Frekvensmåling av HT: USB lydkort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensmåling av HT: USB lydkort?

Hei

Prøver å finne ut av hvordan jeg kan foreta måling av høyttaler.
    Foreløpig søkt meg frem til at jeg trenger en Behringer ECM8000 og at ARTA kan være en bra start.
    Forstår det slik at jeg også trenger et (eksternt) usb lydkort med mikrofon preamp og phantom mating av mik. Er det riktig?
    Noen som har forslag til usb lydkort?

Frode

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ECM8000 og en Alctron DI200. Fungerer fint.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg låner tråden litt for jeg vurderer å oppgradere måleriggen min fra Radioshack til egen mikrofon...

Hvordan er egentlig lydkortet i vanlige enkle bærbare PC-er? Tenker da også på lydutgangen. For hvis trådstarter også trenger et lydkort for noenlunde frekvenslineære testtoner så er det kanskje fristende med et USB lydkort som har phantom power innebygget, f.eks. M-Audio MobilePre 2x2 16 - Sound Cards - Shopping.com

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva dere trenger:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...6932&cat=last7

Hvordan lydutgangen på bærbare pcer er spiller egentlig liten rolle så lenge man trenger en ekstern boks uansett for mikrofonen. Selv om ihvertfall noen eldre (proff)bærbare med Line In og Line Out absolutt var brukanes. Problemet er at de fleste bærbare pcer i dag bare har ht ut og mic inn. Og der er spesiellt mic inngangen langt fra frekvenslinjær for å si det slik.

Så ja et eksternt lydkort med mic pre og phantom power innebygget er den enkleste og greieste løsningen.
    Noen USB kort sliter litt med hastigheten og kan være vanskelige å få kalibrert tidsmessig (for bruk av Speaker Workshop bl.a.) Men med litt knot i starten er det meste løsbart :-D
    Eller så sverger flere til Firewire for å unngå problemet.

Selv bruker jeg M-Audio USB Mobile Pre og det funker helt fint men potmetrene kan være en tålmodighetsprøve da de ikke akkurat er fintfølende!
    Der nytter det ikke å skjelve på henda for å si det slik.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Hvordan lydutgangen på bærbare pcer er spiller egentlig liten rolle så lenge man trenger en ekstern boks uansett for mikrofonen.
    Nja, men hvis man kjøper en simpel sak som et par andre har linket til lenger opp her, så er jo det kun en enkel USB mikrofoninngang med phantom power-funksjon. Hvis man bruker kun dette mikrofonadapteret, så kunne man strengt tatt klare seg uten komplett eksternt lydkort?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodej
    Hei

Prøver å finne ut av hvordan jeg kan foreta måling av høyttaler.
    Foreløpig søkt meg frem til at jeg trenger en Behringer ECM8000 og at ARTA kan være en bra start.
    Forstår det slik at jeg også trenger et (eksternt) usb lydkort med mikrofon preamp og phantom mating av mik. Er det riktig?
    Noen som har forslag til usb lydkort?

Frode
    Hvis du skal ha det "halvbra" så kan du bruke dette, fins mange eksterne lydkort-moduler som kan brukes, velg en som er beregnet for proff-bruk, som har skikkelig mic inngang og speccs for støy, frekv resp og forvrengning.
    Husk kalibrering av mic hvis det skal bli "halvbra".

Jeg bruker HOLMImpulse målesoftware og den gamle kondensatormikrofonen min som jeg reparerte.
    HOLM er veldig bra, og gir veldig gode målinger, men det er vel en fordel å være noe oppegående innen signalbehandling, både praktisk og teoretisk.
    (Det er heller ingen ulempe å være softwareutvikler selv..)
    Jeg kommer sikkert til å kjøpe mikrofon med HOLM etterhvert, men de var utsolgt akkurat nå.

Du kan også prøve mic inngangen på pcen.
    Regn med en del støy, det er vel det største problemet.
    Frekvensrespons kan målesoftwaren rette opp ved å måle med ut koblet til inn.
    Dette blir ikke spesielt bra, du får dårlig signal-støyforhold og høy forvrengning, avhengig av hva slags mikrofon du har (nivå) og hvor heldig du er med lydkort.
    Men det holder til å måle frekvensrespons for en høyttaler.

Eksternt bingo-lydkort fx Creative kan absolutt ikke anbefales.
    Jeg prøvde et slikt, og det var totalt ubrukelig.

Hvis du skal ha det "helbra" så blir det veldig dyrt.
    Clio og LEAP/LMS er sikkert flott, men i denne sammenhengen neppe helbra, mer som et godt halvbra-oppsett som virker og har garanti.

Husk også at et slikt måleoppsett ikke trenger være så fryktelig bra og flott, så lenge du skal måle i et vanlig hus, eventuelt ute i hagen.
    S/N er da bestemt av alle andre idioter rundt deg, som absolutt skal kjøre biler, snakke, kjøre båt på fjorden osv.

Hadde jeg vært deg nå, så hadde jeg kjøpt den komplette pakken som er nevnt over her, det er såpass billig at det ikke gjør noe om det ikke er bra nok (men egentlig ingen grunn til å anta at dette ikke skulle virke bra nok), selgeren bor jo i Ålesund så da hadde jeg hatt den i hus i morgen.
    Det fine er jo at så lenge en har en slik hardware med mic og lydkort som fungerer noenlunde, så er det jo fritt fram å velge målesoftware etter egne preferanser og behov.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •