Hjelp til kasseberegning for 2*12" McIntosh MS469

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kasseberegning for 2*12" McIntosh MS469

Hei, Jeg har 2 stk 12" McIntosh MS469 liggende som jeg tenkte å sette in i en Mercedes ML320 sammen med litt annet foran.
    Planen var å ha disse i hver sin lukkede kasse, med en gammel firekanals Planet Audio P704 brokoblet til 2*200W til å drive dem.(Bygget av Zed audio for spesielt interesserte..)

Men, håper altså at noen dere vil være snille nok til å hjelpe meg med å beregne og synse litt om hvilket kassevolum som ville passet til disse elementene i denne bilen :-D

Jeg er kun ute etter lydkvalitet her, ikke decibel..

Har følgende verdier for elementene:
    fs = 19 Hz
    Qts = 0.58
    Vas = 12.1 cu. ft. (Skulle vel bli 342.634 l)
    Xmax = +/- .250

Kupèvolumet i denne bilen er ganske drygt, ca 4830 l (om vi anslår 2.95m*1.4m*1.17m)

Litt usikker på om jeg skulle plassere denne her, under "God lyd i bilen" eller kanskje "Vintage Audio"

På forhånd takk.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev akkurat litt om lyd i bil i en annen tråd, så du kan jo lese posten min der først.

......, og som du sikkert har tenkt, vil jeg anbefale lukket kasse til bruk hvor lydkvaliteten er i fokus. Det kommer selvsagt litt an på parameterene til elementet (og du må unnskylde at jeg ikke forsøker meg på noen utregninger), men som sagt i tidligere referert post; du skal kødde det mye til dersom du ikke får noe fin lyd ut av en lukket kasse i bil, men en må huske på at elementer til bruk i trykk-kammer ofte må ha litt slaglengde å gå på.

Du sier Xmax er +/- 0,250 ..... 0,250hva? cm? dm? inches? ... vil anta det skal være slik..;
    Xmax = 12,5mm (som gir +/- 25mm = 0,25dm) ...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med kiskogl ang lukket kasse og lydkvalitet.
    Spesiellt når elementet har såpass høy Q.
    Men uenig i hans anslag når det gjelder XMax.
    Dette er nok Xmax= 0,250" som er 6,35mm dvs peak to peak 12,7mm.
    Det er tross alt Amerikansk dette her. Antagelig 100 år til før de har forstått det metriske målesystemet.............

Utfra parametrene vil jeg tro dette trenger fhv store kasser for ikke å få altfor stor Q og derav en pukkel i frekvensgangen (boomy bass). Men det kommer jo litt an på hvor lavt du deler også.
    Plass har du vel nok av?
    Ville testet med 65-70L lukket pr element, og fyllt den med dempemateriale, da havner du på en Qtc rundt 0,9 og -3dB en plass mellom 35 og 40hz. Det burde funke bra i en så stor bil ville jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding Kiskogl og Norcad. Prøvde Winisd uten å få noen fornuftige resultater, og prøv & feil virket lite forlokkende mtp kassevolum, så tilbakemeldingene blir satt pris på.

(Angående X-max var denne oppgitt dimensjonsløst, men siden VAS var oppgitt i cubikk ft, vil det være naturlig at X-max er i tommer som Norcad sier)

Er ganske god plass i bilen ja, så da prøver jeg meg på demonterbare kasser med ca 70l volum, og ca 1kg med dynabels Acousto-Q dempemateriale pr kasse.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres fornuftig ut. Kjør på, og la oss få vite resultatet!

norcad; dine antakelser er nok korrekte. Både hva lyd angår og antall år til amerikanere har forstått det metriske målesystemet. ..., men om de tar det i bruk er en annen sak. Metric system FTW!! .....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar dette er old school elementer beregnet for "free-air" montering?
    To av disse i bakseteryggen på en sedan med 300L bagasjerom ville nok by på bass tenker jeg.

Mimre, mimre. DET var tider det. :wink:

Skummel ide dukket opp i bakhodet; hvor mange 10" kan jeg gå plass til i bakseteryggen på Superben tro

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vintage Prosjekt. McIntosh, Planet Audio og Macrom

Jeg har nå fått tak i en brukermanual til disse og det anbefales her "Acoustic Suspension" kasse på 56.6 l. Såvidt jeg skjønner er dette vanlig lukket kasse?
    Antar at 65-70l fortsatt vil være et godt utgangspunkt siden bilen er såpass stor.

Norcad; når det gjelder antall 10 tommere du kan få plass til må vel svaret være: Flere enn du trenger :grin:

Resterende utstyr som skal inn i bilen er:
    Pioneeer P88 RS2 med UB100 II og IB 100 II (Omtrent det eneste av "nyere dato")
    Macrom SE 2.40 [ 4" komp sett] (Tenkte å montere diskant på dashbord og 4" der koppholderne er nå som vist på bilde)
    Macrom I 2.60 [ 6.5" Coax] (Monteres i dører foran)
    Planet Audio HVT 754 til å drive front. [Hybrid rørforsterker 4*100W]
    Chord Crimson Plus Signalkabler og Chord Sliverscreen plus høytalerkabel

Har også kjøpt inn litt dempematerialer da denne bilen er veldig dårlig dempet originalt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du da ikke har tenkt å bruke coaxene fullrange, men benytte de som midbass?
    Med den spilleren kan du jo kjøre aktiv deling, og med auto eq og tidskomp bør du få godlyd.
    Plasseringen av mellomtonene var jo enkel og genial. Ikke alle biler som har den muligheten akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planene var å kjøre de som midbass mellom 4" og 12" ja.
    Noen mener at det vil være bedre å også bruke diskanten på disse for å fylle ut.. Jeg får nesten prøve begge deler og høre va som blir best siden det er så enkelt å justere delefrekvensen. Men er litt skeptisk til å ha en ekstra diskant montert så lavt rett ved føttene.

Veldig greit med de koppholderene ja. Kan bli litt trangt men jeg får lage en liten solid "kasse" som jeg presser inn før mellomtonene monteres.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har mulighet til å tidskompensere er også muligheten stor for at du kan få til et meget bra "frontstage". Men drar du med de ekstra diskantene er det garantert å gjøre akkurat den saken langt verre (for ikke å si umulig?).
    For de som liker å bare fylle bilen med lyd er jo saken grei, jo flere elementer spredd rundt omkring jo bedre.

Skjønner ikke hvorfor mange fortsatt mener det er noe som heter bilstereolyd og at den skal være annerledes enn fra hifien hjemme.
    Er man litt egoist og bruker førersete som sweetspot er mange av de typiske hifi parametrene fullt oppnåelig.

Når man har med passasjerer og vil at alle skal få ok lyd er det jo bare å slå av autoeq/tidskomp på den turen

Positivt om du får mellomtonene i egne kammer ja, de kan fort få litt juling av midbassen ellers. Men ofte blir kassene små noe som resulterer i en peak (ofte ved 1-1,5khz). For din del har du jo eq til å fikse på det også.......

Spennede prosjekt - hold oss oppdatert - MED bilder! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •