Byggetråd: MicroSub [Ferdig] - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Status

Holder fremdeles på med finish, nå står de og tørker etter et par lag til med hvitmaling på noen sider og kanter.

Men til over helga så skal det nok skje noe igjen.

Nettopp fått opp Squeeze med nas, nå skal all musikken inn på data, så det er nok å gjøre.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    "Haien"? BMW 635CSi? Porsche 928? Monteverdi Hai?
    Toyota Hiace?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er begge MicroSubene på plass.

To er bedre enn en

To er bedre enn en, dette er faktisk ganske brukelig.
    Dette blir fint også for vanlig musikk, for nå kan jeg bygge et par hovedhøyttalere som gjengir alt det andre, og de kan designes omtrent uavhengig av MicroSub.

Ikke helt ferdig

Det mangler noe finish, men det får jeg ta etter hvert, malerommet måtte tømmes for å gjøre plass til andre konstruksjoner.

Bulder og brak og litt musikk

Har stilt det inn bare grovt, for testing, muligens (egentlig helt sikkert..) med noe høyt nivå.
    Etter ommøblering så ble det mye bedre lyd totalt sett, og Microsubene får en mye bedre plassering.

Dire Straits og kammermusikk er spilt, og mye buldremusikk såklart.
    Men litt av poenget med MicroSub var jo at det ikke skulle buldre så mye, heller litt mindre bulder og brak og mere musikk og godlyd.

Mye rar musikk som kan brukes til testing av subwoofere, men Art Of Noise: Reduction og Claude Debussy, er to album der det lønner seg å høre litt på lavt volum før en skrur opp, og det ligner også på musikk.
    Her snakker vi ekte dypbass.

Men det er neppe noe musikk som er laget som slår 1812 med Telarc - kanonene har ekstremt mye og lavt lavfrekvent innhold.
    Microsubene gjengir deler av dette og gir en formidabel og voldsom effekt når kanonene fyrer.
    Men det er langt fra som en virkelig kanon, det mangler altfor mye av trykkbølgen.
    Hadde vært arti å bygge noe ekstremt en gang bare for å sjekke om det skyldes opptaket.

Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig finish. Hvilke maling-/lakkprodukter har du brukt?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY blank uten sprøytelakking

Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Nydelig finish. Hvilke maling-/lakkprodukter har du brukt?
    Lakk og slikt har jeg ikke greie på, derfor hører jeg på hva de sier på malebutikken:

- Grunnet med vanlig hvit interiørmaling oljebasert Gjøco Interiør 40
    - Pusse ned, så mere grunning, pusse igjen..
    - Lakk hvit Gjøco Dekksmaling 90, kostes eller rulles på
    - Pusse, pusse mere, lakke på nytt, pusse myye, lakke, pusse meeer..
    - Vannslipt med 320 - 600 - 1200, pga latskap fant jeg ut at 600 egentlig ble bra nok.

Så, polering som gir speilblank overflate fra sandpapir:

- Polere med rådyr 3M grov polish og den harde pad-en, ca 1600 rpm
    - Polere med rådyr 3M fineste polish og fin pad, 1600 - 2000 rpm

Hvis alt dette arbeidet gjøres rett, så blir resultatet veldig bra, men jeg tror ikke overflaten blir så holdbar mot slitasje.
    Pussingen er strevsom og det er kjedelig å se på at maling tørker, så jeg ga meg på et stadie der det er bra nok.

En proff som kan dette og har rett utstyr får bedre resultat med sprøyte og tokomponent lakk, min måte er mere DIY-versjonen.

Mulig de kunne fått et lag med vanlig voks (bilvoks) også til slutt.
    Finishen er ikke helt ferdig enda, venter på beis og lakk for topplatene.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver med billakkering selv og har sånn sett erfaring med alle produkter som brukes til det. Men jeg syntes det var morro å se at du har fått til dette såpass bra med interiørprodukter. Du får nok ikke den samme hardheten som du sier, men så lenge subben står i et hjørne og ikke brukes til avlasting av drinker og potteplanter bør det vel gå fint?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver med billakkering selv og har sånn sett erfaring med alle produkter som brukes til det. Men jeg syntes det var morro å se at du har fått til dette såpass bra med interiørprodukter. Du får nok ikke den samme hardheten som du sier, men så lenge subben står i et hjørne og ikke brukes til avlasting av drinker og potteplanter bør det vel gå fint?
    Problemet med denne metoden er all pussingen, blir jo veldig ujevnt med kost eller rull.
    Og så må en være forsiktig med poleringen, det er lett å brenne eller rive gjennom denne myke lakken.

Det er også veldig lett å pusse eller polere gjennom all lakken langs kanter og hjørner, men jeg tror dette har mere med min utålmodighet å gjøre enn metoden.

Får en det først ferdig, så er det vel egentlig greit.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussinga kommer du nok ikke utenom uansett hvilke produkter du bruker. Forskjellen er bare bilprodukter er mye hardere og sånn sett tyngre å slipe, så det går vel omtrent opp i opp.

Hvis jeg skulle gjort dette med billakk:

Slipe alle overflater med korning 120-180-240
    Legge fyllerprimer (3 strøk)
    Slipe fyllerprimer med korning 600-800
    Legge tettlakk
    Våtslipe tettlakk med korning 1200-1500-2000
    Polere på samme måte som du gjorde

Jeg ville gjort all slipingen med eksentersliper. Det er veldig effektivt, men etter min erfaring er ikke akrylbaserte interiørprodukter så mottakelige for maskinsliping med mindre de er 110% gjennomherda, noe som tar måneder og år. Der er bilproduktene litt lettere å ha med å gjøre.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet kan nok bli mye bedre med billakk, forutsatt den sprøytes på.
    Jeg var selv skeptisk til hvor vidt det i det hele tatt ville gå an å polere denne lakken, for den er veldig myk.
    Men det går an, og selv om en ikke får vekk alt av striper og spor, så blir det gangske bra.

Jeg har sett flere eksempel på forumet her og andre steder på ting som folk har laget, der finishen er av særdeles høy kvalitet.
    Resultatet er vel avhengig av at den som gjør jobben kan det, samt legger ned den arbeidsmengden som kreves for å få det perfekt.
    Å pusse ned slik at det blir helt plant og fritt for spor og riper, uten å slipe gjennom, er både vanskelig og tidkrevende.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette ligger oppsummert en anne plass her, men dette innlegget burde løftes ut av tråden og inn i en eller annen "tips og triks" tråd.

Pussinga kommer du nok ikke utenom uansett hvilke produkter du bruker. Forskjellen er bare bilprodukter er mye hardere og sånn sett tyngre å slipe, så det går vel omtrent opp i opp.

Hvis jeg skulle gjort dette med billakk:

Slipe alle overflater med korning 120-180-240
    Legge fyllerprimer (3 strøk)
    Slipe fyllerprimer med korning 600-800
    Legge tettlakk
    Våtslipe tettlakk med korning 1200-1500-2000
    Polere på samme måte som du gjorde

Jeg ville gjort all slipingen med eksentersliper. Det er veldig effektivt, men etter min erfaring er ikke akrylbaserte interiørprodukter så mottakelige for maskinsliping med mindre de er 110% gjennomherda, noe som tar måneder og år. Der er bilproduktene litt lettere å ha med å gjøre.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Mulig dette ligger oppsummert en anne plass her, men dette innlegget burde løftes ut av tråden og inn i en eller annen "tips og triks" tråd.
    Hyggelig at du likte det. Hvis noen kan tipse meg om et rimelig og bra byggesett for en liten, aktiv sub, så kan jeg lage en byggetråd hvor jeg viser prosessen.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig

Nå er den ferdig, polerte topplatene i går.

Etter en bildesesjon for å få bilder av MicroSub og den nye mediabenken koblet jeg opp alt sammen på nytt, og nå er det lyd igjen.

Topplatene ble en katastrofe - farge og finish ble helt feil, men da er det jo bare å snu den opp ned så blir det hvit blank topp i stedet.
    Dette var et designeksperiment, som dessverre ikke ble særlig bra.

Designen ellers er jeg fornøyd med, og den kan plasseres veldig fleksibelt fordi den kan settes på høykant - da blir den smal og høy i stedet for bred og lav.

Den er sikkert veldig fin i svart blank, også svart matt hadde sikkert sett bra ut.

Ferdig lyd

Spilte noe orgel også i dag, til glede for studentene på loftet og muligens et par naboer.
    Hadde en plate som det ikke var noen dype orgeltoner på før, det viste seg å ikke stemme - det er veldig kraftige og veldig lavfrekvente pipelyder på denne, en må bare ha litt nivå og lyd godt under 20 Hz.

Har fått til et oppsett nå som ikke er så forferdelig fælt å høre på, men det hadde vært fint å få kontroll på stående bølger i bassområdet.
    Kanskje kommer det en tråd om dette en gang i fremtiden.
    Så lenge etterklangstiden i bassområdet er for lang, så får bassen lett et buldrete og lite nyansert preg.

Det som vel er karakteristisk er at jeg har fått til anslag og smell som merkes fysisk på trommene samtidig som det er rundt og saftig på stortrommer.
    Stortrommer mangler noe anslag og blir for tunge, det skyldes et hull ved 50-60Hz, vanskelig å gjøre noe med.

De tidligere Dire Straits albumene har god lyd og illustrere dette veldig godt - her er det smell som kjennes fysisk på kroppen av trommene, og kontrasten til stortrommen er bra.

For at det skal være interessant å høre på, så må hele bassområdet være med, det hjelper ikke med aldri så mye subbass hvis øvre bass ikke er rett.
    Her er jeg tilbøyelig til å dra fram noen gamle kriterier for gode basselementer: diger magnet og lav q gir musikken liv.
    Problemet med lav q (Bassen i MicroSub har Qt på 0.18 ) er at det ikke er mulig å få bass i en vanlig kasse.
    Dette kan ordnes med eq eller alternative design som fx horn.

Den er helt ferdig - og det blir en 'one-off'

Jeg hadde planer om å rette på noen hornresonanser, jeg har designet et notchfilter for formålet.
    Dette utgår, for jeg deler så lavt at problemer rundt 100Hz og oppover ikke får innvirkning, og jeg har en helt annen metode klar for å ordne disse resonansproblemene i horn.
    Med den nye metoden greier jeg å få helt flat frekvensgang til godt over relevant passbånd på en MicroSub.

Topplaten (trenger ikke så tykk), valg av materiale for sideveggene inni (lettere og stivere med kryssfiner, har allerede ødelagt ryggen etter å ha bært rundt på suber i går) og den nye metoden for resonanskontroll betyr at MicroSub blir redesignet hvis jeg skal bygge flere.

Trynebilde:
    -ferdig_tryne-jpg

Front og bak, hvit topp / beiset og lakket tabbedesign:
    -ferdig_p1010175-jpg

Flatplassert, med hvit blank topplate:
    -ferdig_p1010190-jpg

Høykantplassert:
    -ferdig_p1010185-jpg

Sett ovenfra:
    -ferdig_p1010204-jpg

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta ble veldig pent! Håper den spiller like bra som den ser ut

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes de ser bra ut jeg! ... og best stående faktisk.

Fornøyd med prosjektet? Ville du gjort noe anderledes?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin tråd og et bra resultat

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    ..
    Fornøyd med prosjektet? Ville du gjort noe anderledes?
    Jeg er veldig fornøyd med prosjektet, fordi det i tillegg til morro med design og bygging og testing også ble to brukelige subwoofere.

Skulle jeg gjort prosjektet på nytt, så ville jeg gjort det akkurat slik.

Men MicroSub vil få en redesign, der en ny metode for utforming av hornkanalen vil fjerne resonanstoppene helt, og så vil jeg gjerne ha lavere vekt.
    Om jeg kommer til å gjøre dette, avhenger bl a av tilgjengelighet på basselementene, som er utgått (Ikke så rart - de har altfor lav q til å virke i en 'normal' konstruksjon).

Dette subwooferprosjektet har gjort det morsomt å høre musikk igjen, og jeg holder nå på med flere nye, interessante ting.

Jeg takker for oppmerksomheten fra alle som har lest i tråden, og lover at det ikke skal gå lenge før det blir mer å lese om.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •