db vs luft impedans

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

db vs luft impedans

Hei

Hvis jeg har en høytaler som er 12" og en som er 10"
    Høytaleren som er 12" har ca et areal på 706cm og en slaglengde på 0.69cm
    Høytaleren som er 10" har ca et areal på 490cm og en slaglengde på 1cm

Så hvis disse elementene spiller bånn pinne vil de forskyve like mange cm^3 med luft.

Hvis de to elementene er tilnærmet likt designet, vil de trekke ca like mye energi ved lik luft forskyvning.

Sovidt jeg har forstått vil da 12" elementet spille høyere i db enn 10" elementet fordi det har lavere impedangs til luften (større flate til å fordele trykket på)

Så det som jeg lurer på er hvordan man regner ut hvor mye høyere 12" elementet vil spille ved samme enrgi input ?

På forhånd takk for svar

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _zerox_
    Hei

Hvis jeg har en høytaler som er 12" og en som er 10"
    Høytaleren som er 12" har ca et areal på 706cm og en slaglengde på 0.69cm
    Høytaleren som er 10" har ca et areal på 490cm og en slaglengde på 1cm

Så hvis disse elementene spiller bånn pinne vil de forskyve like mange cm^3 med luft.

Hvis de to elementene er tilnærmet likt designet, vil de trekke ca like mye energi ved lik luft forskyvning.

Sovidt jeg har forstått vil da 12" elementet spille høyere i db enn 10" elementet fordi det har lavere impedangs til luften (større flate til å fordele trykket på)

Så det som jeg lurer på er hvordan man regner ut hvor mye høyere 12" elementet vil spille ved samme enrgi input ?

På forhånd takk for svar
    Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ville ikke brukt tid på å regne på
    slikt, les heller datablader og eventuelt prøv.

Men enig i at 10" og 12" du hypotetisk skriver om teoretisk vil kunne gi ca
    samme lydtrykk i subbass omr. og at 12" kanskje kunne gjøre det med mindre
    effekt tilført og teoretisk kunne spille mye høyere oppover i mellombassomr.
    Men så er det veldig mange andre parametere som spiller inn, produsentene oppgir
    ikke 100% likt hvordan x max er målt/regnet ut, i tillegg
    oppfører ulike elementer seg forskjellig når de drives utover x max.
    Selv har jeg erfart at at elementer fra typiske "kvalitets" produsenter er konstruert
    slik at de ikke bråstopper selv om de kommer utenfor x max, jeg har også noen billige
    Kina 18" der er det mer bråstopp over x max som resulterer i ekstremt høy forvrenging.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe.

Vet ikke hvordan regnestykket ser ut, men du må ta hensyn til formen på membranene. Ikke bare arealet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tema.

Nå er det jo ikke et direkte tema her, men nevner det siden impedans er nevnt. Det er jo her horn kommer inn i bildet, særlig i bassen hvor energien er rundtstrålende. Et korrekt utformet horn gir en impedanskorreksjon mellom membranen og luften, og vil medføre at mer av bevegelsesenergien i elementet blir overført til luften.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The amount of air displaced can be limited by a number of factors that are difficult to estimate accurately. In practice, a maximum estimated SPL capability is of little use since it is not related to the distortion involved.

The following points should be considered:
    *Higher excursion drivers will not necessarily have higher SPL
    *Drivers designed for a very high excursion have significant compromises which result in an increase in distortion
    *Higher amplifier power does not always mean more output
    *While a vented subwoofer can have similar output at 20 Hz to two sealed subwoofers, the sealed subwoofers will have higher output above 40 Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tenkt litt.

TROR det er slik at dersom du dobbler arealt, så kan du vinne opptil 3dB SPL

Resonementet, er at ved å bruke to identiske elementer, kan du vinne opptil 6dB SPL.

3dB kommer av dobbel kapasitet, og opptil 3dBSPL kommer av den akustiske koblingen mellom elementene. Altså at lufta ser de som èn enhet. Hvor mye man vinner i praksis avhenger av hvordan man klarer å plassere dem. Med kun ett element av dobbelt areal forsvinner denne problematikken (igjen TROR jeg) og man sitter igjen med maksgevinst som er 3dB SPL

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel vanskelig å snakke om akustisk impedans uten å beskrive hvordan høyttaleren er koblet til luft (kasse/baffel)?

Noen snakket om direktivitet. For et idealisert stempel i baffel så er grensen ved ka=1, hvor k=2*pi*f/c og a er stempelets radius. For mye lavere frekvenser så er elementet omtrent omni, for mye høyere frekvenser så blir karakteristikken veldig kompleks (vanligvis uønsket).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går greit så lenge man bare snakker om prinsippet.

For å bestemme ett tall har du helt rett

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vel vanskelig å snakke om akustisk impedans uten å beskrive hvordan høyttaleren er koblet til luft (kasse/baffel)?

Noen snakket om direktivitet. For et idealisert stempel i baffel så er grensen ved ka=1, hvor k=2*pi*f/c og a er stempelets radius. For mye lavere frekvenser så er elementet omtrent omni, for mye høyere frekvenser så blir karakteristikken veldig kompleks (vanligvis uønsket).

-k
    Siden dette er litt prinsippielt kan man jo regne med en infinite baffel.

Jeg er fersk i gamet så det hadde vært kjekt med en litt mer utdypende forklaring av formelen.

Hva er f/c ?
    Og hva menes med ka=1 ?

Det som menes med at elementet er omni ved lave frekvenser er at det ikke er så stor forskjell på store/små elementer så lenge de forskyver like mye luft ?

Vil et stort høytaler element kunne gi noe av samme effekten som et mindre element med horn, ved samme effekt input ?
    Med andre ord hvis du har et basshorn som har en diameter på 1m i munningen og et høytaler element som er 1m i diameter vil da luft impedansen / følsomheten på elementene være i nærheten av hverandre da ?

Takk for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •