Minimal baffle DIY høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minimal baffle DIY høyttaler

I vinter eksperimenterte jeg med med en baffel-løs høyttaler, basert på aktiv deling og korreksjon via Audiolense. Elementene spillte i friluft, og jeg brukte ikke mange av dem, så det ble ikke en prototype med mye headroom. Men hva høyttalerenes evne til å slippe lyden og skape en sinnsykt god illusjon av rom i alle tre akser angår, var det noe av det absolutt råeste jeg har hørt! Jeg eksperimenterte litt med open baffle samtidig, og fant vel at det i min stue var fraværet av baffel, ikke dipol konstruksjon, som gjorde den store forskjellen.

Men så ble det slutt på bruken av Audiolense, ikke fordi jeg var missfornøyd, men rett og slett fordi systemet ikke klarer alt jeg vil det skal. Ihvertfall ikke uten å koste en betydelig sum i form av mer elektronikk, og selv da kommer jeg ikke rundt en ekstra AD/DA konvertering. Har derfor tenkt litt på hvordan jeg kan få til en høyttaler med en så minimal baffel som mulig, passive filtre og godt med headroom.

Har tenkt endel på en høyttaler med 1.ordens deling for små men påkostede filtre, en frittstående baffel som kan formes så slankt som mulig, også skape volum bak de elementene som trenger det ved hjelp av "sonos" rør. Dette gir meg muligheten til å forme baffelen på måter som hadde vært svært vanskelig å få til med en kassekonstruksjon, samtidig som at bass og mellomtoneelementene får sitt sårt trengte kabinett.

For å få til så enkle filtre som mulig stilles det endel krav til elementene som skal brukes. Siden det blir en 4 eller 5 veis konstruksjon dekker ikke hvert element så stort spekter, men pga den slake avrullingen vil det likevel være nødvendig med elementer som har brede flanker. Dermed er papirmembraner uten stygge oppbrytninger det beste. I tillegg ser jeg etter elementer som ikke trenger mye EQ for å spille akseptabelt flatt innenfor virkeområdet, for ytligere å holde filterkomponenter til et minimum.

For å øke headroom og følsomhet skal det være to stk av hver mellomtone og bassmellomtone, og to bånddiskanter helt i toppen av registeret. Nedover i diskanten tar en dome over, som representerer høyttalerens akustiske midtpunkt. For å skape en punktkilde plasseres elementene ut fra den i symetrisk MTM mønster. Det kan hende superdiskant droppes, da de skaper litt avstand i mellom øvre mellomtone og diskantdomen, men dette skal testes i praksis før jeg bestemmer meg. Med testingen i vinter opplevde jeg svært gode resultater med bånddiskantene i toppen, så jeg håper de kan gi samme luftige toppen her.

Tanken er altså to ribbon superdiskanter ned til rundt 12 kHz, en 1" dome ned til rundt 6 kHz, to 4" fulltoner ned til rundt 800 hz, to 6,5" bassmellomtoner ned til rundt 80 hz, også en aktiv 8 eller 10" ned i kjellern. Slik skal elementene slippe å stresses ut mot flankene sine, til tross for slak deling.

Har laget noen grove skisser av slik jeg ser det for meg. Er noen skarpe hjørner på tegningene som i endelig versjon vil bli myke og avrundet ved hjelp av fres. Av skala snakker vi ca 130 cm høyde, 30 cm bredde på det bredeste, 12 cm på det smaleste og 40 cm dybde.

-front-jpg

-perspective-jpg

-perspective2-jpg

-jpg

-jpg

Ikke akurat minimalistisk, men så har jeg ikke WAF å bekymre meg over heller

Hva elementer angår har jeg tittet på:

HiVi RT1.3
    -rt13-jpg

SB Acoustics SB29RDC
    -sb29rdc-jpg

Tang Band W4-1320
    -w4-1320-jpg

Seas P18RNX
    -h1350-jpg

og en eller annen 8/10" bass som klarer seg godt i relativt lavt volum.

Men ingen ting er spikret, er enn så lenge kun på tegnebrettet

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært ambisiøst prosjekt! Jeg har absolutt ingen ting å tilføre av kunnskap her, men jeg ønsker bare lykke til. Dette hadde vært morro å følge med på =)

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental: Jeg KREVER å være med deg på dette prosjektet som håndtlanger og lærling! hehe, absolutt spennende prosjekt dette, og jeg tror det kan bli awesome.. Jeg vet hva du klarer når du setter hjernen din i "do-it" modus, så jeg tror dette kan bli fett..

PS: Jeg regner med at du vet hvor Swansa skal den dagen du har en velfungerende løsning

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette minte litt om den syyke høyttaleren enn annen her på forumet byggde.. Husker ikke helt hva det var eller hvem det var Men ambisiøst prosjekt som sikkert blir konge!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med delefilteret... et fire(fem?)veis 1. ordens (passivt?) filter vil være ekstremt vanskelig å få til å låte bra pga fasedreining.

Skal elementene lukkes bak eller skal du lage en dipol?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Illidan
    Lykke til med delefilteret... et fire(fem?)veis 1. ordens (passivt?) filter vil være ekstremt vanskelig å få til å låte bra pga fasedreining.

Skal elementene lukkes bak eller skal du lage en dipol?
    Delefiltertankene er kun et utgangspunkt, og vil øke i orden der det måtte være nødvendig. Både fase og offaxis respons kan skape problemer her, som tvinger frem mer komplekse løsninger. Uansett er dette som sagt kun et startpunkt for prosjektet, hvor jeg i første omgang får hjem Tang Band fulltonene for test. Hvordan de yter i praksis, og i hvilke oktaver de henger godt med, vil påvirke konstruksjonens endelige løsning.

Basselementene skal helt klart lukkes bak, mens oppover i frekvens blir det testing av begge deler. Ribbondiskantene mangler endel på spredning i toppen, så det blir nok ihvertfall en bakdiskant.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fremt ikke nedre mellomtone og bass slås sammen (avhengig av hvor dypt W4-1320 henger med) blir det sannsynligvis en CSS SDX10 i bunn. I et 40 liters volum avstemt til 25 hz henger den med ned til rundt 22 hz in-room, og klarer fint å henge med på teoretisk ekkofri maks SPL til systemet forøvrig.

Med en slik løsning blir bassen aktiv.

-sdx10-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Delefiltertankene er kun et utgangspunkt, og vil øke i orden der det måtte være nødvendig. Både fase og offaxis respons kan skape problemer her, som tvinger frem mer komplekse løsninger. Uansett er dette som sagt kun et startpunkt for prosjektet, hvor jeg i første omgang får hjem Tang Band fulltonene for test. Hvordan de yter i praksis, og i hvilke oktaver de henger godt med, vil påvirke konstruksjonens endelige løsning.

Basselementene skal helt klart lukkes bak, mens oppover i frekvens blir det testing av begge deler. Ribbondiskantene mangler endel på spredning i toppen, så det blir nok ihvertfall en bakdiskant.
    Spennende prosjekt uannsett

men, tror ikke jeg ville gått i samme baner som deg...
    jeg hadde gått for:

- en diskant som er åpen bak, så slipper du å bruke en bakdiskant.

- gå for et treveis system, delefilteret i et større system vil bare lage problemer.

- ikke lukk bassen helt, det vil gi sløv bass og dårlig frekvensrespons i nederste den av skalaen. (prøv å prat med en sokk i munnen...)

og ikke glem at om baffelen er på foran på høyttaleren eller bøyd bakover, så er det fortsatt en baffel...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter stor pris på input

Er jo mange veier å gå i denne hobbyen, og av erfaring ender implementeringen som regel ganske langt unna det som var originalideen, da ting ikke fungerer i praksis som det så ut på papiret. Det viktige er å ikke rote seg bort fra målsettingen, som her er minimal baffelpåvirkning.

Men for å svare på punktene dine...

en diskant som er åpen bak, så slipper du å bruke en bakdiskant.
    Fordelen med en egen bakdiskant er å kunne tweake denne separat. Funker f.eks ofte bra med en bakdiskant som ruller av allerede fra 20 kHz, 1. orden. Da hjelper den til i toppen av spekteret der spredningen er dårligst, også ruller den av mer og mer nedover i diskanten. Men hvis mellomtonen blir dipol bør jo diskanten være dipol i hele spekteret, og dermed blir det mer aktuelt med et dipol diskantelement. Er jo flere gode dipole bånddiskanter der ute, som i såfall vil være gode kandidater til å erstatte Hivi diskanten. Legg til at mange av de mer påkostede bånddiskantene har stor membran og dermed henger med lenger ned, så er det jo ganske spennende. Dessverre har mange av disse svært dårlig vertikal spredning.

Hva diskant angår er slett ikke DXT diskanten utelukket heller. Den har jeg lekt mye med tidligere, og det er en knakende god dome. Men det er kun aktuelt hvis systemet ikke blir dipol i mellomtonen.

Hva diskanten angår henger også mye i hvor langt opp fulltonen låter bra. Jo lenger opp den henger med dess bedre.

gå for et treveis system, delefilteret i et større system vil bare lage problemer.
    Her er du helt klart inne på noe, da analoge filtre lett kan gi deg spader bare av 3 veis konstruksjoner. Men bassen blir aktivt delt, så den skaper ikke problemer i så måte. Om det er praktisk å dele diskanten opp i to er nok mer usikkert, men må uansett testes før jeg bestemmer meg. Blir evetuelt en dome eller et større bånd, om det viser seg vanskelig å få til passivt.

ikke lukk bassen helt, det vil gi sløv bass og dårlig frekvensrespons i nederste den av skalaen. (prøv å prat med en sokk i munnen...)
    Tror du missforstår meg, bassen skal ikke være dipol. Men den skal ikke være lukket heller, blir en bassrefleks løsning... Med det sagt er jeg ikke enig i at lukket bass nødvendigvis låter dårlig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •