3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)

Midten av september ble det lagt ut endel bilder fra messen IFA 2010. Noen bet seg merke i 3D plakatene som Millionaire Gallery stolt presenterte og prisen er representativ som mye annet på de fleste highend messene eksemplevis 950€ ~ 7-8000 kr avhengig av eurokurs. Følgelig falt nok interessen fra mange her på berget som kunne tenke seg en 3D sak.

Selv ble jeg inspirert av dette bildet og tenkte at DET skal jeg lage meg en fattigmanns-variant av:

Andre komposisjoner og inspirasjoner har jeg også vurdert, men jeg kommer tilbake til dem senere.

Originalen lages av Millionaire Gallery, her er Poor mans Gallery:

Gutter jeg har en plan:

Hovedmål: Prisen skulle holdes LAV. Det er mye lettere å gå opp i pris enn ned. Jeg startet med et utgangspunkt at jeg skulle lage en komposisjon som passet inn på et A3 størrelse ark. Bilder skulle lastes ned fra internet og printes ut på en foto blekkskriver. Materialene utenom er relativt rimelig papp og lim fra Scrapbook-miljøene. 3D modellen skulle være flat nok til å passe inn i en ramme som hadde 5cm avstand mellom bakplate og glassplate. Målene (A3 og 5cm dybde) hadde jeg fra en bilderamme vi hadde liggende og som jeg kunne kjøpe en til av når/dersom prosjektet ble gjennomført.

Modell, bilder og komposisjon
    Det første jeg gjorde var å ta en tur innom Toys-R-Us og kikket etter en rimelig plastmodell som var et tydelig Star-Wars ikon. Jeg falt for en relativt grei Millenium Falcon modell som hadde fordelen av at den ikke var for dyp (sett ovenfra) samtidig som det er en av de viktigste skipene i filmen. Det var drøssevis av figurer, utstyr og dingser fra Star Wars miljøet og følgelig masse muligheter til å lage spesielle komposisjoner etter egne preferanser. Pris var på en liten 50-lapp men det var selvfølgelig mer avanserte (og større) modeller i butikken.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-02a-millenium-falcon-model-jpg

RuneW og undertegnede er veldig glad i å bruke CorelDRAW til å designe våre prosjekter. Så også denne gangen. Google's bildesøk druknet meg i forslag, og jeg satt en god del tid og plasserte dem ut i forskjellige posisjoner og størrelser på det gitte området som et A3 ark begrenset seg til. Designet endte opp med å bruke bilder og historikk fra flere av filmene og jeg endte opp med en side med bad guys og en side good guys. I midten falt jeg for temaet fra en av de tidligste filmplakatene. Ettersom temaet er space, så følte jeg at en sort bakgrunn passet best. Rammene rundt bildene tenkte jeg først å bruke rød-orange på badguys (ref. bad guys har rød light sabre) og blå på good guys. Dette skapte en ubalanse i komposisjonen og jeg endte opp med sølv + kongeblå som valgte farger. Den kongeblå er et bevisst valg da den går igjen i hovedbildet (original plakat-tema). Da ble utkastet seende slik ut.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-01-starwars-plan-jpg

Mer material må innhentes:
    Fra en lokal Scrapbook butikk fant jeg de ark jeg trengt, Matt sort i A3 og fargede/mønstrete ark i 30x30 cm Jeg hadde da regnet ut hvor mye jeg trengte av de fargede arkene. Utenom blå og sølv er det også et sort ark med sort prikket mønster (veldig diskret mønster). Pris 46,- kr.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-02b-innkj-papir-jpg

Tape, avstandsstykker, kutteutstyr og stempelputer hentet jeg på hobbyrommet til kona.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-02c-kutt-og-lim-jpg

Praktisk arbeid
    Fra CorelDraw utkastet trakk jeg ut bildene, ferdig skalert til print og fotopapir ble plassert i skriveren.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-03a-fotoprint-jpg

Jeg ventet til dagen etterpå før jeg kuttet dem opp slik at jeg var sikret at blekket var tørt og "herdet".

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-04a-fotoprint-cut-jpg

Den kutteren jeg lånte av W har en bitteliten kniv-egg i plastbiten som føres over papiret og det er en markering som viser hvor kuttet legges. Faktisk så nøyaktig at det var liten grunn til å legge kuttet mer enn en 1/4mm på trykksiden.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-04b-fotoprint-cut-jpg

Det fotopapiret jeg brukte hadde tynn filt på baksiden, denne ble ikke helt kuttet av kniv-eggen - så litt justering med negler og litt saks måtte jeg ta.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-04c-fotoprint-cut-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-04d-fotoprint-cut-jpg

Siden jeg tenkte å legge bildene på sort bakgrunn, da ville det bli litt feil med hvit papirkant rundt bildene, særlig hvor bakgrunnen er sort. Her kommer stempelputen inn. Kanten på bildene gnis over stempelputen og vips så var det sort kant på hvert bilde. Her kunne en selvsagt brukt en sort filtpenn dersom en ikke ønsker å investere i en sort stempelpute.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-04e-fotorprint-cut-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-04f-fotoprint-cut-jpg

Ved å legge de forskjellige papirene oppå hverandre og juste offset på hjørnene kan en få et inntrykk av hvordan papirene kan komponeres i forhold til hverandre. Jeg fant en løsning jeg likte, målte opp offset på hvert ark i forhold til det over og brukte Excel til å beregne nøyakltig størrelse på hvert kutt.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05a-fotoprint-montasje-test-jpg

Så da var det "bare" å pusle det hele sammen. Den dobbeltsidige tapen bør legges tett mot ytterkant fikk jeg beskjed om. I tillegg skal den dekke alle kantene, ikke bare flekkvis.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05b-fotoprint-ramme-montasje-1-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05c-fotoprint-ramme-montasje-2-jpg

Når jeg hadde tapet et lag, monterte jeg det på neste før jeg tapet videre. Montasjen utenfra og innover. Med bare 1 mm kant (offset) fra et lag til neste så må meg medgi at det var noe optimistisk. Det ble noe tynt visuelt hvis jeg ikke fikk plassert lagene perfekt i forhold til hverandre. Mellom to av lagene valgte jeg å bruke avstandsstykker i stedet for tape. Dette gir en flott 3D effekt med skygger og en ekstra rammeeffekt. Det gjelder å bruke så mange at det ikke er fare for at papirlagene ikke bukler seg.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05d-fotoprint-ramme-montasje-3-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05e-fotoprint-ramme-montasje-4-jpg

Avstandsstykkene er små neoprenaktige firkanter med lim på to sider. Jeg ser for meg at disse også kan brukes til skrangeldemping av skapdører og tilsvarende i et ellers bassfyllt rom!

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05f-fotoprint-ramme-montasje-5-jpg

Satt sammen ble det slik:

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05g-fotoprint-ramme-montasje-6-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05h-fotoprint-ramme-montasje-7-jpg

For å få et litt ekstra moment på de litt kjedelig firkantene jeg hadde laget av temabildene, så fant jeg ut at hovedbildet (plakattema) skulle få avkuttede hjørner. Da var teknikken lik som for de andre bildene, men for hvert lag kuttet jeg av hjørnene med saks og passet på at offset av noenlunde opprettholdt.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-05i-fotoprint-ramme-montasje-10-jpg

Som med Egon Olsen så går ikke alt etter plan:
    Bugger #1: Selvfølgelig målte jeg feil og kuttet feil på sølv-arkene og jeg fant ut at jeg ville gå tom før jeg fikk laget alle bildene like. Designet ble da endret til at noen bilder fikk blå ramme bakerst mot sølv som planlagt. Desverre gikk jeg også tom for blå da jeg skulle ta siste bildet - introteksten som Star Wars alltid begynner med... "A long time ago, in a galaxy far, far away...". Teskten i denne er gul, så jeg fikk låne meg noe gult papir av W og dermed ble designet ytterligere justert.

Bugger #2: Den rammen jeg skulle bruke, var utgått fra butikken og jeg ble nødt til å finne et alternativ. Det ble en 50x50cm ramme fra IKEA - og da ble A3 designet noe lite. I tillegg ble jeg nødt til å skjøte det sorte bakgrunnspapiret i bredden.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-06a-innkj-ikea-ramme-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-06a-ramme-oversize-jpg

Ferdig!
    ...og det ble ikke så værst trass alt. 8-) Her er så godt som ferdig løsning, bilde tatt før glassplaten i front kom på plass - det blir straks så vanskelig å ta bilder da:

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-07a-plassering-jpg
    Litt detaljer:

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-07b-plassering-jpg

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-07c-plassering-c2-jpg

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strøkent:O

Ble sykt bra
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det mulig............................

Fantastisk stykke arbeid!!!!!!!!!!

PS! Corel draw, er det vanskelig å bruke? Og hva koster det sånn ca?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her slenge rjeg meg på bølgen... UTROLIG bra og nøyaktig stykke arbeid du har lagt ned der! :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker gutter - spørsmålet nå er om andre blir inspirert nok til å mekke sjøl ;-)

Om CorelDraw: Jobben har spandert en X4-pakke på meg, men som Adobe's produkter så synes jeg pakken CorelDraw graphics pakken versjon X5 er noget dyr - pr i dag over 7000. Ta i alle fall å last ned trial versjon før du prøver (Corel.com) Dersom du er vant med vektorbasert grafikk så er den overkommelig å jobbe med.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her et et annet tema som jeg kikket på.

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-3d-rambo-plakat-jpg

Følgende designfaktorer er med i bildet:
    • Bakgrunn kan være stoff fra en woodland camo t-skjorte.
    • Bilde av original filmplakat fra den første Rambo filmen.
    • Et par screenshot fra filmen
    • Logo til avdelingen som Rambo tjenestegjorde i Vietnam (ifølge Wikipedia). Disse er å få tak i som broderte stoffversjoner.
    • En "dog-tag". Her tenkte jeg at det var rett å bestille en John. J Rambo dogtag med den informasjon som var vanlig for USARMY.
    • En "Rambokniv". Kinakopier finnes på Ebay for en overkommelig pris.
    Et alternativ til kniv vil selvsagt være en 1:4 eller 1:6 skala modell av M60 våpnet som utgjør finalen i filmen. Disse er nok ikke så lett å kjøpe da det er til tider vanskelig å se detaljer på webshops. Noen kopier er dog utrolig detaljerte men vanskelige å få tak i (flere bilder i denne tråden):

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-m60-jpg

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti flate så kult!
    Fant du bildene via Google eller vet du om en side så har slike bilder i god kvalitet/oppløsning?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Fytti flate så kult!
    Fant du bildene via Google eller vet du om en side så har slike bilder i god kvalitet/oppløsning?
    Meget kult laget. Nå er sikkert de 3-4 autografene på orginalbildet fra messen med å dra opp prisen litt, men meget bra resultat. Med Rambo montasjen kan du jo spandere på deg en offisiell replica av kniven
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene er rått og uhemmet hentet fra google's bildesøk. Jeg spesifiserte bare en minimum bildestørrelse og strengt tatt trenger en ikke noe spesiellt høy oppløsning på disse småbildene. De fleste er skalert ned til ca 20% av nedlastet størrelse.

Autografene er selvsagt med på å dra prisen opp, men ser en på bildene så er det brukt mye mer kvalitetskomponenter over hele fjøla! Prisen går fort oppover av flere grunner. Bare en proff innramming kan veldig fort koste over 1000 norske dersom en leverer inn et bilde til et rammeverksted.

Modeller av våpen i 1:4 og 1:6 skala kan også koste endel dersom en går for såkalte Collectors Items. Disse er pinlig nøyaktige modeller laget av proffe håndverker. Fant en Remington skala modell med virkende mekanisme for 2500USD! :-P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan man si? Dette er jo KUNST og håndverk av ypperste klasse. Godt tips til lange høstkvelder.

Tips: Hva med å kaste inn en miniutgave av et lyssverd kjøpt i en lekebutikk der man har batteriet på baksiden. Til en annen versjon. Den du laget er 100%.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott laget, Kokken! Dette kan være til inspirasjon til en og en hver

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er virkelig en kreativ sjel du...
    Morro å se på når du setter i gang med prosjektene dine... :-D
    Du klare å inspirere meg allefall, men om slutt resultatet blir like bra er jo en annen sak. 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig originalt og flott gjennomført Kokken

Vi hjemmekinomekkere går jo stadig konene våre i næringen. Først stoff og veggtepper (mitt eget Hitchcock-teppe) nå også scrapbookteknikker Vi må jo snart bli kvalifisert til assosiert medlemskap i både syklubb og scarpbookklubb.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    FANTASTISK!! Kanskje jeg med tid og stunder skal gjøre noe tilsvarende, makan til stemning skal en lete lenge etter...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt

Slikt varmer i hjertet på en Star Wars fan :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok engang takk for skrytet,... ops:.

Herlig originalt og flott gjennomført Kokken :smile:

Vi hjemmekinomekkere går jo stadig konene våre i næringen. Først stoff og veggtepper (mitt eget Hitchcock-teppe) nå også scrapbookteknikker :smile: Vi må jo snart bli kvalifisert til assosiert medlemskap i både syklubb og scarpbookklubb.
    Originalitet kan jeg nok ikke påberope meg - jeg er bare en kopiist som har sett et potensiale. Kanskje W'ene våre kan involveres litt mer i VÅR produksjonen fremover, og ikke minst: Dersom W'ene har scrapbook-syklubb - da kan vi også delta (på en slags måte)...

Det er nesten så jeg må finne meg et nytt hjem. Jeg har så godt som ingen plasser å henge slike kreasjoner i min skråtakskino :-(. Det blir spennende om W får solgt den til helga. 8-) Da har hun et par dager med salgsmesse for husflidsflokken. Fabulerer fremdeles om hva utropsprisen bør være. Materialkostnadene gjetter jeg på at er ca 275 kr...

Det er ikke helt slutt for meg: Jeg kommer til å fylle på med endel innlegg her om potensiale filmer å lage et 3D tema rundt så kan andre hente inspirasjon

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det blir spennende om W får solgt den til helga. 8-)
    Que?!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Que?!
    Kunst- og hobbymesse, Orrehallen, lø+sø. Bondevarsel! Dette er i utkant av Bryne. ;-)

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mektig innponerende Kokken8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste inspirasjonsvarsel for i dag.

Da jeg startet prosjektet søkte jeg overalt etter skala modeller av gud-vet-hva...

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-miniboksehansker-jpg

Amazon fant jeg mini-boksehansker og da er det flere filmer som kan 3D'es. Rocky er en, the Champ er en annen:

3D filmplakat - DIY for ...pappskaller (Scrapbooking)-thechamp-jpg

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •