Mulig langtidsprosjekt - "dyre" DIY-høyttalere, men hvilke? -Deler bestilt- - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hva med en MOC http://www.seaside.se/~manoviia/mocsm1.jpg
    Tøffere blir det ikke hvis du har plass
    Ja, den er fin den.

Om noen vil lese mer om den, trykk her.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende konstruksjon, helt klart. Men er den innenfor mitt prosjekts rammer, mtp. lydbilde, klangkarakter osv, ref første posten?

Kostnaden (ca 10k i elementer pr side) kan jeg tåle, som nevnt så er dette tenkt som et mulig langtidsprosjekt med ramme på 1-2 år.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal sikte litt høyere, for eksempel ved å begynne med Humble Statement eller tilsvarende (minst).

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Spennende konstruksjon, helt klart. Men er den innenfor mitt prosjekts rammer, mtp. lydbilde, klangkarakter osv, ref første posten?

Kostnaden (ca 10k i elementer pr side) kan jeg tåle, som nevnt så er dette tenkt som et mulig langtidsprosjekt med ramme på 1-2 år.
    Uten å ha hørt denne, vil jeg holde en knapp på DTQWT som du selv er inne på. Det virker som en morsom konstruksjon, både å bygge og bruke.
    Da får du iallefall noe som ikke hvem som helst har. Tror du kunne ha skremt mange med denne, det ser jo ut som en nusselig 2-veis høyttaler forfra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg synes du skal sikte litt høyere, for eksempel ved å begynne med Humble Statement eller tilsvarende (minst).
    Haha, ja du kan spøke du Ola. Jeg har faktisk sett på den, men vart litt skræmt, så den er nok avskrevet for lenge siden. Grøss, tenk hvilke krav som stilles til resten av anlegget, jeg vil aldri i verden kunne utnytte noe sånt fullt ut. Så jeg stiller nok siktet noen knepp ned, ja :wink:

Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Uten å ha hørt denne, vil jeg holde en knapp på DTQWT som du selv er inne på. Det virker som en morsom konstruksjon, både å bygge og bruke.
    Da får du iallefall noe som ikke hvem som helst har. Tror du kunne ha skremt mange med denne, det ser jo ut som en nusselig 2-veis høyttaler forfra. :smile:
    Ja, den er i ferd med å seile opp som en favoritt, særlig etter mailen fra Troels. Konstruktøren har naturlig nok vanskelig for å være 100% objektiv, men han nevnte at nettopp den var en av hans beste konstruksjoner.

Og antagelig den med størst muligheter for å faktisk realiseres, i denne omgang. Jeg merker at ambisjonsnivået blir presset nedover av stadig påtrengende andre prosjekter her i husholdningen...

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Pent trearbeid på Statement. Ikke for å være kranglevoren, men hvordan kan du egentlig uttale deg skråsikkert om at den representerer høyere ytelse, dersom du ikke har lyttet til den? Jeg tror ikke at prisen på kommersielle høyttalere som benytter samme elementer er noen spesielt pålitelig indikasjon på ytelsen.

Skulle forresten vært interessant å høre hva slags kostnadsoverslag du opererer med for DTQWT, tols1.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Skulle forresten vært interessant å høre hva slags kostnadsoverslag du opererer med for DTQWT, tols1.
    Jantzen Audio selger kit som inneholder alt utenom de 4 Eminence-bassene (og kasser, selvsagt) til drøyt 7000 danske kr med moms (i følge en link på Gravesen sin side).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, freddie. LinkwitzLab Orion blir dessverre fort 3-4 ganger dyrere, avhengig av hva slags forsterkerløsning man velger.

For min egen del er mye av poenget med DIY at man kan velge utradisjonelle konstruksjoner som er blitt utviklet med prioritet på ytelse og uten å ha måttet ta kommersielle hensyn. Apekister er det nok av i butikkene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, freddie svarte før jeg rakk å komme innpå. Ca 7000,- for delvis komplett kit.

Imidlertid er ikke kostnadsnivået avskrekkende for Orion heller. Som nevnt så er hele ideen basert på at dette kan bli et prosjekt som vil gå over tid, og poenget med det er jo at man kan kjøpe en del nå og en del da. Men selvsagt, jo dyrere konstruksjonen er, desto lengre tid vil det ta å ferdistille den, men samtidig vil antagelig belønningen bli desto større?

Men som jeg også nevnte lenger opp; det later til at ambisjonsnivået må senkes noe pga. andre "oppdrag" i og utenfor heimen, og da er nok DTQWT den mest nærliggende akkurat nå.

EDIT: har oppdatert 1. post med forslag.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet noe lenger i vurderingene dine?

Newcomer Gaston sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at Orion kommer i ny forbedret utgave tidlig neste år, nå kun med SEAS-elementer. Spennende..

http://www.linkwitzlab.com/RMAF-flier.pdf

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kommet noe lenger i vurderingene dine?
    Vel, hvis du tenker "lenger" som mer konkret fra tanke til handling kan jeg nok ikke si det, men jeg har fått mange gode innspill og kommet frem til en slags shortlist.
    Orion står fortsatt på blokka som veldig interessant og et fenomenalt utgangspunkt for tweaking og oppgradering, men skal jeg være realistisk så spørs det om det er gjennomførbart mtp. kompleksiteten og hvilken grad av tålmodighet det kommer til å kreve. Da er det nok DTQWT-konstruksjonen til Gravesen som står øverst på blokka.

Og skal jeg være dønn ærlig så følger jeg, fra sidelinjen, alle trådene og tankene som går rundt Tangens InMiles. Jeg har jo faktisk hørt de hjemme hos BEF, og det låt absolutt fint, men jeg tror nok dessverre rommet til BEF gjorde at de fikk en boost i er frekvensområde som gjorde at de låt litt boksaktig. Men ellers var de absolutt lytteverdige. Dessuten blir jo en matchende center definitivt en utfordring, hvertfall da jeg så bilder av mock-upene du lagde :shock: Men jeg skal se om jeg får tatt en ny lytt når kinoen hans blir mer ferdig. Det bør vel være mulig å bruke en annen og mer smidig center, for det er jo svært sjelden jeg spiller såpass høyt at jeg egentlig trenger så store høyttalere.

Sitat Opprinnelig postet av Gaston
    Jeg ser at Orion kommer i ny forbedret utgave tidlig neste år, nå kun med SEAS-elementer. Spennende..

Takk for tipset

Men inntil videre vil det nok ikke skje så mye mer i denne tråden. Går å grubler på så mye annet også i disse dager, bl.a. innenfor akustikk som jeg nok kan nevne at det kommer til å skje noe snart.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gaston

Det ryktes tilogmed at SEAS skal utvikle en spesialutgave av L26ROY som er skreddersydd til Orion-4. 8)

Forøvrig er denne oppdateringen motivert først og fremst av at Peerless XLS-serie visstnok går mot slutten og begynner å bli vanskelig å få tak i. Eksempelvis har Dynabel dem ikke lenger i sortimentet, ser det ut til.

Linkwitz benytter anledningen til å også gjøre om basseksjonen fra H-baffel til W-baffel slik at det oppnås mekanisk kansellering av elementvibrasjoner og dermed mindre energioverføring til gulvet. Linkwitz sier selv at han ikke forventer noen lydmessig forbedring som følge av skiftet av basselementer og baffelløsning medmindre man har flimsete gulv i lytterommet.

Selv har jeg ingen planer om å oppdatere mine Orion til revision 4.

W-baffel er imidlertig en smart løsning som kan være verdt å studere nærmere dersom man skal konstruere sine egne åpenbaffel-høyttalere. En ting å være obs på er den resulterende cavity resonance (eller hva det heter på norsk) som bør tas hånd om.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har det plutselig gått 13 måneder..

Ble det noe prosjekt på deg, tols1?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss som tida flyr :shock:

Hmm, nei har ikke kommet noe nærmere, hverken fysisk eller mentalt. Akkurat nå er det økonomi og tid som legger en demper på tiltaket. Dessuten bruker jeg omtrent ikke tid i kinoen bortsett fra ved filmtitting, noe som gjør at jeg fortsatt ikke har landet på konstruksjon. Har blitt litt fristet av Econowave-konseptet. Tiden vil vise

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode greier. Ikke forhast deg. 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er saken avgjort så langt. Har akkurat bestilt deler til 3 stk. Econowave Standard

Det ble altså ikke noe "high-end" langtidsprosjekt denne gangen, vi får se ved neste korsvei.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •