Flytte on/off og volum knapp ut av forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flytte on/off og volum knapp ut av forsterker?

Hei!

Jeg driver å bygger inn høytalere på kjøkkenet, og skal bruke en gammel Tandberg TR-200 radio/forsterker.

Hadde vært artig å skjule forsterkeren helt, og flytte kun bryter for on/off samt volum ut av forsterkeren og flytte knottene til panelet for styring av kjøkkenvifte!

Kan jo lodde litt - er det mer som skal til enn å demontere bryter og volum potmeter, og forlenge ledninger? Må jeg bruke god kvalitet på kabler for forlenging av volum potmeter - er snakk om 2 meter.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netphreak
    Hei!

Jeg driver å bygger inn høytalere på kjøkkenet, og skal bruke en gammel Tandberg TR-200 radio/forsterker.

Hadde vært artig å skjule forsterkeren helt, og flytte kun bryter for on/off samt volum ut av forsterkeren og flytte knottene til panelet for styring av kjøkkenvifte!

Kan jo lodde litt - er det mer som skal til enn å demontere bryter og volum potmeter, og forlenge ledninger? Må jeg bruke god kvalitet på kabler for forlenging av volum potmeter - er snakk om 2 meter.
    Det er jo måte på kor kraftig ledning du får lodda inn på printkortet, men det skal i teorien fungere ja. Men tenk på at hvis du skal bygge inn hele greia så må du ha mulighet til å ta den ut igjen. Kan jo plassere den under sokkelen på kjøkkenet. Den er jo som regel lett å ta vekk igjen. Tenk også på at kjøkken er ei våt sone. Lykke til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å henge forsterkeren på utsiden av kjøkkenveggen - i trappegangen ned til kjelleren. Luftig, tørt og lett å komme til

Noen formening om hvor mye lyd jeg "taper" på 2 meter? Lyden er riktignok ikke helt i høysetet i dette tilfellet, men alikevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg langt i fra noen tekniker når det kommer til forsterkere - men kom til å lure på: Lyden går vel egentlig ikke igjennom potmeter(ledningene)? Det er vel bare som en slags dimmer som bestemmer hvor mye effekt forskerkeren skal sende ut?

Kjenner meg veldig på usikker grunn herops:

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netphreak
    Nå er jeg langt i fra noen tekniker når det kommer til forsterkere - men kom til å lure på: Lyden går vel egentlig ikke igjennom potmeter(ledningene)? Det er vel bare som en slags dimmer som bestemmer hvor mye effekt forskerkeren skal sende ut?

Kjenner meg veldig på usikker grunn herops:
    Stort sett alle forsterkerkonstruksjoner av analog oppbygning kjører signal gjennom potet, så du blir nok å tape litt lyd på det. Største problemet du får er egentlig hvor mye støy kabelen du drar ut blir å plukke opp.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, noe lydtap blir det neppe snakk om!

Motstanden i et potmeter ligger gjerne i området 5 til 10kOhm, ofte mye høyere også, så om det skytes inn en ledning mellom et "fjernpotmeter" og de originale kontaktene for denne i forsterkeren, så vil dette ikke ha noen påvirkning.
    Den ohmske motstanden i en kobberledning er uansett såpass lav, at den ikke vil ha noe å si.

Det som derimot kan bli et langt større problem, som også Tacritan nevner, er støy / brum!
    Av den grunn bør forbindelsen mellom "fjernpotmeter" og forsterker skjermes på en skikkelig måte.
    Selv da, er det ikke gitt at man unngår problemer....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til mekanisk overføring vha f.eks. wire?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt en mulighet med mekanisk overføring... Men det blir litt "Reodor" Så jeg prøver først med å flytte ut potmeteret.

Skjerme på en riktig måte... Tips til riktig kabel?

P.S: Ser at jeg kan monetere forsterker slik at det blir 1 meter kabel.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god stereo signalkabel, bør gjøre susen.
    Denne kan du kjøpe i metervis hos https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...hop=ELFA_NO-NO
    Altrnativt kan du bruke en ferdigterminert phonokabel, som du klipper i passende lengde. (Fjerne phonostikkene).

Kabelen´s skjerm MÅ loddes til forsterkerens chassi / "jord", for at den skal fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da tipper jeg det ikke er lenden på kabelen som er særlig kritisk, men loddingen til print kortet (at kabelen er skjermet så stor del av veien som mulig, og at loddingen er god).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, kabelen bør jo være så kort som mulig!
    Det er jo en årsak til at potmetere generelt er koblet med så korte kabelføringer som mulig, og helst direkte forbindelse mellom pot og print.

Men prøv gjerne med en meters lengde!
    Får du problemer med brum / støy, så vet du jo hvor årsaken finnes. ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •