DIY Støydemping av "blåse-støy"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Støydemping av "blåse-støy"

Hepps...
    Jeg har skaffa meg en QSC effektforsterker. Denne har desverre et jetfly av en vifte. Viften i seg selv bråker ikke så galt, problemet er mengden luft denne flytter som resulterer i "blåsestøy" som jeg velger å kalle det. Fins det noen enkel måte å redusere dette nivået på ?

På forhånd takk...

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.
    Viften er der for å kjøle ned, hvorfor endre på noe som fungerer godt?
    Er det temp styrt vifte?
    Regner med det er 220v vifte, bør gå å sette på en liten vifteregulator sånn at en kan manuelt styre hastigheten eller rett og slett bytte vifta til en stillere vifte.
    Det andre er at det kan hjelpe å sette inn grovt støvfilter i front og/eller bak kant av forsterkeren der lufta blåser inn/ut slik det er på STK forsterkerne.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på å fungere godt, og høres ut som et lite jetfly . Skal teste støvfilter i forkant.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er nok stillere vifte som er løsningen.
    kompotek har noen stillegående 24V vifter.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fins det ikke noen form for turtallsregulering til beregnet for 24v da ?

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viften skal være temperaturstyrt med 2 forskjellige hastigheter. Enten får den 9v eller så får den 24v.
    Har du mulighet til å måle temperaturen på luften som kommer ut forran?

I følge koblingsskjemaet skal viften få 9v helt til temperaturen på kjøleribbene overstiger 55c.

Hva belaster du forsterkeren med? Om det er 2stk VE12F burde ikke temperatur være noe problem med mindre den er full av støv. Har du sjekket støvfilteret?

Hvordan oppfører viften seg om du ikke kobler til høytalere? Begynner viftene å gå på full fart med det samme du slår den på, eller tar det 10-20min?
    Du er ikke alene om å ha dette problemet. Noen har kjøpt forsterkeren brukt, også har det vist seg at det er en modifisert utgave som skal takle ekstrem bruk som ikke nødvendigvis er til vanlige høytalere. På noen av disse får viften hele 30V uansett belastning, mens på andre er defekte komponenter årsaken.
    Om jeg har skjønt det riktig, så sitter det et termisk releé på kortsiden av begge kjøleribbene. Du kan se etter skader på disse, og du kan prøve å bytte dem ut. Jeg tror de koster ca $7-8 stk, så det er ingen stor greie.

Om releéne fungerer som de skal, kan det være effektmotstanden (R50) som er gåen. Disse blir veldig varme ved lav/ingen belastning på forsterkeren siden de får 24v inn og kun slipper ~9v videre til viften.

Jeg regner med at det er 230v versjonen du har, og da skal R50 måle 330ohm. Denne kan byttes ut med en vanlig effektmotstand på 330ohm 15w.

PS: Om du har kjøpt den brukt, så burde du forsikre deg om at det ikke er en modifisert utgave du har fått. Da kan du risikere sub-bass og DC på utgangene, og det kan være litt skummelt.

EDIT: Etter å ha kikket litt nærmere på koblingsskjemaet kan jeg ikke skjønne annet en at det er en 100V AC vifte som sitter i den. Uansett type vifte er ihvertfall viftestyringen svært enkel, så det er gode muligheter for å få alt på stell.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Dette er en QSC USA 1300. (Relativt gammel modell.) Støv er det lite av og det er forsåvidt ikke viftestøy som er problemet. Men all luften viften flytter. Temperaturen er finfin , tipper på 15c som kommer ut av fronten. Så problemet er altså mengden luft som flyttes. Fins det ikke en turtallsregulator på lik linje som til pc vifter ,bare beregnet for 24v ?

Og hvilket koblingsskjema har du kikket på for å finne ut at det er 100v AC vifte ?

På forhånd takk

edit ; Turtallet på vifta er konstant på denne virker det som.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I profilen din var USA 1300 nevt, så det var den jeg gikk ut ifra.

Jeg får bare feilmelding når jeg prøver å laste opp PDF-filen med service manual, og jeg finner ikke siden der den lå, men her er en link til koblingsskjema.

QSC Series USA 1300 Service Manual free download,schematics,datasheets,eeprom bins,pcb,repair info for test equipment and electronics

Kan være greit om noen med litt mer peil på elektronikk tar en titt, for mine kunnskaper på det feltet er veldig begrenset.

Så vidt jeg vet er det 2-trinns viftestyring på alle USA 1300 modeller, og siden viften din spinner like fort hele tiden tipper jeg at den er defekt på din.

Viftestyring finnes det masser av, men det blir litt mer greier når den skal være temperaturstyrt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bare må sku opp musikken
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp... ,da har jeg hatt oppe forsterkern og den er ganske simpelt oppbygd.

-Men, det jeg lurer på... (Jeg går utifra at alle ser de sorte ledningene som er stripset sammen ,fra printkortet som går bak til viften.)
    Er det så enkelt at man bare erstatter viften og hekter den på printkortet der ? ,eller er det noe ekstra jeg må huske på?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må iallefall til med en grundig rengjøring, -kanskje det fikser problemet ditt? Er ikke rart om det er varmt oppi der, når alt er dekt av et tykt støvlag. Støvsuger på lav effekt først, trykkluft etterpå, så har du gjort mye for å hjelpe forsterkeren å bli kvitt varmen.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Hehe, på det bildet er det "desverre" allerede blåst en hel del med trykkluft og støvsuger. Tips til hvordan man får bort resten hadde vært flott .
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Du må iallefall til med en grundig rengjøring, -kanskje det fikser problemet ditt? Er ikke rart om det er varmt oppi der, når alt er dekt av et tykt støvlag. Støvsuger på lav effekt først, trykkluft etterpå, så har du gjort mye for å hjelpe forsterkeren å bli kvitt varmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Hehe, på det bildet er det "desverre" allerede blåst en hel del med trykkluft og støvsuger. Tips til hvordan man får bort resten hadde vært flott .
    Tålmodighet, og:
    Liten pensel/kost med myke hår. F.eks. en slik som damer bruker til sminke. Den børster du av alt støv som sitter fast med, samtidig som du holder støvsuger munnstykke inntil. Etter dette, tar du en fin microfiber klut som er lett fuktet, og tørker overalt du kommer til. Men sitter ikke støvet for hardt, og den ikke har vært utsatt for røyk, skal du kunne fjerne 99% av støvet med kost/pensel trikset. Du kan også skru ut vifta for å rengjøre den lettere.
    Har gjort alt dette mange ganger ved bruktkjøp, i PC'er osv. Det er mange som ikke bryr seg om hvordan ting ser ut inni...
    Så god plass det er i den forsterkeren, er det ikke noe problem å få den strøken inni. Jeg klør i rengjøringshendene når jeg ser så nedstøva innsider som det der...

Når det gjelder støyen, tviler jeg på at luft kan bråke slik som du beskriver. Den kan være uttørket, slik vifter i PC'er blir og de begynner å bråke noe forferdelig. I midten av vifta, på "drivakselen" (unnskyld dumt språk, er ikke inn i tekniske begrep) så kan du smøre med litt WD40 eller 565 spray og la det trenge inn. Bruk ganske store mengder, og tørk bort det som blir til overs etter at du har gitt det tid til å trenge inn.

Men en ny og stillere vifte eller regulering er nok også noe du trenger.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Så det er ingen fare for kortslutning/statisk elektrisitet over kretsene i kortet ? ,og angående god plass, det der er kortet til den ene kanalen, den har et tilsvarende kort hengende motsatt vei i toppen.

Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Tålmodighet, og:
    Liten pensel/kost med myke hår. F.eks. en slik som damer bruker til sminke. Den børster du av alt støv som sitter fast med, samtidig som du holder støvsuger munnstykke inntil. Etter dette, tar du en fin microfiber klut som er lett fuktet, og tørker overalt du kommer til. Men sitter ikke støvet for hardt, og den ikke har vært utsatt for røyk, skal du kunne fjerne 99% av støvet med kost/pensel trikset. Du kan også skru ut vifta for å rengjøre den lettere.
    Har gjort alt dette mange ganger ved bruktkjøp, i PC'er osv. Det er mange som ikke bryr seg om hvordan ting ser ut inni...
    Så god plass det er i den forsterkeren, er det ikke noe problem å få den strøken inni. Jeg klør i rengjøringshendene når jeg ser så nedstøva innsider som det der...

Når det gjelder støyen, tviler jeg på at luft kan bråke slik som du beskriver. Den kan være uttørket, slik vifter i PC'er blir og de begynner å bråke noe forferdelig. I mitten av vifta, på "drivvakselen" (unnskyld dumt språk, er ikke inn i tekinske begrep) så kan du smøre med litt WD40 eller 565 spray og la det trenge inn. Bruk ganske store mengder, og tørk bort det som blir til overs etter at du har gitt det til til å trenge inn.

Men en ny og stillere vifte eller regulering er nok også noe du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Så det er ingen fare for kortslutning/statisk elektrisitet over kretsene i kortet ? ,og angående god plass, det der er kortet til den ene kanalen, den har et tilsvarende kort hengende motsatt vei i toppen.
    Har aldri opplevd noen problemer med denne fremgangsmåten, og jeg har gjort det på cd-spillere, PC'er, gamle og nye forsterkere osv. Men jeg pleier å la utstyret stå og hvile seg en stund etter en slik gjennomgang. Og selvfølgelig dra ut nettledning før man begynner... og ellers sunn fornuft Om det blir trangt og du ikke kommer til noen få steder er det jo ikke noe å gjøre med det, men der man kommer til med små skrutrekkere og loddebolter, er det også plass til små koster

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •