Buet lerret av gips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet lerret av gips?

Hei!

Har lekt med tanken på å lage et buet lerret av en malt gipsplate. Bygge en slags ramme i treverk, og så lage noen hevninger på sidene slik at når jeg fester lerretet på midten så vil gipsplaten bøye seg på sidene. Ikke så mye at den vil gi etter, men en svak bue ala Dreamscreen lerretene til avshop.

Også: Hva ville være best løsning for å få det så fint som mulig (maling / pussing osv) ?

Noen inspill på dette??? Tips og alternativer mottas gjerne.

Litt sent så min flotte illustrasjon i paint får duge for i kveld. Brunt er evt rammen, rødt er lerret i spenn på rammen. Om dere skjønner tegninga

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes? No? 70+ som har vert inne å tittet, kanskje illustrasjonen min ikke var spanandes nok for å få litt drahjelp, skavise:

Treverket på sidene er fremhevet slik at når gipsplaten er skrudd fast i midten så kommer det en flott liten bøy -

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gips være bøylig nok da? Hvorfor ikke bruke huntonittplate? Det vil være mer bøyelig, og det kan jo males i ønskelig farge. just my to cents

Mvh Faller

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil iallefall være risky å bruke gips. Kjipt om platene knekker etter å ha lagt en del arbeid ned i dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går fint og bøye gips litt,
    men det hjelper hvis du fukter platene litt, og kanskje bruker 2 lag med 6mm gips plater.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 mm platene er jo ganske bøyelige så det bør ikke ikke være noe problem. Utfordringen blir vel å få skjøten absolutt 110 % perfekt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gips? Huntonitt/MDF 6-9mm vil trolig fungere mye bedre, både med tanke på bøying og evt maling etterpå. Den er jo allerede glatt. Spørs hvor stort lerret du skal ha, men disse platene kommer i 120cm x 240cm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvorfor gips? Huntonitt/MDF 6-9mm vil trolig fungere mye bedre, både med tanke på bøying og evt maling etterpå. Den er jo allerede glatt. Spørs hvor stort lerret du skal ha, men disse platene kommer i 120cm x 240cm.
    Men hvor glatt ønsker man det egentlig? Jeg har aldri malt huntonittplate, men jeg innbiller meg hvertfall at det er enklere å få malingen jevn på en gipsplate? Rehab-gips finnes også i 120x240, så hvis man ikke skal ha for stort lerret så slipper man jo for så vidt å skjøte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet, når man vurderer gipsplate, kan vel diskuteres uansett. Ikke fordi det nødvendigvis blir dårlig. Jeg ville nok uansett brukt en matt type og grunnet først. For glatt kan jo bli for mye refleksjon.
    Her er det også en test om screengoo lerretsmaling:
    http://avforum.no/forum/tester-video...etsmaling.html

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom byggmakker i dag og kikket på en stor huntonittplate, samt 2x 6mm gipsplater. Jeg er redd gipsplatene blir i skjøreste laget ja, så tenker på huntonitt. Den er jo glatt som du sier - kunne spraymaling fungert for å få en brukbar overflate? Samme byggemåte som den flotte tegningen min da, bare med huntonitt istedenfor gips.

(Lenge leve paint når man er for lat for å åpne photoshop og aldri tar seg til til å lære Sketchup )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 for huntonitt eller 4-6mm mdf. Bør være mer enn glatt nok og kan spraymales eller rulles med mikrofiberrulle til bra resultat.

Men jeg er tvilende til om du får en jevn bue hvis du bare skal feste platene ytterst og på midten. Jeg ville ihvertfall satset på å sage til smale plater i hele skjermens bredde, sagd ut en riktig bue og limt 3-4 eller flere på baksiden for å holde plata i riktig form. (hvis denne forklaringen gir mening?).
    Legg plata med forsiden ned, med en kortside mot en vegg, dytt i andre enden til midten buer seg opp så mye du ønsker, sett noe tungt foran og lim fast de tilsagde bitene bakpå.

Noe sånt ville jeg prøvd ihvertfall...

Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Var innom byggmakker i dag og kikket på en stor huntonittplate, samt 2x 6mm gipsplater. Jeg er redd gipsplatene blir i skjøreste laget ja, så tenker på huntonitt. Den er jo glatt som du sier - kunne spraymaling fungert for å få en brukbar overflate? Samme byggemåte som den flotte tegningen min da, bare med huntonitt istedenfor gips.

(Lenge leve paint når man er for lat for å åpne photoshop og aldri tar seg til til å lære Sketchup )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •