RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 142
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg ser at Xmax er definert litt ulikt rundt omkring. Selv innenfor samme Wiki-side står det følgende:

Definisjon 1:
    "Xmax - Maximum linear peak (or sometimes peak-to-peak) excursion (in mm) of the cone. Note that, because of mechanical issues, the motion of a driver cone becomes non-linear with large excursions, especially those in excess of this parameter."

Definisjon 2:
    "Xmax - Specified in millimeters (mm). In the simplest form, subtract the height of the voice coil winding from the height of the magnetic gap, take the absolute value and divide by 2. This technique was suggested by JBL's Mark Gander in a 1981 AES paper, as an indicator of a loudspeaker motor's linear range. Although easily determined, it neglects magnetic and mechanical non-linearities and asymmetry, which are substantial for some drivers. Subsequently, a combined mechanical/acoustical measure was suggested, in which a driver is progressively driven to high levels at low frequencies, with Xmax determined at 10% THD. This method better represents actual driver performance, but is more difficult and time-consuming to determine."

Jeg har lagt til grunn samme definisjon som er kreditert Mark Gander i Definisjon 2, men innrømmer at selv om kanskje dette er den vanligste definisjonen, så kan man jo spesifisere det annerledes. Da tror jeg gjerne dette vil være angitt (som f.eks. at det er peak to peak, og om man velger andre måter å bestemme når man velger å anse at elementet går over fra dominerende lineær til ulineær oppførsel).

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris: ca 7000,- med alle deler
    Er ikke rare greiene for galskapen du faktisk blir sittende med

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det står TYDELIG:
    The Maelstrom-21" subwoofer employing an XBL^2 motor, AlCu shorting rings, and 32mm of one-way X-max (30% down point in BL curve) and 40mm one-way mechanical clearance.

Det er SYKT! :shock: :shock: :shock:
    Vil dette forandre tankene dine rundt portareal, norcad? Ting tyder på at porten blir noe lang så jeg kommer nok til å justere opp arealet noe uansett.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hadde brukt runde bassrør kunne lengdeproblemet ditt vært løst relativt enkelt ved bruk av Power Port for eksempel

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Hvis du hadde brukt runde bassrør kunne lengdeproblemet ditt vært løst relativt enkelt ved bruk av Power Port for eksempel
    VET DU OM LENGDEPROBLEMET MITT??? :shock:

Neida, men portutformingen er nok litt låst så langt som vi har kommet med delene på dette tidspunktet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    Er ikke rare greiene for galskapen du faktisk blir sittende med
    Vel, slike prosjekter kan fort koste ekteskapet med alt det medfører av barnebidrag og andre leie utgifter

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vil dette forandre tankene dine rundt portareal, norcad? Ting tyder på at porten blir noe lang så jeg kommer nok til å justere opp arealet noe uansett.
    Nei egentlig ikke, fordi forsterkeren er på 1200w@4 ohm?
    Og tanken er å seriekoble spolene og kun benytte den ene kanalen?
    Med 1200w tilgjengelig vil maks lufthastighet bli 14m/s ved ca 13hz, noe jeg ikke ser som noe problem i det hele tatt.
    Selv med oppgitte maks 1500w vil ikke lufhastigheten overstige 16m/s.
    Med litt avrundede ender og hjørner på porten bør ikke den lage hørbare ulyder.

Med forbehold om at simuleringer i Bassbox faktisk stemmer.
    Simuleringer i Unibox gir helt andre svar, men tidligere forsøk har vist at Unibox beregner for høye verdier på konutslag og derfor også på lufthastighet i porten. Så vi får håpe at Unibox ikke har rett denne gangen heller :-D

For lange porter kan også være en årsak til portlyder, men det er nærmest umulig å anslå hva "for lang" er uten å teste i praksis desverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine har simulert lufthastighet på 27m/s, og når man en sjelden gang tyner dem skikkelig så er det så mye annet bråk at man ikke har nubbesjans til å høre antydninger til portblåsing, selv om man har hodet rett ved porten. Tror ikke du skal bekymre deg for portlyder, RuneW. I verste fall kan du få litt portkompresjon. Du flytter jo tilvarende en bøtte med luft på hvert utpust her...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Mine har simulert lufthastighet på 27m/s, og når man en sjelden gang tyner dem skikkelig så er det så mye annet bråk at man ikke har nubbesjans til å høre antydninger til portblåsing, selv om man har hodet rett ved porten. Tror ikke du skal bekymre deg for portlyder, RuneW. I verste fall kan du få litt portkompresjon. Du flytter jo tilvarende en bøtte med luft på hvert utpust her...
    Ok guttær! Et lite sammendrag:

1. Selv om det tydeligvis er en del usikkerhet rundt dette, så tyder ting på at slike slot-ports har en noe større "effektiv lengde" enn "fysisk lengde". I følge en slik slot-port-kalkultor har tuningfrekvensen flyttet seg fra 16Hz til ca 14Hz pga denne effekten.

2. En med-Østfolding med "relativt" høy kompetanse innen høyttalerbygging har også (ut fra tegningene) anslått tuningfrekvensen til å være noe lavere enn 16Hz som var målet (14.5Hz).

3. Det opprinnelige portarealet mitt (400 cm²) er noe lavere enn optimalt, uten at det er noen stor krise.

Slik konstruksjonen er (og i og med at flere av de sentrale innvendige delene allerede er produsert), er det faktisk lettere å øke portarealet enn å redusere portlengden for å bevege seg mot 16Hz.

Etter litt leking med kalkulatorer, har jeg kommet fram til at jeg bør øke porthøyden fra ca 7 cm til ca 10 cm. Da vil sannsynligvis alle parter få sove godt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har muligheten til å måle impedansen når du/dere er ferdig. Interessant å se hva Fb faktisk blir ifht simuleringer.

Og blir det katastrofe, er det jo bare å plugge igjen porten, og få en meget bra lukket sub med Q rundt 0,5 og fore på med 5-6dB ekstra rundt 20hz vha eq. Med slaglengden du har tilgjengelig ville det ikke forundre meg om DET fungerer bra også! :grin:

I et mindre lokale ville det uten tvil vært mitt førstevalg, men sove godt skal jeg nok gjøre uansett.:wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har muligheten til å måle impedansen når du/dere er ferdig. Interessant å se hva Fb faktisk blir ifht simuleringer.
    Ja, dette er ikke akkurat noen "eksakt vitenskap" viser det seg...

Jeg vet forresten ikke hvordan man måler Fb... Jeg har pleid å holde hånda foran porten å kjenne ved hvilken frekvens det blåser mest, noe som jeg regner med er en enda mindre eksakt vitenskap

I et mindre lokale ville det uten tvil vært mitt førstevalg, men sove godt skal jeg nok gjøre uansett.:wink:
    Hehe - jeg tenkte mest på min egen søvn!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en bassreflekskonstruksjon vil man få to impedanstopper, og Fb er det laveste punktet mellom de to toppene. Kan finnes ved å kjøre sinusfrekvenser fra en pc og måle med et nøyaktig voltmeter. Google så finner du gode forklaringer og eksempler.
    Eller du kan bruke et pc program som f.eks Limp fra Arta Software eller Speaker Workshop, og få opp impedanskurven direkte.
    Og det er ikke behov for å bygge avanserte "measuring boxes" eller "Wallins jig" for bare å finne Fb.
    Det eneste du trenger er en referansemotstand - og noen kabler så du kan koble opp slik:

RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig!-skjema_imp-jpg

EDIT: Mikrofonen kan du selvfølgelig glemme, mens du bør huske å ikke dra på med flere hundre watt! :-) Svært få lydkort som liker høye effekter på inngangene.........

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se hva vi er i stand til å mål etterhvert. Jeg er ikke kar om å finne USB-lydkortet mitt, så jeg føler meg helt naken for tiden. Det blir mange rare ulyder når jeg prøver å spille av en ren 15hz tone med det interne lydkortet i den gamle, råtne laptop'en min (f.eks. hver gang jeg beveger musa...).

---

Over til selve byggingen! paalab var på en liten sankerunde i går og høstet inn masse fine MDF-deler i diverse tykkelser og formater:
    RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig!-henger-jpg

Så begynte han produksjonen med sin avanserte rigg:

25mm-platen skal, etter sigende, ha vært en utfordring å få på plass:

(jeg synes den ferdig kappede delen var tung nok, så dette tror jeg på)

Og disse tre delene stod utenfor utgangsdøra mi og ventet på meg i dag morges:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi skulle ikke få se alle bildene? eller:wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Vi skulle ikke få se alle bildene? eller:wink:
    Hehe - nei, det virker som de som er spesielt interesserte vet hvor de finner dem :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passe voksen kasse det der.

Var MDF'en blitt våt i underkant? Litt skummelt det, da det blir mykt og ekkelt å skru i...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Passe voksen kasse det der.

Var MDF'en blitt våt i underkant? Litt skummelt det, da det blir mykt og ekkelt å skru i...
    Tja si det du. Disse bildene er fra i går. La ikke merke til noe spesielt i dag tidlig. Forhåpentligvis var dette bare "overvann". Kanskje Pål har noe mer info?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til dine planer om grill, så ser man at andre har satt de i livet;

http://forum.edesignaudio.com/showth...all-73780.html

Ser jo faktisk ganske bra ut egentlig =)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var ikke dumme de der!

Det er mulig vi kommer til å droppe grillen og lage et musesikkert "lagrings-lokk" istedet - både foran elementet og porten. Litt dumt å få musegnagd istykker elementet under lagring...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei egentlig ikke, fordi forsterkeren er på 1200w@4 ohm?
    Og tanken er å seriekoble spolene og kun benytte den ene kanalen?
    Med 1200w tilgjengelig vil maks lufthastighet bli 14m/s ved ca 13hz, noe jeg ikke ser som noe problem i det hele tatt.
    Glemte å svare på denne.

Nå er det jo langt fra sikkert at vi vil benytte akkurat denne forsterkeren for alltid da. Må vel ta høyde for "worst case"?

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •