Kult prosjekt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kult prosjekt!

Se på dette Low-cost-prosjektet!

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...370;start=0#10

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel billigere å kjøpe tangband-elementene løse, enn å pelle dem ut av det logitech-settet da. :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke alle forunt å designe en transmisjonslinje med akustisk ventil som lyder godt. Lite god teori rundt transmisjonslinjeavstemming, spør du meg...

Ellers synes jeg det var litt overkill med ekstrabaffelen til SLS-elementet. Den har jo avrundede monteringskanter allerede.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers synes jeg det var litt overkill med ekstrabaffelen til SLS-elementet. Den har jo avrundede monteringskanter allerede.
    Ekstrabaffelen er vel til pynt. Hvis du tenkte på diffraksjon så er ikke det noe problem ved så lave frekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har litt sære meninger om design, så det er vel et forsøk på å realisere noe av det. Se også hjemmesiden hans (link i profilen hans). Han er vel det man kan kalle en eksentrisk teoretiker også. Uten at jeg skal ha sagt noe om kvaliteten på teoriene så er det i hvertfall ikke noe i veien med kreativiteten.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men egentlig er det vel ikke vits med så mye glava i transmisjonslinje med bare bass element i?

Glava/dempeull er jo der for å hindre de høye frekvensene i å komme ut (?)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Men egentlig er det vel ikke vits med så mye glava i transmisjonslinje med bare bass element i?

Glava/dempeull er jo der for å hindre de høye frekvensene i å komme ut (?)
    Demping i transmisjonslinjen tjener flere formål, litt avhengig av hvilken transmisjonlinjeteori man følger. Noen hevder at den gjør at lyden går saktere, og at man derfor kan kutte litt på lengden av transmisjonslinjen. Andre mener at transmisjonslinjen gir en frekvensrespons som utempet har mange topper og daler. Dempingen hjevner ut dette og gir en jevnere kurve.

Så det er ikke bare for å dempe evt diskant at man bruker dempeull i en transmisjonslinje.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping i transmisjonslinjen tjener flere formål, litt avhengig av hvilken transmisjonlinjeteori man følger. Noen hevder at den gjør at lyden går saktere, og at man derfor kan kutte litt på lengden av transmisjonslinjen
    Hmm, hvorfor skulle lyden gå saktere? Lydbølger forplanter seg vel raskere i de fleste andre media enn i ren luft.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Demping i transmisjonslinjen tjener flere formål, litt avhengig av hvilken transmisjonlinjeteori man følger. Noen hevder at den gjør at lyden går saktere, og at man derfor kan kutte litt på lengden av transmisjonslinjen
    Hmm, hvorfor skulle lyden gå saktere? Lydbølger forplanter seg vel raskere i de fleste andre media enn i ren luft.
    Jeg skrev: "Noen hevder at...". Klassisk transmisjonslinjeteori foreskriver ihvertfall en oppskrift der man kan korte inn noe på lengden av transmisjonslinjen hvis man demper godt. Jeg har ikke utarbeidet den teorien, men noen mente ihvertfall at det var grunnen til at dette med fungerte. Sorry, men jeg har ikke noen egen forklaring, og andre teorier sier at dette bare er humbug, og at dempingen fungerer mer uavhengig av lengden på transmisjonslinjen. Har ikke bygget noen selv, så egen erfaring er det dårlig med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har siste modell av KEF bailey (den med trekantet tunnel inne i kassen)
    Har eksperimentert mye med forskjellige dempematrialer i denne.
    Det beste resultatet fikk jeg med minst mulig dempematriale inne i kassa.
    Bruker kun dempestoff rett bak høyttalerelementet (bak/topp og sider, her bruker jeg dempeskum )
    Videre bruker jeg litt kardet saueull et lite stykke ned i tunellen.
    Det er faktisk mye å hente på å finne rett type og mengde dempematriale til transmisjonslinjer.
    Har ikke testet transmisjonslinjer med akustisk ventil,men det blir vel stort sett som å variere mengde dempematriale inne i tunellen.
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han forsøker å oppnå er å svelge all bakutstråling fra elementet. Det er ikke det samme som TL. ELlers vil løst dempemateriale redusere lydhastigheten i luft, men det varierer sterkt fra tupe til type dempemateriale.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det med den "Scan Speak" ventil, det funker vist. Der var én fra Danmark der sendte mig opskrift på en senter høyttaler med B139, Focal 5N401, SS 8513 og netop en ventil. I den gamle bygge veiledning til TDL Reference Standard byggesettet anbefales mere dempemateriale hvis bassen er for voldsom..., ellers, yderst interessant projekt, måske TL´s pludselig bliver populære igjen..., ellers er det vel åben baffel det går i på sentralen for tiden....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •