sls 315, u18rnx/p og dxt open baffle

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sls 315, u18rnx/p og dxt open baffle

Noen her som har erfaring med OB/dipole bygg?

Har tenkt å prøve elementene og delefilteret til seas idunn kittet sammen med en sls 315 bass. Alle elementer uten kasse. Har laget forslag til filter i programmet Basta(se bilde).

Spekulert lenge på dette prosjektet: Fast, fun, Inexpensive OB project - Page 8 - diyAudio, men i og med att jeg har elementer som bør gi meg bedre resultat og lavere selvkostnad prøver jeg meg på noe nytt og annet

Her med 1-ordens høypass på u18:

bilde 2(v2) spiller bedre i fase, men vet ikke riktig hvor mye det har å si da baffelen til u18 blir veldig smal, ruller av rundt 5-600hz ifølge edge...

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ganske spennende. .., men en må vel tenke nøye gjennom hvor bred baffelen skal være og formen på denne.

.... og ang delefilter; ikke bruk for lang tid på å modellere..., det vil så godt som alltid bli endringer etterpå.

Fordelen med en slik konstruksjon, er vel at det er mye lettere å få til èn plate kontra en svær kasse med tullete avstivere og mye fjas.

Linkwitzlab sin Orion er vel en slik konstruksjon. Den har en lukket kasse til bass i bunn hvis jeg ikke husker helt feil, men utenom det, er det bare åpent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orion har H-ramme til bassene, (2stk peerless xxls), så det er nok potensiale for å flytte mere luft der

Er usikker på hvor dypt jeg trenger å la denne konstrusjonen gå, har egentlig ikke behov for noe lavere enn 80hz. Greit med litt spl/w også

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke å la de gå så dypt egentlig. Slike konstruksjoner gjør seg jo stort sett best med noe som tar seg av bassen, så ville ikke tenkt på det i utgangspunktet.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av urkain87
    Orion har H-ramme til bassene, (2stk peerless xxls), så det er nok potensiale for å flytte mere luft der
    ...

Dagens pirk: Orion benytter Peerless XLS (830452). :smile:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse OB prat på DIY audio ....

He he , les alt først

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget "prototype" baffel, mangler bare delefilter til bassene og eventuellt mellomtone. Må jo testes.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig. Lurer virkelig på hvordan dette vil låte.
    Er det noen spesiell grunn til hvorfor du har valgt akkurat den bredden, og satt elementene akkurat slik du har?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heisan, tid for oppdatering.

Har satt inn elementer i dag og gjort litt målinger og testet litt forsjellig.

Har ikke kjøpt komponenter til delefilter til sls elementet enda, så jeg kjører nå med enten u18 og dxt eller sls og dxt.
    Her er målinger med begge nåværende "alternativ":

u18 og dxt:

sls og dxt:

Ta målingene litt med en klype salt da de er gjort "inn-room" med en denon kalibreringsmic.
    U18 og dxt målingene er gjort med 25cm avstand i diskanthøyde.
    Sls og dxt målingene er gjort med 50cm avstand med micen ca i høyden til u18 elementet.
    0*-45*-90* ut fra siden elementene står på.

Delefilteret er så langt det samme som Seas idunn kit. Greit å kunne gjøre noen målinger før jeg bestiller store og dyre spoler

Når det gjelder plassering av elementer så er det gjort med vilje. Simuletre litt med EDGE, og kom fram til denne layouten. Det viser seg derimot at diskanten budre vert flyttet litt lengre mot midten.

Størrelsen på baffelen er halve høyden og samme bredden av en plate jeg fant i garasjen
    Foten er ganske enkelt sirkelen etter fresingen av sls hullet. bare 16mm tykk plate, så den er litt "vinglete"... lyden ble da ikke så aller værst, litt tynn bass, men det var egentlig forventett, og kommer til å bli litt bedre med customisert delefilter og dedikert bass.

Lyden ble bedre enn ventet :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å kunne gjøre noen målinger før jeg bestiller store og dyre spoler
    Spoler er jo billig samenlignet med store kondensatorer av typen "edelt-metall-i-olje"..., men en fornuftig approach.

Foten er ganske enkelt sirkelen etter fresingen av sls hullet. bare 16mm tykk plate, så den er litt "vinglete"
    Beste bruken av kapp -ever!

Lyden ble bedre enn ventet :-D
    Det var godt å høre!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •