Mulig langtidsprosjekt - "dyre" DIY-høyttalere, men hvilke? -Deler bestilt-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig langtidsprosjekt - "dyre" DIY-høyttalere, men hvilke? -Deler bestilt-

Jeg går å grubler litt for tiden. Har svært lyst til å oppgradere frontene, og drømmen er et par elektrostater. Jeg bare elsker det silkemyke og gjennomsiktige lydbildet fra Martin Logan Vista. Og dermed har jeg på et vis lagt lista for hvor jeg vil sånn klangmessig. Målet er en høyttaler som kan bli med oppover på stigen, og som vokser med resten av signalkjeden (som for tiden er langt under pari, men oppgraderingslysten er der ) Ideelt sett ønsker man seg kanskje en matchende center, men det er ikke avgjørende så langt.

Men dessverre uteblir Lottogevinsten hver eneste lørdag. Derfor går tankene i retning av et langtidsprosjekt, noe jeg kan kjøpe inn bit for bit og jobbe frem over tid, og det skal være basert på en gjennomtenkt, utprøvet og veldokumentert konstruksjon. Tommeltotter har jeg men ikke fler enn én på hver hånd, har bygget høyttalere før og har loddet temmelig mye i min karriere som stasjonsmontør i Televerket. Evnene til å bygge et par greie kasser skulle det derfor ikke skorte på.

Problemet med DIY er jo at det ofte er vanskelig å få lyttet på forhånd og man må stole på andre folks beskrivelser. Troels Gravesens sider er trålet, og jeg har kikket i retning Cyclop. Denne blir dyr men som nevnt kan man kjøpe ting bit for bit.

Imøteser ALLE kommentarer og evt. forslag til andre konstruksjoner med stor åpenhet.

EDIT 30.8.

Oppdaterer denne første posten med de kandidatene som blir nevnt her i denne tråden (forslagsstillere i parantes). Har lagt inn noen linker her. Tusen takk for alle forslag og innspill

- DIY elektrostater (Kokken)
    - Linkwitz ORION (ukrain87, coolbiz)
    - 2x U18 og 1x DXT pr side, 2,5-veis med øvre delefrekevns på 3,5kHz/2. orden. (Snickers-is)
    - GedLee LLC (orso)
    - Zaph|Audio Waveguide TMM (Rojoh)
    - Cornscala (Probie)
    - Grown-Up Double TQWT (Gwandarion)
    - MOC (Gubben)
    - Humble Statement (Gwandarion)

Forslag fra Sentralen:
    - Manger Zerobox DIY (Barbaresco)
    - La Folia (Fenalaar)
    - watt/puppy klone (FAB)
    - jmlab kloner (FAB)
    - Duelunds Diy dca 2.0 (også FAB)
    - En «fortsettelse» på La Folia: Tagliatelle (KJ)
    - Valentinos Bipolprosjekt
    - Multicell-aktig løsning (FAB)
    - Fullt 7-kanals oppsett med Kleinhorn (timc)
    - med tilhørende sub til Kleinhornene: El Pipe-O (Asbjørn)
    - DIY elektrostater basert på fedig kit (mrLax)
    - Bassmellomtone til Tang Band W4-1337SD (Gunnar Brekke)

EDIT 3.1.2012 Bestilt deler til Econowave Standard

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i Stavangerområdet er det en "hard kjerne" DIY innen elektrostathøytalere, men desverre opererer de ikke på noen forum som jeg kjenner til. Høres ut som om slike prosjekt kan være noe for deg, eller...? ;-)

Jeg har snakket med en av dem og fått forklart arbeidsmetodikken. Største arbeidet som han gjorde var å få podet plastfilmen med grafitt/karbonstøv. Lange kvelder med en sort kusseklut og oppspent plastfilm. Og stor spenning (!) når alt var montert. Dersom podingen ikke var helt jevn, så sa det gjerne "poff" og så var det å finne frem en ny plastfilm og grafitt. Mao et potensiellt langtidsprosjekt - det du ville ha.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vel det høres mer ut som et evighetsprosjekt. Joda, DIY-elektrostater har jeg lest om, men det medfører en større risiko enn jeg ønsker å begi meg ut på.

Er ikke først og fremst ute etter elektrostater eller andre eksotiske konstruksjoner, det er klangen, lydbildet og holografien som prioriteres. Om det skjer med vanlig kassekonstruksjoner, dipol, horn eller waveguide er egentlig uvesentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut Linkwitz ORION

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x U18 og 1x DXT pr side...

U18: THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1571-08 U18RNX/P

DXT: THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1499-06 27TBCD/GB-DXT

2,5-veis med øvre delefrekevns på 3,5kHz/2. orden. Lytteakse på 30 grader (ikke vinkle høyttalerne).

36 liter pr kasse, Fb 34Hz (4" port, 50cm lang). Pass på at ikke mellomtonen spiller rett inn i bassporten. Noen strategisk plasserte dempeplater kan gjøre susen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linkwitz Orion har jeg faktisk kikket på tidligere. Som nevnt så er jeg nok først og fremst ute etter en kokebok og Orion-prosjektet ser derfor spesielt interessant ut. Det er jo også et ganske omfattende forum med erfaringer og beskrivelser, noe som passer godt med rammene for prosjektet.

Takker veldig for innspill, Snickers-is, men som nevnt så er jeg nok litt mer på kokebokstadiet. Jeg er nok ikke helt på delefilterkonstruksjonstadiet ennå.

Jeg har jo en lik tråd på Sentralen hvor har det kommet forslag om LaFolia og Manger ZeroBox. LaFolia har dessverre svært lav effektivitet og vil derfor kreve mye av forsterkeren. Dessuten har jeg lest om flere som har startet på prosjektet men gitt litt opp, og jeg er litt redd for å havne i samme kategori. Fordelen er jo at den er relativt billig siden man faktisk bygger "elementet" selv, slik at det økonomiske tapet blir minimalt dersom man møter veggen.

Manger-alternativet er også fristende, ulempen er at ett element koster 8000,-, noe som blir en litt stor engangskost. Men det er mulig man kan få tak i disse elementene på bruktmarkedet?

Takker for alle innspill folkens. Kom gjerne med kommentarer til de foreslåtte konstruksjonene. Er det noen som har bygget noen av de, kjenner noen som har bygget etc?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første du linket til ( Cyclop ) var da spenstig nok..
    Himkokt elektrostat hadde jeg styrt unna ( selv har jeg trøbbel nok med en 2. veis 8) ) Hvis du tar ting på langen blir det ikke så dyrt.... :-D
    Bare kikk innom tråden min med Beyma elementer, frustrasjon er stikkordet.
    Når pågangsmotet er større enn vettet osv...
    Hvis du går for cyclopen bør det finnes seas elementer som kan brukes til en potent center.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har fulgt tråden din fra sidelinjen, og du er nok delskyldig i at jeg vurderer en kokebok-løsning fremfor et prosjekt jeg må forske på. Og som nevnt så blir dette evt. et langtidsprosjekt med en horisont på 1-2-3 år.

Cyclops er veldig interessant siden den er relativt tradisjonell i konstruksjonen. Linkwitz Orion er også veldig spennende, men blir noe mer omfattende siden den også innebærer elektronisk delefilter og flere forsterkere. Men den er ikke avskrevet av den grunn.

Både Manger ZeroBox og LaFolia kommer jeg nok til å droppe. Forslaget til Snickers vil sikkert også kunne gi et bra resultat, men igjen er det dette med mangelen på en kokebok.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at du nok kan bruke orion uten elektronisk delefilter også da.

Fikk "nyhetsbrev" fra dynabel, og de har nå fått inn Mundorf sine AMT diskanter. De er jo utrolig spennende og brukt i flere rå konstruksjoner.

Kanskje det hadde gøy å "parret" de med noen flotte mellombasser?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såså, la oss ikke ta helt av kiskogl. Jo med det rette utstyret og kunnskapen kunne det sikkert blitt et spennende prosjekt med den AMT-diskanten.

Orion uten aktivt delefilter er kanskje mulig? Får google det litt videre. Takk for tipset.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop har vel tatt over salg av Beyma etter Tangen AV-Design, så det er vel mulig å lage f.eks. InMiles som BEF skal bruke i sitt rom?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil velge noe enkelt, som er halvferdig og har fått veldige gode tilbakemeldinger så har du høyttalerne til Earl Geddes.
    GedLee LLC
    Earl Geddes Nathan system

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    AVshop har vel tatt over salg av Beyma etter Tangen AV-Design, så det er vel mulig å lage f.eks. InMiles som BEF skal bruke i sitt rom?
    Ja, det er antagelig fullt mulig. InMiles-ene til BEF har jeg hørt og de låt svært bra men manglet wow-effekten i mine ører. Nå er kanskje rommet til BEF, i den standen det er nå ikke optimalt og yter kanskje ikke konstruksjonen rettferdighet. BEF kommer jo til å gjøre en del endringer på rommet, så dette vil helt sikkert endre seg. Hos BEF skal de jo også være 110 % kinohøyttalere.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis du vil velge noe enkelt, som er halvferdig og har fått veldige gode tilbakemeldinger så har du høyttalerne til Earl Geddes.
    GedLee LLC
    Earl Geddes Nathan system
    Ja de har jeg også lest om. Det var jo ikke måte på eufori fra han som har testet de De er jo svært enkle i konstruksjonen, og husker jeg ikke feil så er det hvertfall én her på forumet som har et par GedLee (usikker på hvilken modell)? Skal ta de med i evalueringen.

Men av de konstruksjonene jeg har kommet over eller blitt foreslått så langt, så er det noen egenskaper ved en konstruksjon som gjør meg nysgjerrig:
    - passe dyre elementer/deler, snakker om prisleie < 2-3000,- pr bit. Dette er en passene sum hvis man f.eks. skal basere seg på å kjøpe litt på hver lønning. Å måtte kjøpe et samlet kit til xx.000,- er derfor ikke aktuelt
    - litt membranareal, 10" eller mer i samlet bassareal pr høyttaler. Dette bør borge for bra punch i bassen, kanskje man kan droppe suben eller bruke sub svært forsiktig eller kun ved frekvenser <40 Hz
    - lett tilgjengelige elementer, hyllevare. F.eks. Watt Puppy-klonen er veldig spennende men er basert på Focal-diskant, og disse er jo ikke bare-bare å få tak i. Å begynne med eksperimentelle delefiltermodifikasjoner ligger nok litt utenfor mitt kompetanseområde, det skal jeg villig innrømme.
    - omtale, dokumenterte byggetråder eller eget brukerforum er tiltalende. Orion stiller jo i særklasse på dette punktet

Ok, kanskje litt mange sære betingelser, men jeg skal bruke litt mer tid på å tråle nettet før jeg setter opp noen form for shortlist.

Takk for alle innspill så langt

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zaph|Audio ?

Selv har jeg DXT-diskanten liggende hjemme. Vurderer å lage meg en slik:
    The Seas ER18DXT ported two way + aktiv deling mot separat basskasse. Kanskje med 10" Seas-bassene jeg har liggende? Da blir det en ren 3-veis konstruksjon.

Mvh. Johan

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Waveguide TMM har jeg også vært innom... Dette kommer til å bli en vanskelig avgjørelse...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal prøve å definere hva du forventer av endelig resultat først.
    Er det som nevnt i første post noe som kan ligne ML i signatur ? Luftig, åpent og stort :-D
    Eller noe mer lettdrevent, noe ala mitt prosjekt, eller noen hakk opp til Sannax sitt hornprosjekt. En annen ting som ikke må glemmes er rommet dette skal spille i.
    Orion tror jeg trenger mye luft rundt seg....

Uansett valg så slår Norcads "læresetning" inn med full kraft, så sant du ikke går for en utprøvd løsning. Har vel noen hundre timer på nettet nå og er fortsatt like klok, men engelsken har kommet seg litt :-D

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange gode råd, men dette

Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Husk at du nok kan bruke orion uten elektronisk delefilter også da.
    er med respekt å melde ikke et av dem.

Det er i praksis bortimot umulig å duplisere karakteristikken til Orion's aktive delefilter med en passiv løsning. Signalbehandlingen er simpelthen altfor komplisert.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med CornScala? Jeg har bestilt deler for å bygge de, hentet mellomtonehornet i dag på posten gjorde jeg også 8).

De skal visst spille bra og er ikke veldig dyre Men det er mulig de ikke leverer helt den lydsignaturen du ønsker

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av urkain87
    sjekk ut Linkwitz ORION
    Bifalles. I all beskjedenhet gjør jeg oppmerksom på min LinkwitzLab Orion byggetråd borte på HiFiSentralen dersom det skulle være av interesse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    eller noen hakk opp til Sannax sitt hornprosjekt. En annen ting som ikke må glemmes er rommet dette skal spille i.
    Orion tror jeg trenger mye luft rundt seg....
    Mitt prosjekt er ikke noe A4 prosjekt hvor det finnes filtertegninger etc. Det skal kjøres aktivt med Audiolense, og er vel som sådan ikke det du er ute etter tols1. Når det gjelder OpenBaffle, har jeg det også, og som det nevnes bør de ha en del luft rundt seg for å trives. Såvidt jeg husker har du jo et relativt brukbart rom både mtp størrelse og akustikk. Det du skal være klar over, er at det med OB kan være vanskelig å få til "trykket" i midbassen, selvom de ofte spiller bass med en veldig artikulasjon, dvs det er ikke mye "en-toner" å spore, og de er ofte lettere å integrere i rommet. Nå vil nok kanskje noen protestere mot SPL i midbassen med OB, og det kan være konstruksjoner jeg ikke har hørt, som kan dette bra? Jeg har jo ikke hørt Orion bla. Det er kompromisser i alle høytalere.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •