Byggetråd: MicroSub [Ferdig] - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Improvisert lyttetest med overraskelse

Jeg skal prøve å formidle noen inntrykk fra improvisert test-lytting av en enkelt MicroSub.

Kort oppsummert:

- Lyd ned til 18Hz, men spiller ikke høyt
    - Tørr og veldig dynamisk bass - som mere merkes og føles enn egentlig høres
    - Porten er fri for støy

Lydkarakteren er tildels overaskende, for jeg mener den har hornlyd.
    Jeg hadde ventet meg noe som en vanlig bassrefleks, med rund og fyldig dypbass.
    I stedet så har den faktisk denne spesielle, nærmest uhørbare dypbassen, som mere føles og merkes ved at huset beveger seg, enn høres.
    Kontinuerlige toner høres aldri kraftige ut, men så snart det kommer et knuff eller noe med dynamikk i, så merkes det godt.

Lenger opp i bassområdet så er det en tørr, stram karakter, der det er tydelig både hørbar og ikke minst merkbar forskjell på trommer og bassgitar.
    Spesielt stortrommer har dette tørre, kontante preget som en av og til kan høre på gode PA-anlegg.
    Det er en slik tørr, fast bass som en fikk fra svære 15" i enorme kasser, bare at her så er kassen mikroskopisk i forhold, lydtrykket mye mindre og frekvensresponsen går en oktav dypere.

Lydkarakteren er det stikk motsatte av det rådyre BOSE-anlegget som er i bilen min, der spiller all bass på en tone, og alt fra orgel til bassgitar og trommer låter helt likt.
    (Sunnmørsk uttrykk: "Dyrt og dårleg"..)

Karakteren i det vanlige bassområdet gjør at dette handler om mye mere enn bare å få med dypbassen, for her minnes man dynamikken i trommene på Dire Straits Making Movies akkurat som det var med SEAS 30F-A i 90 liter reflekskasse (12" med 16g membran og diger magnet).

Imponerende lydtrykk har den ikke på noen måte, men den spiller høyt nok til at 18Hz grensefrekvensen er brukbar, så lenge rommet ikke er for stort.

Resonansene fra 100Hz og oppover bidrar jo også til å gi inntrykk av hornlyd, dog selvsagt ikke på noen positiv måte, så totalt sett så hadde dette blitt vanskelig å få god lyd ut av mellom 100-400Hz.
    Men det er jo ikke noe problem for MicroSub, for den er jo en subwoofer, så dette skal det nok bli mulig å filtrere bort.

Jeg synes i hvertfall den er bra nok til at jeg går i gang med å bygge en til, material ble innkjøpt i går.

Test med generator viser at porten fungerer veldig bra, det er lite eller ingen portstøy, og da har jeg testet fra en 13Hz og oppover, med full utstyring av forsterkeren (Tilsvarer 25W/8ohm).

Det er lyd og risting av huset fra en 16Hz og oppover, og nivået høres ut til å ha nådd fullt ved vel 20Hz.

Testene med generator antyder at den godt kunne tålt en større forsterker enn Hypex 2.0 (100W er ikke så mye mer enn 25W), det virker som om både element og kasse kunne tålt vesentlig mere pådrag, for det er mye utsving å gå på, og ingen portstøy slik som en får fra vanlige refleksporter.
    En 4.0 hadde nok passet bra.
    Det vil vel vise seg når forsterkeren blir montert, om 2.0 er for liten.

Det er en ulyd ved 95Hz, som jeg håper er ledningen.
    Hvis ikke så er det ett eller annet løst inni langporten.

Godt pådrag ved 21Hz viser at kassen ellers er tett, bortsett fra hullet til ledningen - selv med lim som tyter ut fra begge sider av hullet, så er det faktisk ikke helt tett.

Alle disse testene er utført uten subforsterkeren, uten delefilter og uten noe dempemateriale inni kassen.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å lukke porten? Hva skjer da?

Selv har jeg nylig byggd 4 stk relativt små lukkede kasser med XLS 12. Kom frem til at det ville gi meg en stram bass som er overlegen portede kasser (på bekostning av følsomhet... derav antallet; 4).

Selv bruker jeg èn DS4.0 pr 2 XLS, og det drives helt glimrende. Med en DS4.0 pr sub, hadde jeg nok fått bedre dempefaktor..., men den er så god alikevel.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Har du prøvd å lukke porten? Hva skjer da?

Selv har jeg nylig byggd 4 stk relativt små lukkede kasser med XLS 12. Kom frem til at det ville gi meg en stram bass som er overlegen portede kasser (på bekostning av følsomhet... derav antallet; 4).

Selv bruker jeg èn DS4.0 pr 2 XLS, og det drives helt glimrende. Med en DS4.0 pr sub, hadde jeg nok fått bedre dempefaktor..., men den er så god alikevel.
    Mindre bass?

Måtte jo prøve, og det blir vel egentlig bare en god del mindre dypbass.
    Vanskelig å tette porten skikkelig er det også, det er ikke bare å sette i en skumpropp.

Gjorde noen enkle simuleringer også av dette, og de viser 6-8 dB mindre nivå rundt 20Hz.
    Å lukke porten virker omtrent som om det var et 32l lukket kabinett - det ser ikke ut som porten har noen større innvirkning så lenge den er tett i enden.
    Det er ingen selvfølge, for porten vil jo da fungere som en slags transmisjonslinje.

Porten i denne vil jo ikke ha samme effekt som et større horn.
    Men i tillegg til portbidraget til det totale lydtrykket så må en jo også ta i betraktning at membranutsvinget blir vesentlig redusert, slik at maksimalt lydtrykk blir mye høyere.

En lukket boks vil jo også fungere, spesielt hvis en har tilgjengelig nok slaglengde og effekt, Hypexforsterkerene har jo eq som kan ordne flat nok frekvensgang.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tøft

Bra at noen går egne veier når det kommer til sub..
    Dette blir nok bra ser det ut til..

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger

Da har jeg reparert mikrofonen, og så sluttet det å regne.
    Det betyr nye målinger foretatt utendørs, med en helt annen kvalitet.

Jeg startet ute på verandaen, for der var det en liten solstek enda utpå kvelden, og kort vei å bære.
    Dessverre så er verandaen uegnet for sub-måling, for den er altfor ustabil og gir kraftige resonanser nede i subområdet.

Så da var det bare å flytte ned og ut, der er det betongunderlag som er tilstrekkelig stødig, og det viser seg at refleksjoner fra vegger og gjerder og andre hus i nærheten ikke får for stor innvirkning.
    Virker veldig bra, så da har jeg både plass og utstyr klart for sub-målinger.

Mikrofonen og målepc-en er ikke spesielt bra, så det er fremdeles høyt støynivå.
    Og mikrofonen er bra til submpåling, men jeg hadde jo tenkt å bygge noe nanet også, og da spørs det om ikke en ny mikrofon og tilhørende instrumentering bør kjøpes inn.

Måleoppsett ute, med MicroSub, mikrofon, måleforsterker (i døra), pc.

-maaleoppsett-jpg

2m måling:

-2m-maaling-jpg

Måleresultater:

Nærfelt:

-microsub-ute-naerfelt-4-2507201-png

1m, 2m og 4m, merk at det stemmer med 6dB fall når avstanden dobles:

-microsub-ute-1m-2m-4m-1-2507201-png

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gir porten noe vesentlig bidrag?

Noen spurte her om hva som skjer hvis man lukker porten.
    Det er jo interessant, for hvis det ikke er en betydelig forskjell, så har jo ikke den avanserte og svinetunge kassen noen hensiktsmessig funksjon.

Derfor gjorde jeg en del målinger med stuffed (forsøkt på å stenge med stuffings inni porten) og vanlig åpen port, for å sammenligne.

Med stuffed port så faller nivået omtrent 6dB ved 20Hz.
    Denne porten er jo litt spesiell, så nivået faller faktisk litt over hele det nyttbare frekvensområdet.
    Resonansen ved 100Hz er også borte med stuffed port.

Maksimalt lydtrykk i subbassområdet er derfor mye større med åpen port enn med lukket kabinett, fordi det er mer lyd i utgangspunktet (6dB), og i tillegg så reduseres utsvinget betydelig.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping

Da ble det tid for montering av dempemateriale.
    Dette ble gjort ved å måle fortløpende mens jeg prøvde ut forskjellige mengder og plasseringer av dempemateriale.

Måling og demping:

-demping-og-maaling-jpg

Og slik ble den til slutt:

-ferdig_2-png

Mengden dempemateriale og plassering har betydning:

-demping-4_2-png

Demping og måling ga god innsikt i hvordan demping virker i slike hornlignende kontruksjoner, noe som jeg forhåpentligvis får mere nytte av fremover.

Det går ikke å få fjernet resonanstoppen ved 100Hz med akustisk demping, i hvertfall ikke uten å dempe altfor mye.
    Men det er det råd for, det er jo bare å filtrere i forsterkeren.
    Hypexen har filter, og inntil videre så får dette greie seg?
    Men det går å få dette helt perfekt, med noen filtere som lar seg gjøre å bygge.

Den andre boxen er straks ferdig, den er klar for pussing nå, og den første har jeg begynt å male.

Jeg har enda ikke hørt 2 MicroSuber, det tror jeg blir arti.
    Synd det går så sakte å se på at maling tørker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et artig og annerledes prosjekt, godt dokumentert og forklart også. Imponerende respons fra såpass små kasser også. Blir artig å se det ferdige resultatet

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling pågår

Mens vi venter på maling som tørker..

Grunning pågår nå, dette vil ta laaaaaang tid, må vente 24t mellom hvert strøk.
    Og så skal det til slutt på lakk.
    Og topplaten, den som er i tre, skal ha en annen behandling.

En ubetydelig malingsdunst må påregnes i gjesterommet noen dager fremover.

-malingsomtorker-jpg

-malingsomtorker_2-jpg

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken farge satser du på?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Hvilken farge satser du på?
    Den skal visst bli hvit.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk

Hvis malingen noen gang tørker, så må en jo ha noe passende musikk.
    Denne tenker jeg den vil like:

-fft_musikkforsub-png

Til sammenligning, Rythm Divine, her er laveste tone 31Hz:

-fft_rythmdivine_lavestetone-png

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Hvis malingen noen gang tørker, så må en jo ha noe passende musikk.
    Og det vi får se er....... hvilken sang?

Du nevner rythm divine... Må si det har gått en del i yello når jeg har konstruert høyttalere. Rythm divine spilles ikke så mye, for jeg synes de har så mye annet kult.
    Nye plata (Touch Yello) har mye stilig (kan trekke frem spor 8 og 12).
    På The Eye fra 2003, er det også myyye fete sanger. Synes de har raffinert seg litt i de siste årene.

Trenger en basstester, er det ikke noe problem å finne hverken ene eller det andre, og siden vi er inne på musikk; Jeg leter etter en "perfekt" innspilling med god punch og luft i trommene. Noen som har noen tips til noe som virkelig setter hurtighet, dybde og dynamikk på prøve?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare konstatere at denne malingen aldri blir tørr, det vil si, gnallhard.
    Derfor ble det innkjøpt diverse rådyrt poleringsutstyr i dag, og så ble det å prøve om det går an å få det blankt.

Den må nemlig pusses, det er helt umulig å få til en lakkfinish som er skapelig uten pussing, så lenge en ikke har skikkelig utstyr for lakking, inkludert støvfritt rom, samt greie på bruke slikt.

Etter pussing med 600 så har den en vel det en kan kalle en noe matt finish.
    Et par runder med 1200 hjelper ikke på dette, men kanskje blir det lettere å polere.

Dette er ikke noe problem så lenge lakken er hard nok til å kunne poleres med skikkelig utstyr.
    Men denne lakken blir ikke hard.
    Forsøk med mer vanlig voks gir en blankere overflate, som er langt i fra bra nok.

Vel, en rask prøverunde på bunnsiden ga resultat over all forventning.
    Første runde er med en grov polish som lugger skikkelig og får opp glansen over hele flaten.
    Deretter en runde med finpolish, og da er den blank etterpå.
    En må selvfølgelig passe seg så en ikke brenner lakken, noe som sikkert er veldig fort gjort med for høy fart og trykk på maskina, når lakken er så myk.
    Overraskende at dette gikk så bra.

Denne polishen var rådyr, det kostet vel til sammen mer enn et av basselementene.
    Så det ble en runde på panser og skjermer på haien også, for å se om den virker på bil også.
    Og det gjør det, men dog ikke med samme ekstreme før-etter forskjell, kanskje ville det bli mere forskjell hvis jeg gikk over med noe 320-papir og plansliper først.

Finishen på MicroSub blir bra nok for meg, og jeg tror metoden kan brukes til å få en veldig bra finish hvis en legger mere arbeid i pussing og lakking før polering.
    En vil jo slite litt med å polere vekk ujevn overflate og dype riper, så dette blir vel totalt sett akkurat så bra som man orker å pusse seg til.
    Lakken er ikke hard, så slitestyrken blir nok ikke så veldig bra, men dette er jo et møbel som skal stå for seg selv, innendørs.

Nå er det ikke lenge til det blir spilling igjen, for etter polering så blir resten av finishen utsatt.

Utstyr for polering fra sandpapir til blank:

-utstyr_for_blankpelsing-jpg

Blank nok:

-blank_i_paelsen_2-jpg
    -blank_i_paelsen-jpg

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finishen ble jo overraskende bra! Helt tydelig at poleringen var det som trengtes ja. Har du satt inn elementer enda? Isåfall; hvordan spiller det?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Finishen ble jo overraskende bra! Helt tydelig at poleringen var det som trengtes ja. Har du satt inn elementer enda? Isåfall; hvordan spiller det?
    Han har jo montert elementer, testet, målt og skrevet lytteinntrykk bare noen få poster lenger opp jo? Orket du ikke lese alt? ;-)

Spennende subber forøvrig, gøy å få så mye ut av så lite.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble lekkert!

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Hvis jeg lager en innholdsfortegnelse i første post, så blir det lettere å få oversikt.

Finishen blir bra nok, men husk at bilder ikke nødvendigvis gir helt rett inntrykk av virkeligheten.
    Noen striper her og der må vel påregnes, og så er overflaten ujevn.
    Det som er overraskende er at denne polishen ordner fra sandpapirmatt til gnallblank på sekunder.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Så det ble en runde på panser og skjermer på haien også, for å se om den virker på bil også.
    "Haien"? BMW 635CSi? Porsche 928? Monteverdi Hai?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hundai ?