Første utkast til høytaler bygg. meninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første utkast til høytaler bygg. meninger?

Vurderer i disse dager å lage mine egne høytalere.

Poenget er at di skal bli estetisk pene og med god lyd, merk, ikke noe villt på lydsiden da jeg har ett lavt budjsett.

Fargene blir blank sort, carbon og gull selv om fargene på tegningen er litt misvisende.

Legger ut en tegning jeg har tegnet i paint så den er kanskje ikke så veldig god men..

Materialer:

Materialer stolpe: Stål rør, hult
    Materialer høytalere: MDF
    Materialer sub: MDF
    Materialer fot: MDF

Estetisk:

Kle høytalere og sub i carbonfolie
    Sort høytaler deksel i stoff forann
    Sort høyglans lister rundt høytalere og detaljer
    Gull skruer som vist på tegningen
    Kle stolpe konstruksjon i sort blank vinyl
    Trekke foten i blank vinyl

Størrelse:

Høyde: 160cm
    Maks bredde: 50cm
    Dybde: 50cm

Teknisk:

INGEN ANING, men ser for meg 1 diskant, 2 mellomtoner og en 10" pr høytalerstativ. MEN hvilke merker? husk at dette er budsjett bygg da rommet er SVÆRT lite.

Løsninger:

her setter jeg pris på forslag om innvendig utforming av høytalerene, hvordan trekke ledninger, hvor jeg burde plassere delefilter (?) osv..

Praktiske løsninger jeg har tenkt på er:

Vridbar løsning for høytalerene så du kan vries litt opp og ned og til sidene for å kunne "flytte" lyden uten å flytte hele greia..

Stolpe: Løse moduler for å demontere/montere enklere. MELLOM hver modul tenker jeg å fylle med sand.

Høytalere: kle hele innsiden med støydempende isolasjon.

Sub, samme som høytalere men med rom nederst i sub for fylling av noe tungt (hva?)

Tenker å trekke ledningene gjennom stål røret ned mot sub hvor alt av koblinger ligger slik at det blir ryddig.

Øverst har jeg tenkt å ha tre LED lys evt lys remser som vist på bilde for å indikere at hver høytaler har strøm (JA dette er kun bling faktor)

Kritikk / kommentarer som er løsnings orientert motaes med takk.

Bare å kopiere tegningen og vise meg hvordan du ville isolert, trukket ledninger osv...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenstig prosjekt, hvorfor ikke finne et etablert 3 veis system og "dele" det opp ? Kanskje en diskantmodul mellom de øverste kassene.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ambisiøst prosjekt!
    La meg først si at å "bygge" en høytaler ikke er vanskelig, men å få den til å låte bra er vanskeligere.
    Jeg er enig med gubben, du bør prøve å finne et 2-veis eller 3-veis prosjekt som allerede er laget og eventuellt lage ditt eget design på det (til tross for at dette heller ikke er plankekjøring med tanke på avstand til elementene). Det er en god ide å lage et system som gjør at du kan flytte på elementene.
    Et 3-veis delefilter laget fra bunnen, spesielt hvis du ikke har peiling eller måleutstyr, er nesten umulig.
    Dette er ikke for å ta fra deg motet, men du bør sette deg godt inn i dette, slik at du ikke bruker masse penger og tid på noe som låter dårlig.

Mitt råd er: les deg opp her på AVforum, DiyAudio, Audiocircle etc.

Sjekk også ut denne:DIY Loudspeaker Projects Mange har startet her, og han kan mye om konstruksjon av høytalere.

Denne er også meget bra: Humble Homemade Hifi

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •