svs tc 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: svs tc 12

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

svs tc 12

Har tenkt og bygge ny basser i bilen.
    Har To svs tc 12 elmenter, men hvilket volum bør eg gå for?
    fant ingen specs på nett.
    Lukket eller portet, evt hvor store porter?

Takk for svar

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke heller ha elementer som er designet for jobben? SVS er vel ikke bygget for å tåle fukt og alt plassering i en bil medfører?

I tillegg er det vel ikke gitt ut offentlige tall på elementene så det jo litt vanskelig å si hvor stor kasse som trengs.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Du vil ikke heller ha elementer som er designet for jobben? SVS er vel ikke bygget for å tåle fukt og alt plassering i en bil medfører?

I tillegg er det vel ikke gitt ut offentlige tall på elementene så det jo litt vanskelig å si hvor stor kasse som trengs.
    +1
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

-1 ... og +1.

At elementer er "designet for jobben" mener jeg er bullcrap. Selvfølgelig finnes det elementer som tåler mer å ligge i et gjennomtrukket bagasjerom, men de aller fleste av oss har tørre, fine bagasjerom hvor en kan legge hvasomhelst uten at det faller fra hverandre.
    Omtrent eneste forskjell på f.eks Peerless sin XLS 12" og XLS 12" for bil, er at bil-versjonen er en 4ohms utgave, og har logoen på dustcapen.

Enkelte bil-elementer har ofte litt andre parametere og slikt, men en kan likegodt benytte dem som "hjemme"-elementer og vice versa dersom en liker lyden/oppførselen til elementet. Selv har jeg 3 stk XLS 12 i min lille focus..., 1 car-versjon og 2 "vanlige".

Merk at en bil er utrolig lett å bygge i. Stapper du det i en liten tett kasse, skal mye gå galt for at det skal gi deg dårlig lyd. Feilen mange gjør, er å bruke bassrefleks (BR) og båndpasskasser (BP) i bil..., men det eneste som gir lyd som er nogenlunde lineær er en lukket kasse som ruller av pent nedover.

Roomgain i en bil er helt enorm. Hvis vi regner 12db/okt fra ca 80 og nedover tror jeg ikke jeg er helt langt unna. En BP eller BR som spiller lineært fra f.eks 40-80hz vil derfor spille 12db høyere på 40hz enn hva den gjør på 80. BP og BR har oftest mye brattere senking ned fra "tuningfrekvens" enn en lukket kasse, så dersom disse synker til -25db på 20hz, vil en få følgende "målinger" dersom en spiller med signal som gir 100db på 80 hz;
    20hz: 99db
    40hz: 112db
    80hz: 100db
    ... ikke akkurat lineært. I tillegg får en gjerne problemer med ekstrem vandring (utenfor Xmax) under tuningfrekvensen. Mange regner heller ikke med roomgainen, og tuner ekstremt lavt slik at det skal gi "lineær" kurve..., men ender opp med en ekstrem økning nedover i frekvens. Med en lukket kasse, kan ting se anderledes ut. En kurve som synker fra 80 til 20 med ca 12db/okt, vil bli rettet av roomgain .... og på den måten BLI LINEÆR. I tilegg skal du gjøre ganske mye galt for å få ukontrollert vandring på elementet i en lukket kasse.

Min påstand er derfor at nesten hvilkensomhelst 12'er vil gjøre best nytte for seg i en 20-30literskasse bak i en bil (peerless anbefaler f.eks 20 liter lukket til sin "car"XLS).

..., men bare så det er sagt; skal du bygge for DB-Drag, blir det noe helt annet (men selv om jeg har 3 12'ere i små lukkede kasser, har jeg enda ikke spillt max pga det begynner å gjøre vont.... desverre har jeg ikke noe måleinstrument som klarer å måle over 128db, men det passerer jeg "lenge før det begynner å bli høyt").

Merk at Dynabel selger tette 30-literskasser for ca 498 bygget i MDF og trukket i filt. Billig og bra. Hvis du kan prøve en sånn og se om elementet sparker ræv, så er jo ingenting bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •