Skal lage tv-bord. Ønsker kommentarer på skisse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal lage tv-bord. Ønsker kommentarer på skisse

Hei!

Har bestemt meg for å lage et tv-bord av hobbyplater, da jeg ikke har lykkes i å finne et som passer til mitt (og min kjærestes) behov.

Har laget en enkel skisse i Google Sketchup:

- Hobbyplatene er 18mm tykke. Vil konstruksjonen holde?
    - Bør jeg feste med vinkler eller skru gjennom?
    - Bordet i seg selv er 47,3 cm høyt. Stativet til tv'en måler jo også litt. Det skal stå i en stue i ei leilighet på 50 kvm. Sofaen er ca 2-2.5 meter unna. Blir det for høyt?
    - Vi har mange andre møbler som går i Ikeas "brunsvart". Er denne malingen å få kjøpt? Hvis ikke vil det antakelig bli malt svart.

Takker for alle innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det vil holde kommer jo ann på vekta av tvn din, og hvor godt du treffer med skruene dine.
    Vinkler vil forsterke konstruksjonen men bør trekkes litt inn slik at disse ikke er normalt synlige fra sofaen (prøv med tape for å finne plassering av vinkler)

Det svakeste ved konstruksjonen vil i følge skissen være topplaten denne hadde jeg latt ligge som hel plate på toppen av konstruksjonen. Dette vil gi mye sikrere sammenføyning(kan ikke falle ned selv om evt skruefester skulle gi seg.)

Papplate(tv-size) og tape er en fin måte å kontrollere om du synes det blir for høyt eller ikke.

Ta med en prøve på ikea Brusort til en dyktig fargehandel og spør om hjelp til å finne match. Blir det ikke match betrakt det som grunning, slip ned og mal svart. Alternativt kan det jo hende at ikea har denne fargen.

Vurdere du føtter på denne ville jeg gått for 6 føtter for å unngå at den "sagger" på midten.

Topplaten kan også "sagge" men det kan fikses ved å støtte opp over og under høyttaler. (Obs Obs sikkert neoen som vil si at denne typen forankring av høyttaler(vibrasjoner) og elektronikk ikke er optimal men det overlater jeg til andre å kommentere.)

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les det første avsnittet som ja takk begge deler men det er ikke nødvendig med vinkler hvis du legger topplaten på toppen som beskrevet. (Platen trenger ikke skrus fra topp men kan plugges og limes)

Du bør vurdere bakplate (kan være tynn) eller en form for stag for å unngå vingling / kollaps.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig svar

Ja, jeg endret det slik at topplaten kommer øverst.
    Tenkte å bruke en finerplate eller noe bakerst, men skal la det være åpent bak receiveren. Hvor mye luft trenger den egentlig rundt seg? Har beregnet 5 cm over. Er det nok?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje brukt mdf, som er litt hardere, og tåler mer. Du bør uansett ha en avstiver bak senteren. Mitt diy bord er laget av 18 mm mdf, og er strålende fornøyd.

EDIT: Endret enhet på tykkelsen. (fra " til mm)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha ben på og er redd for lufting kan du jo lage luftehull i platen under receiveren. Sikkert lurt med ett eller annet gitter for å hindre hybelkaninene å flytte inn i receiveren

Hiver meg på Ostemannen over her angående avstiver men det går som nevnt an å bruke selve senter`n som avstiver. (med chims)

Selv synes jeg det ofte er lettere å få fin finish med hobbyplatene enn med mdf`en som ofte har veldig ujevn overflate. Men sparkling og pussing blir det jo uansett..

Men når du har 18 tommer:shock: tykk mdf som Ostemannen så spiller det nok ikke noen rolle om du må ta av litt for å jevne den ut.:-P (sorry, -måtte bare)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Skal du ha ben på og er redd for lufting kan du jo lage luftehull i platen under receiveren. Sikkert lurt med ett eller annet gitter for å hindre hybelkaninene å flytte inn i receiveren

Hiver meg på Ostemannen over her angående avstiver men det går som nevnt an å bruke selve senter`n som avstiver. (med chims)

Selv synes jeg det ofte er lettere å få fin finish med hobbyplatene enn med mdf`en som ofte har veldig ujevn overflate. Men sparkling og pussing blir det jo uansett..

Men når du har 18 tommer:shock: tykk mdf som Ostemannen så spiller det nok ikke noen rolle om du må ta av litt for å jevne den ut.:-P (sorry, -måtte bare)
    Det hadde blitt et tykt bord. Du kan jo se for deg det bordet med 3-4 hyller. Blitt litt for mange 18" elementer på meg

Det går ann å få helt ok finish ved bruk av mdf. Jeg malte vel 5 strøk. Jeg brukte ikke rulle, men sprayet malingen på. Brukte biltema sprøyte.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen flere bilder om selve malingen (fikk en pm)

Første bildet er etter første strøk. Da malingen trekker bra inn i treet, selv etter grunning.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mørk beis og et par lag klarlakk burde vel kunne imitere Ikeas brunsorte farge? Vel og merke hvis du bruker hobbyplater ;-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fin ut den finishen din Ostemannen. Men vil uansett anbefale å slipe med stor kloss for å jevne ut mdf overflaten. Vel å merke hvis man ønker en helt plan overflate. Og gidder å ta jobben.
    Angående fargen henger jeg meg på ragwos forslag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •