RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 142
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ble anbefalt minimum 350cm2 areal til mine short-throw 15" midbasser. Allikevel kommer det en del luft, og det er 15" med 9mm Xmax...

400cm2 er ALT for lite.

Har ikke hørt om at slotport og firkantet port har forskjellig lengde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg ble anbefalt minimum 350cm2 areal til mine short-throw 15" midbasser. Allikevel kommer det en del luft, og det er 15" med 9mm Xmax...

400cm2 er ALT for lite.

Har ikke hørt om at slotport og firkantet port har forskjellig lengde.
    Mener du at 670 cm² er for lite også?

Det har forresten aldri vært meningen at skal være en high-End sub helt fri for blåselyder. Men det er klart - den skal ikke bli "kvalt" heller...

MEN jeg kommer til å ta tak i portarealet. Vær du sikker... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Friction created by the air flow in the enclosure traveling along the enclosure wall makes this type of port effectively longer than it physically is - which tunes the enclosure to a lower frequency so a slot port will be shorter for the equivalent vent area when compared to a simpler square vent[/B].[/URL]"
    Vel, dette er faktisk midt i kompetansefeltet mitt...turbulent strømning i viskøse grensesjikt! Regner med at det her siktes til at friksjonen mot overflaten i en rektangulær bassport (dvs. slot) er større enn i en firkantet port. Dette stemmer forsåvidt i teorien... Veggfriksjon er styrt av hastighetsprofilen til luften som strømmer gjennom porten. Teoretisk sett så vil luften helt inne ved veggene alltid stå helt stille, så vil luftmolekylene få gradvis større hastighet ut mot et uniformt hastighetsfelt i midten av porten. I en rektangulær port vil det være et mindre uniformt område med "max" lufthastighet, og et dertil større "overgangsområde" med et hastighetsprofil som går fra max og ned mot veggheften. Sagt på en annen måte, så vil en slot-design i teorien oppleves som trangere. MEN: dette er ved store hastigheter (dvs. flytting av store volum luft), der friksjonen da blir betydelig ifht. tregheten til luftmassen i porten. Jeg vil tippe at for praktiske forhold så kan du "drite" i dette... Denne effekten vil uansett ikke ha særlig betydning annet enn ved svært høye lydnivå, og den vil da arte seg som en lavere avstemning - dvs. gi større motstand/ høyere demping av utsvinget av membranen til basselementet.

Tror jeg Andre synspunkter på dette?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier, latentfreak, er at luften oppfører seg nesten som strikk som er festet til veggene i porten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Vel, dette er faktisk midt i kompetansefeltet mitt...turbulent strømning i viskøse grensesjikt!
    Wow! Det er det ikke alle som er guruer på!

Ok, så du mener effekten rett og slett skyldes større port-vegg-areal vs port-areeal? I så fall er det i alle fall forståelig. Jeg tolket det som at det hadde noe med plasseringen av porten å gjøre (langs en av veggene til kabinettet).

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig fet form på denne subben!! Med to av denne, eller evt. 2 kabinetter innbygget til en kasse kunne jo dette faktisk blitt et podie til en bakre sofa...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så det du sier, latentfreak, er at luften oppfører seg nesten som strikk som er festet til veggene i porten?
    Ja, det var ikke dumt formulert! For det er nettopp det som er poenget, at luften oppfører seg ikke som en uniform "plugg" som går inn og ut av porten, men at luften får en "bullet-shape" eller hvordan jeg skal si det..

For å ta eksempelet til det ekstreme: Dersom en lager en slot port med åpning som er f.eks. 2 meter bred og kun 1 mm høy, så vil den ha samme areal som en kvadratisk port med dimensjonene 6,3 x 6,3 cm. Det sier seg selv at i dette tilfellet så vil det bli enormt mye mer friksjon i slot-porten, og at en vil få en "choke" effekt selv med moderate lufthastigheter...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men dette betyr vel at det er bare tøys å ha en av/på-knapp på port-kalkulatoren om det dreier seg om en slot-port eller ikke, siden det finner alle mulige variasjoner? Det burde vel heller ha vært en numerisk parameter som beskrev forholdet mellom port-areal og port-omkrets?

Nå tror jeg ikke den porten vi ser for oss er den mest ekstreme når det gjelder slot-ports. Vi får vel en form på omtrent 11.5 x 60 cm (etter oppjustering av arealet fra 400 til ca 700 cm²).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke erfaring med så store saker, men dette med portareal mener jeg er sterkt overdrevet. Stort portareal betyr også lang port - noe som heller ikke bare er positivt.

Viktige parametre er; hva skal den brukes til, tilgjengelig effekt, ønsket lydtrykk og evnt hvor mye dempemateriale.

Med en avstemming på 15hz vil også maks lufthastighet i porten være i nærheten av den frekvensen. Og hvor mye kildemateriale har enormt med output så lavt i frekvens?
    Vil fortsterkeren kunne levere nok effekt så lavt i frekvens?
    Hva er ønsket lydtrykk og hva får man av roomgain?

Med spolene koblet i serie for å oppnå 4 ohms nominell effekt vil man nå oppgitt x-max med 1000w@22hz.
    1000w betyr 116dB@22hz PLUSS roomgain (husk evnt bidrag fra gulv og vegger/hjørneplassering)
    Med en port på 11,5x60cm vil den måtte være 119-146 cm lang (avhengig av mengde dempemateriale) for å få Fb=15hz. Maks lufthastighet med 1000w blir 8,6 m/s ved 12 hz! Det er en sykt lav frekvens og hastigheten er nærmest "ingenting".
    Er porten 10x40cm vil lengden reduseres til 60-80cm lengde og maks lufthastighet øker til 13m/s ved 12 hz! Det er fortsatt "ingenting".

Alt utfra teoretiske simuleringer gjort i Bassbox Pro 6.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har ikke erfaring med så store saker, men dette med portareal mener jeg er sterkt overdrevet. Stort portareal betyr også lang port - noe som heller ikke bare er positivt.

Viktige parametre er; hva skal den brukes til, tilgjengelig effekt, ønsket lydtrykk og evnt hvor mye dempemateriale.
    Vel, jeg kan svare på noe av dette i alle fall:

1. Den skal brukes til å spille høyest mulig på HTF (som arrangeres i et alt for stort lokale)

2. Tilgjengelig effekt: THE T.AMP TA2400 MK-X - U.K. International Cyberstore

3. Ønsket lydtrykk: Mest mulig...?

4. Dempemateriale: Ingenting

Jeg er forstatt forvirret

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare bygg du Rune! Det kommer til å spille som **** uansett!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett enig med atledreier; hold deg til plan A.
    Bygg som opprinnelig planlagt, jeg tror du var på rett vei.
    Glem kortere port og større portareal.
    Bygg og prøv!
    Blir avstemmingen noe høy så putt inn en dyne eller tre, eller forleng porten om det er mulig.
    Simuleringen viser at det ikke skal bli blåselyder i porten pga lufthastighet. Og uansett ville de havne på veldig lave frekvenser - og ulempen ville være at man oppfattet hvor suben står (som om man ikke vil SE den liksom )

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg beklage om jeg har skapt ekstra forvirring!
    Ser nå at du tok sikte på Fb=16hz og ikke 15 som jeg brukte i eksempelet over.

Her er nøkkeltallene og grafene fra simulering i bassbox.

Vb= 600 liter
    Fb= 16hz (F-3dB= 19,9hz)
    Portareal= 10x40cm
    Portlengde= 54,5cm (heavy fill) til 68,5cm (no fill)
    Maks konutslag= +/- 16mm@22,9hz ved 1100watt, som gir 118,5dB.
    Maks lufthastighet i porten= 13,7m/s@13hz

No fill og portlengde 68,5cm er brukt i simuleringene:

Frekvenskurve (ekkofritt):

RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig!-frekvens-jpg

Konutslag:

RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig!-konutslag-jpg

Lufthastighet i porten:

RuneW: Erna 6 - 600L / 21" Maelstrom - E6 er funksjonsferdig!-porthastighet-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All forvirring er selvpåført - no worries!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at du tok sikte på Fb=16hz og ikke 15 som jeg brukte i eksempelet over.

Her er nøkkeltallene og grafene fra simulering i bassbox.

Vb= 600 liter
    Fb= 16hz (F-3dB= 19,9hz)
    Portareal= 10x40cm
    Portlengde= 54,5cm (heavy fill) til 68,5cm (no fill)
    Maks konutslag= +/- 16mm@22,9hz ved 1100watt, som gir 118,5dB.
    Maks lufthastighet i porten= 13,7m/s@13hz
    Husk at oppgitt Xmax er EN VEI, dvs du må doble slaglengden i simuleringen din.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ingen plass om oppgitt xmax er peak to peak eller en vei.
    Men 32mm en vei har jeg aldri sett og er EKSTREMT, det skal litt av noen oppheng til for å takle det, og derfor antok jeg det for å være usannsynlig.

En annen ting er at Maks effekt er oppgitt til 1500w, noe som stemmer bedre med 1100w for å nå xmax, enn om slaglengden skulle tåle 4400w, mens motoren bare en tredjedel?

Men nå får du bygge ferdig RuneW, så vi får høre dommen! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jo ikke bygd ferdig før dere blir enige

Nei, vi får vel komme videre - i en eller annen form... Jeg er egentlig ferdig med mine deler av kassa, men paalab venter på endelig design (fra meg) før han setter igang med sine deler...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg ved er Xmax IKKE definert som peak to peak, men utslaget en vei fra nøytral posisjon. Det er beregnet ut fra bredden på magnetgapet og spolens lengde, så er disse oppgitt kan man beregne dette selv.
    Xmax er spolens vandring fra nøytral posisjon til det punktet der spole og magnetgap ikke overlapper fullstendig lenger, og dermed ikke har en lineær vandring i forhold til strømpådraget lenger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er EN måte å definere xmax på roffe. Men mange oppgir peak to peak - rett og slett for at det da ser mer imponerende ut - uten at det er direkte løgn.

I dette tilfellet er xmax definert som "30% down point on BL curve" og sier ikke noe om når spolen "forlater" magnetgapet men snarere når BL har sunket med 30%.

Og det er vel nettopp en flat BL kurve som er XBL^2 motorens styrke.

Når det er sagt, så har du rett angående xmax på dette elementet, det var jeg som tydeligvis var noe svaksynt når jeg leste beskrivelsen på elementet.
    Det står TYDELIG:
    The Maelstrom-21" subwoofer employing an XBL^2 motor, AlCu shorting rings, and 32mm of one-way X-max (30% down point in BL curve) and 40mm one-way mechanical clearance.

Det er SYKT! :shock: :shock: :shock:

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt, så har du rett angående xmax på dette elementet, det var jeg som tydeligvis var noe svaksynt når jeg leste beskrivelsen på elementet.
    Det står TYDELIG:
    The Maelstrom-21" subwoofer employing an XBL^2 motor, AlCu shorting rings, and 32mm of one-way X-max (30% down point in BL curve) and 40mm one-way mechanical clearance.

Det er SYKT! :shock: :shock: :shock:

Alt er relativt, på databladet til Re Audio XXX-serien står Xmax lik 54mm 8)

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •