Er det noen bassister her? Basskab DIY

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen bassister her? Basskab DIY

Skal bygge mitt eget 2x10" og 4x12" kabinett. Trenger noen og utveksle tanker med..

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glop
    Skal bygge mitt eget 2x10" og 4x12" kabinett. Trenger noen og utveksle tanker med..
    På 4x12" kabinettet må du vertfall montere hjul og solide håndtak (tilt & roll), for det blir tunge greier. Regner med dette er til scenebruk, og 2x10" til hjemmebruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, hjul og håndtak må det bli.

jeg har tenkt følgende:

ett standard 4x12, alternativt 2x12 + 1x15" pluss piezo, pluss ett 2x10 på toppen som og kan brukes hjemme eller på mindre gigs/mindre lokaler.

hva velger jeg av elementer? Celestion, jensen, Eminence eller hva? hva funker bra sammen? størrelse på kabinett, materialvalg; mdf eller kryssfiner eller noe annet?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, hjul og håndtak må det bli.

jeg har tenkt følgende:

ett standard 4x12, alternativt 2x12 + 1x15" pluss piezo, pluss ett 2x10 på toppen som og kan brukes hjemme eller på mindre gigs/mindre lokaler.

hva velger jeg av elementer? Celestion, jensen, Eminence eller hva? hva funker bra sammen? størrelse på kabinett, materialvalg; mdf eller kryssfiner eller noe annet?
    Det må du vurdere etter hvilken bass du spiller. 4streng eller 5streng?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker ett utvalg basser fra yamaha bb 4 og 5 strengs, via ibanez fretless til thunderbird. alt etter hva som spilles.. og det er rock, jazz eller pop. med og uten slap.

kabinettene skal brukes med en hartke ha5500 topp.

har frem til nå brukt ett 8x10" ampeg kabinett men det er solgt fordi det kort og greit var for upraktisk..

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker ett utvalg basser fra yamaha bb 4 og 5 strengs, via ibanez fretless til thunderbird. alt etter hva som spilles.. og det er rock, jazz eller pop. med og uten slap.

kabinettene skal brukes med en hartke ha5500 topp.

har frem til nå brukt ett 8x10" ampeg kabinett men det er solgt fordi det kort og greit var for upraktisk..
    Celestion er mykje brukt. Eminence er og veldig bra. Dayton og JBL er andre alternativ. Virker som du trenger eit litt allsidig kabinett, så kanskje du bør tenke deg ein topp på 2khz for å være sikker. I tillegg bør du tenke på om du vil ha åpent, lukket eller portet kabinett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til 2x10 kabinettet har jeg prøvehørt celestion BN10-200X. disse har en frekvensgang fra 45-3500hz. om jeg holder meg på ca 75 liters kabinett burde jeg nå ca 50hz som laveste og jeg regner med elementet ruller av ved ca 3khz.. men det finnes jo så uendelig mange elementer å velge i..

for bunnkabinettet sliter jeg mer.. burde jeg gå for 2x10" og en 15-18" i stedet for 4x12" alternativt 2x12" og en 15-18"???
    burde jeg videre lage ett lukket til de to 10-12" og ett bassrefleks til 15-18"?? for å få en über punch i bunnen..

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til 2x10 kabinettet har jeg prøvehørt celestion BN10-200X. disse har en frekvensgang fra 45-3500hz. om jeg holder meg på ca 75 liters kabinett burde jeg nå ca 50hz som laveste og jeg regner med elementet ruller av ved ca 3khz.. men det finnes jo så uendelig mange elementer å velge i..

for bunnkabinettet sliter jeg mer.. burde jeg gå for 2x10" og en 15-18" i stedet for 4x12" alternativt 2x12" og en 15-18"???
    burde jeg videre lage ett lukket til de to 10-12" og ett bassrefleks til 15-18"?? for å få en über punch i bunnen..
    Ville heller planlagt lavere high rolloff, ca 2khz, og gått for lavere bunn. Du kommer nok ikkje opp i 3,5khz hvis det er standard utstyr du har. Tror du er ganske safe på 2khz. Av byggemateriell er mdf og kryssfinèr mest brukt. Unngå spon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du noen budgetbegrensing?

kommer til å følge litt med her siden jeg har en kompis som har spurt meg om jeg kan designe ett basskab til han.

har du sett denne?
    Humble Homemade Hifi

kan gi deg ett par designhint ned samme jeg er igang. har gjort litt research...

laveste frekvensen med standard tuning på en 5-str bass er ca. 31-32hz. høyeste harmoniske frekvenser(i praksis) ligger på rundt 10khz. med slapping kan det kansje lønne seg å gå enda litt høyere, men tror ikke det er nødvendig.

har hørt litt forsjellige bassrigger, men per dags dato har ingen av dem målt seg med ett par gode hodetelefoner. prøv å koble bassen din til ett hifianlegg så hører du fort hva som mangler både i dybden, høyden og den naturlige klangen

håper jeg er til hjelp, og ikke "kompliserer" ting for deg her:P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, begrensingen ligger i at om jeg bruker for mye kan jeg kjøpe meg ett standard sett med 2x10 og en bunn med 2x12 og en 18". Som låter bra. ett slikt oppsett vil komme på ca 30k.. jeg er realist og vet at en god 10" ligger rundt tusenlappen mens en veldig god ligger dobbelt opp i pris. og en god 12" ligger rundt 2500,-. osv osv. har alliert meg med en møbelsnekker til å lage alle plater til kabinettene for å få de perfekt tilskåret. så om jeg gjør ting selv vil jeg vel havne på ca halvparten av prisen. sånn grovt regnet.

jeg kommer å strekke frekvensgangen fra rundt 30 til ca 10k. dette for å få med flagoletter og overtoner etc. som du sier; en 5 strengs ligger på ca 30 mens en 440 E på en 4 strenger ligger på ca 40.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det kompisen min er ute etter og egentlig. rekner med du har tenkt å suplere med en diskant? en 10" kommer egentlig ikke særlig høyt før den ruller av... tror det er lurt å finne en hornladet PA diskant som tåler å deles lavt. Er jo ikke så voldsomt med HF energi i en bassgitar, MEN den er der

Jeg kommer ikke til å gjøre noe tester selv i nær fremtid, så jeg kan nok ikke få til noe "praktisk" sammarbeid/testing", men jeg kan sikkert gi noen hint når det kommer til teorien

sjekket du forresten linken? tror det er ett godt utgangs pkt. kansje legge til en 8-10" for å avlaste diskanten så er du på god vei.

må bare si fra om jeg drar prosjektet ditt i feil retning, er alt for mange tråder som ender med noe helt annet enn det det er tiltengt til:P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo'a. sjekket den linken. men jeg mener kanskje han er inne på ett litt, etter mine ører, uggent spor. MIN erfaring er at små elementer har bedre transiteter enn store "trege" elementer. men det var en interessant tråd i alle høyeste grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. da er valg av elementer gjort og bestilt. det blir 2x 10" Celestion i ett kabinett pluss 1x18" + 2x12" i ett kabinett.

nå gjelder bare konstruksjonen...

2x10" er plain og rett frem..60 liters vertikalt delt kabinett i 22mm kryssfinér med kunstskinn finish. dette kabinettet skal dekke fra ca 50-2k hz bilder kommer..

det store kabinettet er jeg veldig usikker på hvordan jeg løser.

de to 12" trenger ca 40 liter hver. og 18" trenger ca 180 liter for bassrefleks for tuning ned til 30hz.. og disse elementene skal være i en, 1, kasse..

her trenger jeg hjelp fra noen som har laget subkasser som skal tåle ett vanvittig trykk HELT fri for "prompelyder, blåselyder" fra porten/portene. 12" skal dekke ett område fra ca 60-1300 hz og 18" fra 30 til noen-og-seksti hertz..

tilleggsinfo:

18" blir en Celestion FTR18-4080F - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    eller Eminence Kilomax PRO-18 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    12" blir 2x Celestion Green L. BN12-300X - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

de 2 10" blir Celestion Orange L. TN1020 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du kommet noe lengre på prosjektet?