Prosjekt: Spilledåse til lille jenta

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: Spilledåse til lille jenta

Jeg har lenge sittet og ruget på en trang til å lage mitt eget lille lydprosjekt. Men manglende plass og tid har ført til at alt ha blitt satt på vent. Men i sommerferien fikk jentungen en spilledåse av sin morfar. Spilledåsen hadde ingen kasse så den spiller veldig lavt. Det jeg har lyst gjøre, er å snekre sammen en kasse som vil "forsterke" lyden av spilledåsen. Spilledåsen ser helt lik ut som den på vedlagt bilde. Er det noen her som har efaringer tips til hvordan man setter sammen en slik kasse? Jeg vet at dette er litt fjasete når jeg kan gå på nermeste lekebutikk og kjøpe en med kasse for 15kr men det er noe tidløst over det du har laget selv.

Ser for meg at kassen må ha lignende egenskaper som en gitar kasse. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få dette til.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maniax
    Jeg har lenge sittet og ruget på en trang til å lage mitt eget lille lydprosjekt. Men manglende plass og tid har ført til at alt ha blitt satt på vent. Men i sommerferien fikk jentungen en spilledåse av sin morfar. Spilledåsen hadde ingen kasse så den spiller veldig lavt. Det jeg har lyst gjøre, er å snekre sammen en kasse som vil "forsterke" lyden av spilledåsen. Spilledåsen ser helt lik ut som den på vedlagt bilde. Er det noen her som har efaringer tips til hvordan man setter sammen en slik kasse? Jeg vet at dette er litt fjasete når jeg kan gå på nermeste lekebutikk og kjøpe en med kasse for 15kr men det er noe tidløst over det du har laget selv.

Ser for meg at kassen må ha lignende egenskaper som en gitar kasse. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få dette til.
    Dette blir langt utenfor mitt kunnskapsfelt. Kan ikkje svare på om gitarkasse teorien din stemmer. Men ved bygging av gitar unngårman så godt det lar seg gjøre å bruke for mykje lim mellom delene. Limen dreper nemlig lyden i ein gitar. Nyere gitarer settet sammen på ein måte som minner om klikksystem. Dermed blir trenger man mindre lim for å holde den sammen. Lokk og vegg er dermed tre mot tre i 90grader vinkel istedenfor ei stripe med lim i skjøten.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis jeg resonerer litt på det Epsen skriver, så er jo en gitar genial med sine buede former.
    For da er det kun topp og bunn som skal limes/klikkes på. Så slipper man lim mellom 6 vegger, gulv og tak i en firkantet boks.
    Så vi snakker her om at boksen bør være rund kanskje?

Eventuelt at du "graver" boksen ut av en kloss så kunn topplokket trenger å limes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg burde bruke heltre som er hulet ut slik at ikke lyden blir dempet. Men jeg tror kansje at gitar teorien min blir litt feil. Siden strengene på en gitar er montert på utsiden av kassen. Slik at kassen blir ett ekko kabinett. Jeg kan muligens montere spilledåsen på utsiden av et slikt kabinett.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maniax
    Så jeg burde bruke heltre som er hulet ut slik at ikke lyden blir dempet. Men jeg tror kansje at gitar teorien min blir litt feil. Siden strengene på en gitar er montert på utsiden av kassen. Slik at kassen blir ett ekko kabinett. Jeg kan muligens montere spilledåsen på utsiden av et slikt kabinett.
    Hult heltre tror jeg ikke er så bra nei, hvis jeg ikke har misforstått så skal
    også veggene spille med i en gitar/instrument resonanskasse.

Jeg tror du bør forsøke å lage en resonanskasse som gir en "resonansforsterking" ca
    i det omr. spilledåsen lager lyd, eventuelt med et tilpasset horn i tillegg.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en spilledåse for 15 kr og riv den opp og se hvordan den er laget

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være muligheter.
    Bare hør lydforskjellen mellon når du spiller den i hånden, og presser den ned på et bord og spiller den.
    Er jo sykt stor forskjell.
    Så en eller annen kasse må jo kunne gjøre jobben enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom musikmagazinet i dag å da så jeg at de hadde laget en "lydforsterker" til en stemmenøkkel. Dette var enkelt og greit bare en firkantet tre kasse der to av sideveggene manglet og stemmenøkkelen var montert på toppen. Kansje dette er måten det må løses på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •