Spesielle DIY subber! Hjelp søkes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spesielle DIY subber! Hjelp søkes

Hei!
    Jeg har lenge gått med et ønske om å prøve meg på noe DIY. Har hat drømmer om alle mulig rare prosjekter, men bosituasjonen begrenser mulighetene betydelig.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg eier i dag aktive AVI ADM 9.1 monitorer (6.5" og 1" silkdome). Disse spiller helt strålende, men mangler selvfølgelig en del i bassen. Dette har jeg løst med en sub fra XTZ så langt. Nå ønsker jeg å konstruere to subber som kan stå under hver høyttaler og på den måten fungere som stativer.

-avi-sub-stands-jpg

(Meridian er et eksempel på en oppskalert versjon av det jeg tenker meg )

Jeg ønsker å få dette til å fremstå som en komplett aktiv gulv-stående høyttaler med høy WAF og derfor vil jeg at bredden og dybden på subben skal matche AVI'ene. Det vi sil 20cm brede og 26 cm dype. Høyden ønsker jeg skal være 65 cm da dette løfter dem i akkuratt riktig høyde. Jeg har lagt ut et bilde for å illistruere hva jeg tenker.

Her er en av mine inspirasjoner: DSP8000 Digital Active Loudspeaker — Meridian

Kriterier:
    -Jeg ønsker meg hurtighet og punch mer en veldig dyp bass.
    - Må kunne spille bra oppover i i registeret, jeg ønsker å eksperimentere med delinger opp mot 2-300hz.
    - Ønsker å holde meg under 5000kr for både elementer og kasser. (forsterker kommer i tillegg)
    - Forsterker kan både være integrert og ekstern. Jeg ser at det kan bli vanskelig å få plass til en forsterker i det lille kabinettet. Dessuten er valgmulighetene blant eksterne amper bedre. Finnes det en integrert som oppfyller mine behov er jo det flott, men jeg tviler litt.

Problemene er mange for en som er totalt nybegynner på dette:

-Den smale kassen vil si at elementene må være små og flere isteden for et stort. Hva slags elementer egner seg? Får plass til (7" i front eller 8-9" på siden)
    - Lukket kasse eller bassreflex?
    - Forover-rettede elementer eller sidemonterte?
    - Hva med sidemonterte som slår i hver sin retning? Dette har jo fordeler med tanke på balannse/vibrasjoner i kassen? Samt at man får mye areal.
    - Hva slags forsterker orker å drive 3 elementer?
    - Er kabinettet rett og slett for lite? Et kjapt overslag sier at kassen blir mellom 25-30L

Jeg håper noen gidder å gi meg et svar. Jeg er egentlig helt på viddene når det gjelder planleggingen av dette. Jeg leser guider og det jeg kommer over av relevant info, men noen konkrete tips til dette hadde vært gull.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk tråden til Firelordmathias. Han bygde et par med 4 sls 8"

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig interessant link! Ble jo et veldig bra resultat for han. Men han hadde jo et stort kassevolum i forhold til meg. Er usikker på om en såpass liten kasse som jeg tenker på vil fungere, må ihvertfall være lukket.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcad har nylig gjort akkurat dette med et par 12" XLS som stativer til sine Klipsh stativhøyttalere. Du finner tråden her på DIY forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TangBand, koster 529,- per stykk hos dynaBel.
    CSS SDX7
    CSS TRIO8

bumski

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    norcad har nylig gjort akkurat dette med et par 12" XLS som stativer til sine Klipsh stativhøyttalere. Du finner tråden her på DIY forumet.
    Ja den tråden har jeg vært innom og den var forsåvidt lærerik, men han bruke en relativt stor kasse med en singel 12". Det er litt mer utprøvd farvann enn, en liten smal kasse med mange små elementer. Jeg vurderer å gjøre det samme med en sidemontert 12" og en kasse som skrår bakover, men det hadde vært utrolig mye mer sexy å beholde høyttalernes slanke form.

Sitat Opprinnelig postet av bumski
    TangBand, koster 529,- per stykk hos dynaBel.
    CSS SDX7
    CSS TRIO8
    Flotte tips, dette så ut som elementer som kan klare seg med mindre plass og tåler en del effekt. De fra CSS er faktisk grunne nok til å montere sideveis mot hverandre. 4x7-8" pr høyttaler hadde jo blitt morro.

Jeg skjønner jo at jeg ikke kan i pose og sekk her. Jeg er ikke på jakt etter 115db @ 20hz, men tenker mer noe som ruller av rundt 30hz og som spiller musikalsk og med trykk helt opp til øvre bass.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lyst å beholde dimensjonene, så setter jo det sine naturlige begrensninger. Hvis du har mulighet, så er 10-12" veien å gå. I og med at de flytter betraktelig mer luft. 4 sider med 1 element på hver side hadde vært digg.

2x10" kunne jo vært et bra alternativ. Med 2 kammer.

hvis du bruker Meridian sin kasse som utgangspunkt så er den dypere i nederste delen av kassen. Der kan du jo få noen ekstra cm.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser at det hadde vært langt enklere med en vanlig layout med en 12", men det er kritisk at formen opprettholdes. Hadde det ikke vært kritisk hadde jeg gjort det.

-Foot print er 20*26cm
    -Høyde er 65 cm, men kan til nøds økes.
    - Det begrenser elementstørrelse til 6.5" -8"
    - Jeg ønsker lukke konstruksjon fordi det er enklere og låter etter mine erfaringer bedre.
    - Jeg ønsker å benytte 3-4 elementer pr side for å få høyt areal, det begrenser prisen pr element til ca 500kr +/- pr element.

Men jeg har aldri bygget en sub før og det er ikke så mange som bygger subber med 3 x 7" eller 4 x 8" i push-push oppsett, så det er ikke bare å følge en guide fra A-B heller.

Fant en informativ side med eksempler hos CSS: http://www.creativesound.ca/pdf/SDX7-sealed-pass1.pdf

Virker som det skal gå greit å montere de i veldig små kasser ihvertfall.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går for 4x8 så skal jeg følge ekstra godt med. For da kunne jeg tenkt å gjøre det samme. Har lyst å gjøre noe likt. Kanskje 4x10.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger merke til alle elementer jeg anbefales til en liten lukket kasse, ikke stemmer overens med annbefalt EBP. Det vil si verdi under 55 egner seg til lukket osv.
    Jeg blir anbefalt elementer med lang slaglengde, lav Qts og høy BL (kraftfaktor) Disse vil alle gi meg en EBP langt over 55. Er dette bare noe å ignorere? Siden kassen her er så liten at vi uansett må manipulere med EQ?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så liten kasse vil nok EQ være nyttig for å få noe dypbass ut av den. En kandidat med lavere EBP er Daytons RSS 210 HF.

Mvh. Johan

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ja, jeg ser at det hadde vært langt enklere med en vanlig layout med en 12", men det er kritisk at formen opprettholdes. Hadde det ikke vært kritisk hadde jeg gjort det.

-Foot print er 20*26cm
    -Høyde er 65 cm, men kan til nøds økes.
    - Det begrenser elementstørrelse til 6.5" -8"
    - Jeg ønsker lukke konstruksjon fordi det er enklere og låter etter mine erfaringer bedre.
    - Jeg ønsker å benytte 3-4 elementer pr side for å få høyt areal, det begrenser prisen pr element til ca 500kr +/- pr element.

Men jeg har aldri bygget en sub før og det er ikke så mange som bygger subber med 3 x 7" eller 4 x 8" i push-push oppsett, så det er ikke bare å følge en guide fra A-B heller.

Fant en informativ side med eksempler hos CSS: http://www.creativesound.ca/pdf/SDX7-sealed-pass1.pdf

Virker som det skal gå greit å montere de i veldig små kasser ihvertfall.
    Stort membranareal er en ting - og positivt.
    At baffelbredden ikke gir plass til mer enn maks 8" en annen.
    Men problemet er volumet du har til rådighet.
    4stk 8" i 20L er ikke en god løsning, det gir høy Q og ikke den bassen du beskriver.
    Om kravet til SPL ikke er det viktigste, er heller ikke membranareal det viktigste, selv om det også betyr redusert forvrengning selvfølgelig.
    Men det samme betyr som regel dyrere elementer også.

Jeg ville revurdert størrelsen og godtatt at basskassene strekker seg noe lenger bakover, og hatt større mulighet for å oppnå lyden du ønsker.

Det første som slo meg var Seas LROY og tilhørende slave.
    Men forstår ønsket om lukket konstruksjon og flere mindre elementer fremfor ett stort.

Edit: Om du begrenser deg til 2 stk SDX7 pr kasse vil du kunne komme ned i Qtc=0,5 (med kassen fyllt med dempemateriale) og får allikevel -12dB ved 35hz.
    Er du heldig med roomgain samtidig som SDX7 har høy xmax og derfor også tåler enn del eq kan det være en fungerende løsning.
    Med 4 elementer vil du fortsatt kunne få en Q på ca 0,7 og -15dB ved 35hz.
    De 3dB ekstra eq betyr en dobling av effekt, så hva er da vitsen med dobbelt så stort membranareal?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •