Sponsorer:
Viser resultater 1 til 1 av 1
    Viderekommen Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Hivi F6 helgeprosjekt

Hei! Har gått en stund å tenkt på å lage noen litt større små-høyttalere, og endte opp med å komme i gang med prosjektet i helga, da jeg var hjemme fra perm. Valgte Hivi TN28 og F6 ettersom de passet relativt godt sammen med tanke på hvor de møtes på delepunktet, og at de begge har en grei kurve. I tillegg var de på tilbud på avforum, og man blir ikke akkurat rik av førstegangstjenesten.

Ambisjonene for høyttaleren var ikke store, men å få en grei og musikalsk front som heller kan få støtte av en sub i dypbassen. Har tideligere bygget noen små høyttalere i heltre av eik, og lærte av det, og bygger nå i mdf, og kler heller med tre utenpå for en finere finish. Så dette blir mer eller mindre det første skikkelige DIY-prosjektet. Har anskaffet meg en Phast Landshark effektforsterker(Jeg vet den ikke akkurat er hifi, men den duger), som jeg skal kjøre de på.

Etter noen timer med litt på-sparket-bygging og mekking ble det er vellydene resultat på loftet! De ble overraskende dype i bassen, og klarte fint å dra både det ene og det andre av musikk uten store problemet, selv om det selvsagt ikke ble den mest voldsomme bassen. Jeg laget en BRkasse ettersom det gir litt mer trøkk, og så er kassen litt for stor i forhold til det å ha en lukket.
    Lurer eneste litt på finishen på kassen. Treverket er i eik, som jeg hadde til overs fra forrige høyttalere, og de skal beises, men lurer på sort pianolakk eller noe i den duren for mdf-en. Kommer sikkert bilder av det om det skjer noe.
    Forøvrig ble lyden, etter mine ører, helt grei. Stemmer og vokalen strømmer ut som bare det, og det er en fin og behagelig tone. Men litt drahjelp fra en sub så fungerer de nok også på film

Har en W600 prosjektor, og noen billige surroundhøyttalere, bare for å få opplevelsen liksom! Med litt kalibrering og total mørklegging av loftet så ble det ganske bra bilde fra ps3, xbox, hdtv osv.

Ferdigmontert delefilter med deling på 2000
    -img_1547-jpg

Limt sammen mdf, ikke brukt en eneste skrue på kassen
    -img_1548-jpg

Elementene: Hivi TN28 diskant og F6 Woofer
    -img_1551-jpg

Skattekista
    -img_1552-jpg

Orden er oppskrytt
    -img_1553-jpg

Frest ut BR
    -img_1555-jpg

Høvle skrå-kant til diskant, ettersom hele boksen tiltes noen grader bakover
    -img_1557-jpg

Lys eik i front
    -img_1559-jpg

Hul fot, slik at terminalen kan skjules fint bakpå foten.
    -img_1560-jpg

Relativt fornøygd med akkurat den der
    -img_1563-jpg

Et lite intrykk av hvordan den blir
    -img_1566-jpg
    -img_1567-jpg

En herlig lørdags formiddag
    -img_1569-jpg

Tilnærmet ferdig
    -img_1570-jpg

Bakfra
    -img_1574-jpg