tilfredstillende headroom og lav forvrengning IMO.
    :-D

Har vurdert å våge meg på et transmission-linje system, men det blir vel med tanken, finansene suger

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar her :-)

Skal prøve å kikke litt på det når jeg kommer fra jobb.
    Ser jo ut som man kommer forholdsvis dypt med litt EQ med en 12"

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å ikke se seg blind på frekvensresponsen, men huske på at lave frekvenser koster. Det er ikke noe problem å få en 6" til å spille ned til 20hz. Problemet er at man da ikke kan spille høyt, man vil få stor forvrengning og effekttåligheten stuper.

Følg i hvertfall nøye med på konsutslaget når du simulerer, og husk at eq tilfører mye ekstra effekt til elementet.

Rommet man spiller i (og dets bidrag i dypbassen), plassering, ønsket lydtrykk, bruksområde (musikk/film) og tilgjengelig effekt er det som bør avgjøre hvordan en DIY-sub konstrueres og ikke bare flatest mulig kurve lavest mulig i frekvens.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjører jeg 4 stk 12" (XLS) i hver sine lukkede 45literskasser..., men hadde jo klart meg med to... og kanskje 1 også hadde det ikke vært for den idiotiske plasseringen av sofaen.

... og roomgain regner en er ca +10-12db/okt nedover fra rommets første resonans.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •