Forsterkerløsning til 1/2 subwoofere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkerløsning til 1/2 subwoofere?

Hei! Jeg skal snart bygge meg en subwoofer (12" element, laget for musikk) og senere en helt lik da studenttilværelsen tillater det 8)

Spørsmålet mitt er: Hva slags forsterkerløsning skal jeg gå for?
    Ser for meg noen muligheter:
    - Vanlige plateforsterkere (en i hver sub). Dette vil koste en del og jeg blir litt bundet av aktive subwoofere og manglende mulighet til digital styring fra pc bl. a. Fordelen er at jeg har masse krefter og greit med justeringsmuligheter.
    - Stereoeffekttrinn og aktivt delefilter. Dette vil fremdeles koste en del og den første utgiften blir stor. Til gjengjeld kan jeg velge og vrake mtp. forsterker og delefilter, og kanskje tilogmed ha mulighet til å styre fra pc.

Hva vil jeg egentlig ha?
    Jeg spiller musikk fra pc og vil i utgangspunktet styre alt fra den (delefrekvenser, EQ og fase). Jeg vil ha nok kraft til å spille så høyt jeg vil. Og veldig viktig: Jeg vil betale så lite som overhodet mulig.

Selve subwooferene er ferdig utarbeidet. På forsterkersiden er jeg veldig åpen for forslag og tips!

Mvh. Harald

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal styre delefilter, EQ og fase digitalt i PCen, så trenger du ikke et separat delefilter. Du må nok ha et slags lydkort med flere utganger og preampfunksjon/volumkontroll. Jeg har ikke peiling på den slags, så der får andre foreslå løsninger.

Jeg hadde nok valgt en ICE/UcD-løsning. Vi leverte et lite PA-anlegg forleden, og viftestøyen fra Crest-forsterkeren var ikke noe jeg ville hatt i en stue.

Mvh. Johan

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dynabel

Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hei! Jeg skal snart bygge meg en subwoofer (12" element, laget for musikk) og senere en helt lik da studenttilværelsen tillater det 8)

Spørsmålet mitt er: Hva slags forsterkerløsning skal jeg gå for?
    Ser for meg noen muligheter:
    - Vanlige plateforsterkere (en i hver sub). Dette vil koste en del og jeg blir litt bundet av aktive subwoofere og manglende mulighet til digital styring fra pc bl. a. Fordelen er at jeg har masse krefter og greit med justeringsmuligheter.
    - Stereoeffekttrinn og aktivt delefilter. Dette vil fremdeles koste en del og den første utgiften blir stor. Til gjengjeld kan jeg velge og vrake mtp. forsterker og delefilter, og kanskje tilogmed ha mulighet til å styre fra pc.

Hva vil jeg egentlig ha?
    Jeg spiller musikk fra pc og vil i utgangspunktet styre alt fra den (delefrekvenser, EQ og fase). Jeg vil ha nok kraft til å spille så høyt jeg vil. Og veldig viktig: Jeg vil betale så lite som overhodet mulig.

Selve subwooferene er ferdig utarbeidet. På forsterkersiden er jeg veldig åpen for forslag og tips!

Mvh. Harald

Forsterkermoduler & tilbehør - dynaBel AS

her er vel siden du bør handle på da, du skulle jo ikke ha noe problem med å sette sammen til en god forsterker, her er det moduler med strømforsyning og softstart

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket litt på de forsterkerene... Hvordan ville dere ha fikset deling med et par Hypex forsterkere? Aktiv deling? Er det noen som kan anbefale noen gode, rimlige aktive delefiltre? Det aller viktigste er naturligvis at lyden forringes i minst mulig grad.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke helt med med hva du egentlig er ute etter her. :?
    Kun forsterker / delefilter løsning til sub, eller aktiv deling for hele høyttalersystemet?

Selv om du setter en plateforsterker i hver sub, vil da ikke det gi deg noen begrensninger? Du har fortsatt mulighet til kun å bruke forsterkerdelen i de, og dele aktivt på andre måter.

Hva mener du med styring fra pc? Digital pc basert delefilter og lydkort med flere utganger (ala Audiolense)? Eller eksternt aktivt/digitalt delefilter du kan styre via pc (vha USB, seriellkabel e.l.)

Enkel (og gratis) løsning til pc-basert løsning er foobar dsp xover plugin.
    Har du et lydkort med 4 utganger eller mer og benytter Foobar2000 som avspiller er det veldig enkelt å gå inn å stille delefrekvenser etc vha denne plugin.

Ellers så har du (som alltid) Behringer DCX2496 som er et aktivt digitalt 6-kanals delefilter du kan styre fra pcen vha en kabel og Behringers egen programvare.

Hypex har også plateforsterkere med innebygget digitalt delefilter som du konfigurerer via egen programvare på pc.

Mange muligheter men spørsmålet er HVA du er ute etter og HVA det kan koste.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg egentlig ganske åpen for forslag. Jeg vil helst bruke DACen jeg bruker i dag, jeg vil absolutt helst slippe å kjøre lyden analogt fra pcen. På sikt er planen uansett å kjøre aktiv deling på hele anlegget og da kan det kanskje lønne seg å kjøpe en behringer først som sist?

La meg se om jeg har forstått det riktig: Behringer DCX2496 er et 2*3-veis delefilter hvor man uavhengig kan justere delefrekvens og fallkurve på opptil tre veier i hver kanal?

Skjer selve delingen digitalt eller analogt? Hvis digitalt: Hvordan er kvaliteten på ADC og DAC? Hvis man bruker egen kabel fra PC til Behringeren; er den kun for styring eller for lydoverføring i tillegg? Hvis delingen skjer digitalt er det vel uansett hensiktsmessig å overføre lyden digitalt fram til den? (forutsatt at den har volumkontroll naturligvis)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DCX har 3 innganger hvorav 1 kan benyttes til digital inngang, 1 kan benyttes til målemic for automatisk måling/justering av delay og alle 3 kan benyttes som analoge innganger, og ja den har 6 analoge utganger.
    Delingen foregår digitalt, så det er en klar fordel (og bedre lyd) om man kjører digitalt inn, signalet går så via DSP (xo, eq og delay) og til hver sin DAC (altså 6 stk) og til utgangene. Alle innganger og utganger har justerbar gain.

Ulempen i et oppsett med DCX er at du for best resultat trenger en 6 kanals volumkontroll ETTER delefilteret og foran alle effektforsterkerne.
    En billig og enkel løsning på det er en surroundforsterker med pre inn på alle kanaler. Dermed har du volumkontroll og alle effektforsterkerne i en og samme boks.

Mange mener mye om DCX så det er bare å Google og lese til øyet blir vått. Mange oppgraderinger og tweaks finnes også.

Behringer har eget program for oppsett og styring av DCX via pc, som da går via egen kabel. Men alt kan stilles inn uten bruk av pc også om man ønsker det.

En annen elegant løsning er Hypex sine PSC2.400D og/eller AS2.100D.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg egentlig ganske åpen for forslag. Jeg vil helst bruke DACen jeg bruker i dag, jeg vil absolutt helst slippe å kjøre lyden analogt fra pcen. På sikt er planen uansett å kjøre aktiv deling på hele anlegget og da kan det kanskje lønne seg å kjøpe en behringer først som sist?

La meg se om jeg har forstått det riktig: Behringer DCX2496 er et 2*3-veis delefilter hvor man uavhengig kan justere delefrekvens og fallkurve på opptil tre veier i hver kanal?

Skjer selve delingen digitalt eller analogt? Hvis digitalt: Hvordan er kvaliteten på ADC og DAC? Hvis man bruker egen kabel fra PC til Behringeren; er den kun for styring eller for lydoverføring i tillegg? Hvis delingen skjer digitalt er det vel uansett hensiktsmessig å overføre lyden digitalt fram til den? (forutsatt at den har volumkontroll naturligvis)
    Et alternativ er å kjøre analogt delefilter etter DACen. EQen foretas da evt. i PCen. Marchand leverer bra analoge filtre. Bruker Marchand XM-9 selv. Godt fornøyd med dette. Koster 5550,- ferdig momset og fraktet til det lokale postkontoret.

Marchand Electronics, high quality audio components, electronic crossovers, amplifiers and custom electronic equipment

Mvh. Johan

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Denne hobbyen skal ikke være enkel ^^

Jeg lurer på om jeg av enkelhet skal kjøre analogt fra forforsterker til Behringer DCX2496 og deretter kjøre signalene til hver sin effektforsterker, en til høyttalere og den andre til subwoofere. Dette vil selvfølgelig gå stort utover lyden med tanke på at lyden må gå igjennom DAC->ADC->DAC...

Jeg har en utgang på forforsterkeren med 180grader fasevendt signal. Før jeg har råd til en skikkelig løsning kan det være en tanke å bruke den utgangen og passive filtre i subbene og koble subelementene "feil". Vil ikke dette gjøre susen? Så kan delefiltrene ha knekkfrekvens der høyttalerene gir seg.

Trenger virkelig litt eksperthjelp på dette :P

Harald

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringeren duger i følge internettrykter ikke via de analoge inngangene. Støy og drit. Skal du kjøre analogt inn på en digital signalprosessor må du opp på dbx 260-nivå for å få god nok A/D konvertering til hifibruk.

Det koker i mitt hode ned til hvor viktig det er med EQ og fasejustering i den settingen du beskriver. Jeg klarer meg uten i øyeblikket.

Mvh. Johan

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analogt inn på DCX er fy-fy. Ikke "støy og dritt" som Rojoh så fint kaller det, men en klar degradering av lyden ja.
    Muligheten er å kjøre fullfrekvent utenom DCX til B&W, og benytte DCX som bassmanagment og deling til subene, og dele der høyttalerne ruller av som du sier. I de laveste frekvensene gjør DCX en grei jobb, selv med analogt inn.

På den annen side ville jeg da heller valgt en plateforsterker eller to.

Skal du "absolutt" gå for pc-avspilling og aktiv deling ville jeg sett på Audiolense først som sist.

Eller har jeg forresten nevnt disse før:
    http://www.hypex.nl/docs/PSC2.400.pdf

Passive filtere til subene kan du uansett glemme! For å dele så lavt kreves det enorme spoler og kondensatorer som koster mer enn Behringeren og som vil suge effekt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypexen så ut som et fornuftig valg! Hva må man gjøre for å gjøre seg til eier av herligheten?

Må sjekke ut Audiolense mer

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil styre alt fra pcen så er jo crown sine forsterkere ypperlig. Så lenge du ikke skal ned i 20 hz. 40+hZ er ypperlig for xti serien. Da kan du få det meste av power. På brukten ligger xti4000 ca på 7k. Der har du et program som heter "band manager". Der kan du lagre preset og eq og alt du vil, inne i forsterkeren, styrt fra pc.

xti 1000
    xti 2000
    xti 4000
    xti 6000

alt etter hva du trenger.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypexen så ut som et fornuftig valg! Hva må man gjøre for å gjøre seg til eier av herligheten?

Må sjekke ut Audiolense mer

https://www.hypexshop.com/
    €392 excl VAT

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke galt

Godt mulig jeg går for en slik. Den har altså to 400w kanaler og kan dermed drive begge subene?

Er litt skeptisk til switchmode strømforsyning... Er det noen som har noen gode ord å si om den?

Harald

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke galt

Godt mulig jeg går for en slik. Den har altså to 400w kanaler og kan dermed drive begge subene?

Er litt skeptisk til switchmode strømforsyning... Er det noen som har noen gode ord å si om den?

Harald
    Switchmode strømforsyningen (SMPS400) som blir brukt her er etter det jeg
    har erfart veldig bra, men med "bare" en SMPS400 på to UCD400 moduler så
    får du ikke ut 2x400 watt i 4 ohm. SMPS400 er spesifisert til å gi 600 watt
    max (400W over lenger tid) så har du ca 7-8% tap i UCD400.
    Dvs. du bør ha subelementer på 8 ohm og samtidig kanskje se litt på hva
    min. impedans blir på elementene i det omr. du skal bruke de.

Jeg kan jo legge til at det antagelig ikke er veldig komplisert å koble til en
    SMPS400 til hvis det skulle bli behov for mer strøm.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg rett hvis jeg sier at USB tilkoblingen kun er for styring eller kan man overføre lyden igjennom den også?

Harald

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke elementer og hva slags kasser er planen? Uten å vite det er det jo poengløst å foreslå noe. Effektbehovet kan være alt fra 30 til 10 000 Watt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket på dette elementet. Har ikke bestemt meg 100% enda, men det er iallefall ikke langt unna

Har også kikket på XXLS men jeg ser at dynabel kun har de med alu-membraner. Vil jeg angre hvis jeg går for alu?

Har regnet litt på det nå. I 60l kasse vil XXLS 12" ha -3db ved ca 30Hz og -6dB ved ca. 25Hz, noe som holder i massevis for min del så det er meget sannsynlig at jeg går for denne løsningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •