Henge opp TV på vegg i vinduskarm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Henge opp TV på vegg i vinduskarm

Hei.
    Noen idéer om hvordan få hengt opp en samsung 46" LED skjerm i en vinduskarm som er ca 10cm bred?
    TV/Hifi området er plassert foran to store vinduer med en vertikal midtdeler i tre.

Må kanskje feste opp ei plate på denne for å få det til? vil få det penest mulig estetisk sett..

kjempefint paint-bilde vedlagt av hvordan det ser ut:

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både estetisk sett og praktisk sett ser det ganske håpløst ut å montere noe i vinduet. Hva med å ha TV på en lav gulvkonsoll eller aller helst velge en annen vegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Både estetisk sett og praktisk sett ser det ganske håpløst ut å montere noe i vinduet. Hva med å ha TV på en lav gulvkonsoll eller aller helst velge en annen vegg?
    hvorfor det?
    skal ikke monteres i vinduet, men i trekarmen i midten. denne er ca 10 cm tykk og 20cm dyp.

under kommer en haug med komponenter, bl.a effektforsterker, forforsterker, ps3,dreambox,cdspiller, etc...
    har ikke så lyst til å ha alt på en benk slik det er idag.

har forresten ikke noen andre vegger til rådighet :/

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - da ville jeg satt opp to relativt solide planker fra topp til bunn på vinduet og festet TVen på dem. Det blir jo ikke speiselt pent, men det skulle i hvert fall bli solid nok. Sørg bare for at de får feste i stenderverket, og ikke bare henger i listverket rundt karmen. Avstanden tilpasses avstanden mellom skruehullene du har på TVopphenget.

Vedlegg 68340
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vel - da ville jeg satt opp to relativt solide planker fra topp til bunn på vinduet og festet TVen på dem. Det blir jo ikke speiselt pent, men det skulle i hvert fall bli solid nok. Sørg bare for at de får feste i stenderverket, og ikke bare henger i listverket rundt karmen. Avstanden tilpasses avstanden mellom skruehullene du har på TVopphenget.

Vedlegg 68340
    forsåvidt en god idé, men synes det blir litt drøyt kanskje...

Tv'en er bare 23kg tung (ny LED tv, 7070 fra samsung)
    finnes det ikke noen greie plater jeg kunne festet i karmen framme som jeg kan montére et samsung slimfeste på?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keyboardwizard
    forsåvidt en god idé, men synes det blir litt drøyt kanskje...

Tv'en er bare 23kg tung (ny LED tv, 7070 fra samsung)
    finnes det ikke noen greie plater jeg kunne festet i karmen framme som jeg kan montére et samsung slimfeste på?
    de to treplankene må jo korrespondere med det festet man eventuellt vil bruke, men det er vel ganske sikkert en del hel tre i vindusrammene (hvis jeg har forstått det riktig, så akkurat for styrken sin del er vel ikke slike ekstra planker noe poeng.

Hvis det er det "bilderamme" slimfeste med en wire festet til TV og to festehjul mot vegg du sikter til, krever vel det at de to nederste festepunktene bak på TVen ligger mot noe også. Tipper at et slikt slimfeste vil kunne fungere hvis du kan få satt det opp med riktig avstand mellom festepunktene oppe (husker ikke maks min for dette), og med en horisontal liggende flate som de to nederste avstandsklossene kan ligge i mot. Du må vel også kanskje ha en kabel skjuler opp på midten for å gjøre oppsettet mer ryddig.

Synes vel en slik vidu plassering kan være både spennende og fin, hvis den gjøres riktig, men hva med eventuell sollys som vil kunne varme opp baksiden av skjermen osv, vil det kanske kunne bli et problem, samt at man hele tiden med dagslys ute vil kunne får en siluett/motslys situasjon, hvis ikke dette kan ordens med gardiner persenner osv ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvis det er det "bilderamme" slimfeste med en wire festet til TV og to festehjul mot vegg du sikter til, krever vel det at de to nederste festepunktene bak på TVen ligger mot noe også. Tipper at et slikt slimfeste vil kunne fungere hvis du kan få satt det opp med riktig avstand mellom festepunktene oppe (husker ikke maks min for dette), og med en horisontal liggende flate som de to nederste avstandsklossene kan ligge i mot. Du må vel også kanskje ha en kabel skjuler opp på midten for å gjøre oppsettet mer ryddig.

Synes vel en slik vidu plassering kan være både spennende og fin, hvis den gjøres riktig, men hva med eventuell sollys som vil kunne varme opp baksiden av skjermen osv, vil det kanske kunne bli et problem?
    takk for svar!

De nederste festene har ingen praktisk betydning såvidt meg bekjent.. de er bare der for at du kan vippe ut skjermen for enklere kabeltilkobling.
    har lamellgardiner som tar for endel av sollyset. alternativet er tvbenk, og da blir den stående på samme vis uansett så det er ikke så mye forskjell.
    kabelskjuler må også opp ja, slik at ingen kabler blir synlig.

Lurte på å kanskje bare ta et slikt feste: Millimounts Veggfeste MF3210
    ser maxvekten er 20kg på det, men det går vel bare på skrueinnfesting?
    må ha et som har vesa 200 standard.

Alternativt kan jeg kanskje gjøre følgende:

få tak i to rimelig store klosser som jeg monterer på høyre og venstre side av vinduskarm slik at bredden på karmen øker.
    så skrur jeg de to slimbrakettene på disse klossene istedetfor i karmen.

hva slags klosser bør jeg få tak i her i så fall?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt oppriktig her så ser jeg ikke for meg at dette blir noe særlig estetisk uansett. Hva med å ommøblere rommet slik at en annen vegg blir tilgjengelig?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert ett slikt:

-mediamount-jpg

MediaMount MOUNT-F4 TV-benk for flat-TV mellom 30-50" - TV OG BILDE - Møbler og fester - Møbler

Ser for meg at det blir en penere løsning...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keyboardwizard
    takk for svar!

De nederste festene har ingen praktisk betydning såvidt meg bekjent.. de er bare der for at du kan vippe ut skjermen for enklere kabeltilkobling.
    har lamellgardiner som tar for endel av sollyset. alternativet er tvbenk, og da blir den stående på samme vis uansett så det er ikke så mye forskjell.
    kabelskjuler må også opp ja, slik at ingen kabler blir synlig.

Lurte på å kanskje bare ta et slikt feste: Millimounts Veggfeste MF3210
    ser maxvekten er 20kg på det, men det går vel bare på skrueinnfesting?
    må ha et som har vesa 200 standard.

Alternativt kan jeg kanskje gjøre følgende:

få tak i to rimelig store klosser som jeg monterer på høyre og venstre side av vinduskarm slik at bredden på karmen øker.
    så skrur jeg de to slimbrakettene på disse klossene istedetfor i karmen.

hva slags klosser bør jeg få tak i her i så fall?
    De to nederste festene må ligge mot noe slik at skjermen står like mye ute nede som oppe, samt hindrer at skjermen står skjevt. Ville ikke latt sjermens bakside stå mot og trykke mot noe annet enn i disse fire festepunktene som er beregnet for dette. Det er gummibelegg på disse 4 festeklossene dette slim festet består av også. Dette er vel gjort for å øke friksjonen for de punktene som vanligvis kommer mot vegg, slik at ikke skjermen så lett beveger seg og blir skjev når den bare henger i en wire oppe

Det er en slik utslåings bøyle på ett av de nedre festene for at man kan få ekstra avstand når man jobber med kabler osv, men det er altså ikke den eneste fungsjonen til de nedre avstands klossene.

Hva salgs klosser du bør kjøpe, vet jeg ikke, men hvis jeg skulle gjort dette, ville jeg valgt å bygge "adapteren" mellom vindusramme og slim feste i metall plater 3-4 mm godstyllelse plate/falttstål og brukt gjennomgående skruer med muttere eller gjenger for å feste de to hjulene oppe, og festet med noen gode treskruer i vindus rammen.

Synes ellers at forslaget til MindWaste med en egen brakett ville være en meget god løsning for en slik plassering, spesiellt hvis man er usikker på hvordan man kan lage en slik DIY tilpassning selv. Synes slimbraketten egentlig er forholdsvis dyr, og man kan kanskje langt på vei heller investere i en slik løsning MindWaste viser til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Har du vurdert ett slikt:

-mediamount-jpg

MediaMount MOUNT-F4 TV-benk for flat-TV mellom 30-50" - TV OG BILDE - Møbler og fester - Møbler

Ser for meg at det blir en penere løsning...
    har absolutt vurdert det, men synes ikke denne modellen så så pen ut. Vet du om noen andre som gjør det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    De to nederste festene må ligge mot noe slik at skjermen står like mye ute nede som oppe, samt hindrer at skjermen står skjevt. Ville ikke latt sjermens bakside stå mot og trykke mot noe annet enn i disse fire festepunktene som er beregnet for dette. Det er gummibelegg på disse 4 festeklossene dette slim festet består av også. Dette er vel gjort for å øke friksjonen for de punktene som vanligvis kommer mot vegg, slik at ikke skjermen så lett beveger seg og blir skjev når den bare henger i en wire oppe

Det er en slik utslåings bøyle på ett av de nedre festene for at man kan få ekstra avstand når man jobber med kabler osv, men det er altså ikke den eneste fungsjonen til de nedre avstands klossene.

Hva salgs klosser du bør kjøpe, vet jeg ikke, men hvis jeg skulle gjort dette, ville jeg valgt å bygge "adapteren" mellom vindusramme og slim feste i metall plater 3-4 mm godstyllelse plate/falttstål og brukt gjennomgående skruer med muttere eller gjenger for å feste de to hjulene oppe, og festet med noen gode treskruer i vindus rammen.

Synes ellers at forslaget til MindWaste med en egen brakett ville være en meget god løsning for en slik plassering, spesiellt hvis man er usikker på hvordan man kan lage en slik DIY tilpassning selv. Synes slimbraketten egentlig er forholdsvis dyr, og man kan kanskje langt på vei heller investere i en slik løsning MindWaste viser til.
    ikke så dum idé dette.
    takker for tips!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •