Fornye et eldre høyttaler par

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fornye et eldre høyttaler par

Hei.

Jeg har veldig lyst å skifte farge på et par høyttalere. De har en ganske kjip "Rosewood" vinyl som egentlig ser mer lilla ut.
    Har lyst å gjøre dette så enkelt som mulig da jeg ikke er spesiellt flink i estetisk håndarbeid.
    Har søkt litt rundt her angående det lakke høyttalere og alle trådene ender i fjerning av vinylen for så å pusse ned etc.

Dette ønsker ikke jeg å gjøre.

Fins det en lakk som ikke ødelegger vinylen, som ikke flaker av. Eventuellt må man matte de ned litt for så å bruke primer? Vil gjerne beholde teksturen i vinylen.
    Har hørt om forskjellige lakktyper som f.eks Biltema's plast lakk eller hobbylakk for fjernstyrte biler som visstnok skal kunne fungere til dette formålet.
    Er ikke helt sikker på hvilken farge jeg går for men det enkleste ville kanskje vært en litt matt sort.

Inspill?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke legge ny vinyl utenpå?
    De legger jo vinyl på biler i stedet for å lakkere, så det er tydeligvis å få i alle mulige farger. Eller i ny treimitasjon om du ønsker det.
    Da får du et strøkent resultat, noe du etter all sansynlighet ikke får med lakkering.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvorfor ikke legge ny vinyl utenpå?
    De legger jo vinyl på biler i stedet for å lakkere, så det er tydeligvis å få i alle mulige farger. Eller i ny treimitasjon om du ønsker det.
    Da får du et strøkent resultat, noe du etter all sansynlighet ikke får med lakkering.
    Hvordan er det å legge over ujevne overflater. Høyttalerene har 6 elementer hvor 5 av dem har en fordypning frem til rammen av elementene. Elementene er også relativt små. Er litt redd for å få bretter

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du vil få flassing eller sprekker i malingen før eller seinare hvis du maler over den gamle vinylen. Hvis du bestemmer deg for å fjerne den og bare male, så kan epoxymalin være løsningen. Da ender du opp med ei glatt overflate som er vaskbar, og den fjerner ujevnheter som kan oppstå på planter (tenker da at plata kan ha ei ru overflate som sponplater har)

Om du skal lakke oppå vinylen kan løsningen vera å spraye den med Resin. Den tåler litt bevegelse før den sprekker. Men den må legges på med Airbrush.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sku ut alle elementene.
    Trekk av vinylen som er på
    Puss litt ned, og grunn
    Legg på ny vinyl
    Lag hull til elementene
    Skru på plass alle elementer

done.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo veldig enkelt ut når det er fremstillt slik. Stoler ikke nok på mine kunnskaper at jeg får et perfekt resultat ut av det.

Mulig jeg kan gjøre alle trinnene utenom å legge selve vinylen. Får se om jeg kan få tak i en her som bor i nærheten og vil ta på seg jobben

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får en tak i slik vinyl? .... det er jo et "greit" alternativ til finèr i enkelte tilfeller....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •