Høytalere i ventilator hette!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere i ventilator hette!

Legger ved en grov skisse av kjøkkenkroken hjemme. Proporsjonene er nok ikke helt korrekte, men skit au

Jeg er delvis ferdig med den buede ventilator hetta, det vil si, jeg har laget trappetrinn 1, som skjuler selve ventilatoren. Skal i gang med å lage trinn 2, som vil skjule litt av flex ventilator røret og mye luft. Her burde det være plass til noen høytalere

Trappetrinn 2 har 18cm høyde. Så det blir jo ikke akkurat noen 12" elementer, men tenkte jeg skulle skjule en subwoofer på gulvet, i hjørnet.

Har lyst til å bruke en Tandberg TR-200 receiver, Squeezebox som lydkilde (i tillegg til radio) og trenger da høytalere som er lettdrevne med høy sensitivitet (over 90 db).

Matrialene i ventilatorhetta er finér, og heltre bjørk i frontene. Jeg tenkte å skjære horisontale spor i bjerka forran høytalerne, slik at det blir som spiler forran elementene, og bruke tynn duk bak dette (slik som man ofte lagde høytalerfronter på 60 tallet). 75%luft, og 25% treverk. Dette vil helt sikkert ødelegge noe av lyden, men her er WAF en avgjørende faktor 8)

Så kommer spørsmålet: Kjøpe innbygningshøytalere, eller kjøpe mellomtone og diskant elementer og lage en innvendig høytaler i ventilatoren. Blir jo mest riktig med sistnevnte alternativ, da trykkammer høytalere er det naturlige for en gammel Tandberg traver.

Har aldri laget høytalere før, men antar at det er bassen som er tricky og få riktig? Skal jo i hovedsak ha mellom tone og diskant, da suben ordner bassen?

Det bør ikke bli så dyre høytaler(elementer), da risikoen for at de må skiftes etter noen år med stekos og damp selvsagt er til stede. Men det er ikke mye fett på tingene som står på trinn 1 i dag, har stått sånn et år... (gjett om det er poppis, hehe).

Tips og råd mottas med takk!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen din vil være å plassere høyttalere i buen. Men du får runde innbyggingshøyttalere. Det er nok det letteste.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av nyskjerrighet, hvor høyt kommer høyttalerne til å henge?

Jeg bare tenkte at dersom dem havner i hodehøyde vil jo du få lyden "in your face" når du rører i gryten. :-D
    Eller for å si det på en annen måte, vil det bli bedre spredning (opplevd) i rommet dersom dem henger høyere?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter, litt off topic: nå finnes det faktisk kjøleskap/kombiskap med egen iPOD dock på forsiden - på døra!!! - med 2 innebyggede små høyttalere, men også med høyttalerutganger bak!!!

Jeg holdt på å svime av da jeg så det hos Lefdal i Kristiansand i går - de hadde sågar koblet til et par digre Yamaha høyttalere....

Gorenje, var det

Gorenje Fridge Is Officially Made for iPod, As Lickable as the Touch Itself

Sammen med et par Yamaha NSF700PF

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Utfordringen din vil være å plassere høyttalere i buen. Men du får runde innbyggingshøyttalere. Det er nok det letteste.
    Utfordring å plassere? Usikker på hva du mener. Rent praktisk og "snekkerteknisk" er det ikke noen utordring. Hvis du mener "hvor i buen" er vi mer inne på hva jeg trenger trenger råd om...

Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Av nyskjerrighet, hvor høyt kommer høyttalerne til å henge?

Jeg bare tenkte at dersom dem havner i hodehøyde vil jo du få lyden "in your face" når du rører i gryten.
    Eller for å si det på en annen måte, vil det bli bedre spredning (opplevd) i rommet dersom dem henger høyere?
    Senter på trinn 2 ligger 1,70 over gulvet ja, mitt i min hodehøyde. Men siden det er en bue blir jo ikke lyden å peke rett mot nesa når jeg koker, den vil vel suse rett forbi hvert sitt øre. Burde jo bli real stereo det? Fra spøk til revolver - er det dumt at lyden ligger i hodehøde? Blir det bedre om jeg flytter lyden opp i taket over hodet?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner egentlig ikke, men typisk når man er på kjøkkenet er at man beveger seg en del, og det er andre støykilder.
    Så jeg bare ser for meg at lyden som er behagelig når du er på andre siden av rommet kan bli vel intens når du står ved komfyren og ørene er 10 cm fra høyttalerne.
    Tanken min var derfor at hvis du kunne heve dem litt mer, ville det bli mer likt overalt.

Men det er gjerne ikke verre enn at du justerer volumet :-)

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende å folge med på dette.

Har du vurdert bilhøyttalere? Disse er jo bygget i materialer for store påkjenninger, ala store temp. svingninger osv.

Kanskje en slik Earthquake CP-8 8" Flat Subwoofer Blach Ash finish - dynaBel AS kan være til hjelp i bunn....?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pegpisk - da skjønner jeg hva du mener - godt poeng! Men tror ikke det blir så problematisk - den største støykilden er nok kjøkkenvifta, rett under høytalerne. Om det blir det får jeg bygge inn 2 høytalere i taket i tillegg

bjarne82 - den suben så spennede ut den. Men bilhøytalere... Har stort sett forbundet lyd i bil med bare elendighet, men det kan jo ha andre årsaker

Tilbake til hetta: Er innbyggingshøytalere veien å gå, eller skal jeg gå i gang med å beregne trykkammer og bygge høytalerkasser inni hetta?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •