Billig sub...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Tråd: Billig sub...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig sub...

Tenkte jeg skulle lage meg en billig sub forutsatt at jeg kan bruke min gamle forsterker (Problem).
    Har kikket litt på dette ifra Ljudia, eventuelt i 12". Inneholder dette settet alt jeg trenger utenom platene og er det noe å satse på ?
    Ellers har jeg kikket litt på denne 12" ifra Eltek (enten 1 eller 2stk), men er ikke sikker på hva annet jeg trenger i tillegg...
    Dette skal være et billig prosjekt, bare for å prøve og feile og ikke minst lære litt. Kansje dere forumister har noen andre forslag ?

Edit:
    Vil gjerne ha kassen så liten som mulig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst: Dette er vel en typisk DIY-forespørsel, så jeg flytter den dit.

Så til hva du skal velge. Ljuda-settet ser etter min mening litt jalla ut. Dessuten snakker du om å drive dette med en 150W Pioneer-forsterker, og to 15-toms elementer krever "litt" mer enn det for å spille pent (i den grad Ljudia-klumpen gjør det). Kassen er dessuten diger.

Hva med å smøre seg med litt tålmodighet og satse på 8-tommerne i BEL-prosjektet: (link).
    Dette elementet har god slaglengde og passer i 18-35 liters kasser, avhengig av avstemming. Det er lite (ytre mål f.eks. 35x32x29) Tror dessuten det blir svært lærerikt å følge prosjektet etterhvert. Her trenger du jo bare å investere i et element av gangen, og dermed blir den initielle kostnaden lavere enn med Ljudia-settet. Trenger du mer bass kan du bygge ut med flere kasser etterhvert. Det gir også jevnere bassdistribusjon i rommet i forhold til å putte alle elementene i samme kasse.

Forøvrig er det nevnte 12"-elementet fra dynaBel bra, men krever i utgangspunktet også ganske stor kasse (noe Eltek har løst med en diger akustisk ventil i Phobos-subben). Dessuten går det ikke så veldig dypt, men flytter sikkert en del luft.

Valget er ditt! Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøkkelordet for BEL-bassen blir musikalsk til 1000, men ingen dommedagsbass. Dommedagsbass må du imidlertid lete lenge etter i lavere prisklasser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nøkkelordet for BEL-bassen blir musikalsk til 1000, men ingen dommedagsbass. Dommedagsbass må du imidlertid lete lenge etter i lavere prisklasser.
    Kjører du fire slike elementer i hver sin 35 liters bassreflekskasse med portavstemming på rundt 26Hz og fordeler de fire boksene i rommet, så bør det holde i massevis, også som dommedagsbass. De er fortsatt mindre enn Ljudia-kassa, men koster jo en del mer. Men kvalitetshevingen er vel verdt det, vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært innom BEL tråden og sjekket, men hvordan er statur i dag når det gjelder levering av elementene ?
    Er av natur (vet ikke hvorfor) litt skeptisk til en så liten sub som 8". Har liksom en formening av at det kan slå litt fort og ikke få de lange dype basslydene. Er det bare jeg som lider av vrangforestillinger eller ... ?
    Og et lite spm på tampen siden det ser ut som om jeg ikke får noe svar i Forsterker tråden min, kan alle forsterkere brokobles ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Langt fra alle forsterkere kan brokobles, og svært få gir noe positivt ved brokobling.

Den bassen du er ute etter vil jeg anta du ikke har hørt. De fleste vil ha en bass som går dypt, men på samme tid kan gi deg følelsen av mageslag når det kommer til midbassfrekvenser. Det du snakker om er bass som ikke går dypt. De du fort ender opp med om du leter febrilsk etter noe som går dypt er noe som bare går dypt. Avrullingen dette elementet får ser på papiret ut til å være av det meget korrekte slaget til bruk i normale rom. Vi håper å få elementet til test om en 14 dagers tid og kan da svare deg på om det fungerer som forventet. Dette er den høyeste kvaliteten vi har klart å finne i den prisklassen, og da har vi forkastet mange som er kjent som "bra". En av de største fordelene med dette elementet er parametrene som gjør det egnet til den avrullingen som matcher vanlig romforsterkning. Den andre fordelen som er mangelvare på markedet er slaglengden på 19mm linjært P-P. De fleste konkurrentene ligger fra 6-12mm, mens SLS ligger på 17 men ikke med like fine parametre. Den er også antakelig litt dyrere, i tillegg til at den krever større kasse som ofte fører til redusert kontroll på energien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Snickers-is, da er det nok jeg som bare har dannet mine egne meninger uten noe konkret å gå etter.
    Dette var ment som et lite lære-prosjekt og har derfor ikke lyst til å bruke alverden med penger, derfor hadde det vært fint om jeg kunne ha brukt Pioneer forsterkeren min, hvis ikke så må jeg vel ut med litt over lappen i en ny sub-forsterker. Da koster det fort litt mer enn det smaker...
    Hvis man tenker penger så er det bedre å kjøpe en aktiv-sub, ferdigbygget, men da er jo læringsprosessen borte vekk...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke forsterkeren din selv om du ikke brokobler. Det eneste du vil oppleve er at du ikke trekker det maksimale ut av subben, men det gir deg jo rom for videre oppgradering senere, noe som de fleste av oss med denne hobbyen jo føler behov for uansett med (u)jevne mellomrom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såpass lyst at jeg kommer nok til å kjøpe elementet først og prøve litt.
    Men det går bra å bruke den selv om det er en helt vanlig 4 kanals forsterker ?
    Hva er det værste som kan skje hvis jeg prøver å brokoble den og er det noen måte å dra litt ekstra krefter ut av forsterkeren ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Hva er det værste som kan skje hvis jeg prøver å brokoble den og er det noen måte å dra litt ekstra krefter ut av forsterkeren ?
    La meg bare spørre: Hvordan har du tenkt å brokoble den?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste som kan skje er at forsterkeren antenner, så antenner huset, så antenner naboens hus og skogen, så sprer brannen seg til et atomkraftverk som eksplogerer og starter en atomkrig, så utslettes jorden.

Imidlertid er ikke det vanlig.

Jeg tror du får mest ut av forsterkeren ved å koble på 2 stk 8" basser og la dem jobbe på hver sin kanal. Det er antakelig en 2-kanals og ikke en 4-kanals forsterker du snakker om. (mange tror de har 4 kanaler fordi det er dobbelt sett med terminaler bak). Da får du også best kontroll over bassene.

Ellers er jo en sånn forstkerer ofte gøy å forsøke å oppgradere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan jeg skal brokoble den eller om det er mulig i det hele tatt, men etter Snickers-is scenario så tror jeg at jeg dropper det
    Skal kikke litt etter noen lettdrevne subber, men trenger jeg et delefilter ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan jeg skal brokoble den eller om det er mulig i det hele tatt, men etter Snickers-is scenario så tror jeg at jeg dropper det
    Skal kikke litt etter noen lettdrevne subber, men trenger jeg et delefilter ?
    Ja, men skal du koble det til en surroundreceiver, så har den det innebygget, slik at det bare kommer bassignaler på sub-out lavnivåpluggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir til at jeg kjøper noen lettdrevne subber og prøver ut forsterkeren jeg har.
    Men må jeg ha et delefilter ?
    Er det samme fra sub til sub eller forskjellig ?

Edit:
    Er det anbefalt å kjøpe 2 små elementer (8" / 10") eller 1 litt større (12" / 15") ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ikke prøve det elementet vi har anbefalt deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke i begynnelsen av september dere får testet det også skal dere ta imot ordre for så å bestille ?
    Hadde tenkt å få elementene innomhus ganske snart...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, hvis du må ha noe straks...
    Hva med disse, da: 2 stk Peerless SLS 10" på AVtorget? De krever dobbelt så store kasser og flytter ikke noe særlig mer luft en 8-tommerne som vi snakker om, men... Må du ha de nå, så må du...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment å virke "guffen" til elementene i BEL opplegget, men det er bare det at jeg har litt tid fremover nå og hvis jeg må vente til litt uti september så er jeg redd at jeg ikke får tid til å gjennomføre prosjektet.
    Bruker dette som et lite læreprosjekt så får se om jeg finner noen billige elementer (ikke noe mer enn et par hundre) også får jeg se om jeg blir med på BEL hvis tiden strekker til...

Btw: Trenger jeg et delefilter til en basskasse? I såfall hvordan kan jeg finne ut hvilket jeg trenger ?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment å virke "guffen" til elementene i BEL opplegget, men det er bare det at jeg har litt tid fremover nå og hvis jeg må vente til litt uti september så er jeg redd at jeg ikke får tid til å gjennomføre prosjektet.
    Bruker dette som et lite læreprosjekt så får se om jeg finner noen billige elementer (ikke noe mer enn et par hundre) også får jeg se om jeg blir med på BEL hvis tiden strekker til...

Btw: Trenger jeg et delefilter til en basskasse? I såfall hvordan kan jeg finne ut hvilket jeg trenger ?
    Det er Roffe som er "guffen" :wink:
    Det er jo forståelig å ville ha noe fortest mulig...

Selv om det kanskje er best å vente på de elementene de anbefaler så kan 10" være et alternativ. Du får jo veldig bra pris på dem i.o.m at de ikke er brukt i det hele tatt...

SLSene liker seg best i kasser på ca. 60 liter hver så det blir i så tilfelle ikke en liten sub...
    Hvis du hadde laget 2 kasser på 60 liter så hadde nok det sett bedre ut enn en stor på 120, og du får sjansen til å ha en sub i den ene delen av rommet og en i den andre.

I 60 liters kasse spiller SLSene ned til ca. 40Hz i -3db men har sakte avrulling som gjør at de spiller ned til ca. 30 i -6db, det vil si at bassen oppfattes til å gå dypere..

Det er meget gode basser som liker seg best i lukket kasse.

Du trenger et "lo pass" filter, dvs. et filter som bare sender inn frekvensene under en viss frekvens f.eks 100 Hz, det kjøper du ferdig eller får noen til å mekke til deg. lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder delefilter, kan jeg bruke dette:

Som Snickers-is har laget i denne posten ?
    Dette er jo beregnet på de SLS 10", men er det mulig å bruke delefilteret på et annet sub-element ?
    Er det eventuelt noen andre som jeg kan kjøpe eller lage, beregnet på 2 elementer...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •