DIY subb til bruk sammen med Klipsch RF-82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY subb til bruk sammen med Klipsch RF-82

Ja vurderer og prøve og lage meg ein subb som kan brukes sammen med Klipsch...
    SVSen spiller ikke slik jeg liker i mitt rom.
    Vil ha en subb som puncher mere. må bli tett kasse, (trykk-kammer eller med slave)
    Har ikke noen planer om og ødelegge SVS subben, skal selges. Men tenkte og lage en subb og koble til forsterkeren i SVSen for og teste, før jeg eventuelt kjøper egen forsterker,, blir litt prøving og feiling, og gidder ikke kjøpe dyr forsterker før jeg får en subb til og funke, og som jeg vil satse videre på
    SVSen er en PC 12-NSD..

Har bygd mye bilstereo subber før, så og bygge kasse blir ikke problem, men trenger noe hjelp med finne subb som passer mitt bruk. Og hjelp, forslag til kassevolum osv Setter jeg stor pris på..

I første omgang hadde det også vært greit med bass element i en grei prisklasse, ikke begynne med toppmodellene.

Stua er på ca 15kvm, men det er åpen løsning, trapp ned til gang og kjøkken, som utgjør ca 20kvm til.
    HT er Klipsch RF-82
    Subb skal brukesl 50/50 til musikk og film.

Her er noen element jeg har sett på..
    Men kom med forslag, gjerne brukt også..

Seas L26RFX, dynaBel AS
    Alternativ 1: 1 element i tatt kasse
    Alternativ 2: 2 element i tett kasse
    Alternativ 3: 1 element me slave (H9946 SP26R) dynaBel AS
    Alternativ 4: 1 element me slave,, Bedre slave?? (D0003 SL26R) dynaBel AS

Litt dyrere enn jeg hadde håpt dette forslaget, men tar det med
    Seas D1001-04 L26ROY
    Alternativ 5: 1 element i tett kasse dynaBel AS
    Alternativ 6: 1 element med slave (D0003 SL26R) dynaBel AS

Peerless XXLS 10
    Alternativ 7: 1 element tett kasse Peerless XXLS 10" Aluminium - dynaBel AS
    Alternativ 8: 2 element tett kasse.
    Alternativ 9: 1 element me slave.. Seas slave ? hvilken

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker og spørsmål:
    - Har ikke RF-82 trykk nok?
    - Vil en billig forsterker og et billig element kunne bli bedre enn SVS?
    - Har du tatt målinger i rommet ditt? Mistenker rommet for å stjele trykk her!
    - Hvorfor slave men ikke bassrefleks? Det er to sider av samme sak.
    - L26RFX kan skape trykk, men skal den samtidig spille subbass går den tom for slaglengde rimelig fort.
    - 2 suber er minimum hvis du ønsker å oppnå noe mer enn Klipsch + SVS.
    - Er du sikker på at RF-82 ikke leverer nok trykk? :-D
    - Hva med å forsøke eq for å finne ut hva du faktisk er ute etter.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcad har litt rett i å stille disse spørsmålene. ... samtidig mistenker jeg norcad for å være litt konservativ. "Har ikke RF-82 trykk nok?" .... haha. morsomt. Bass er gøy! .... men alt annet er fornuftig; plasseringer/rom/eq/justeringer er nok det som må til hos deg.

SVS 12'eren er ganske grom av seg, og ved å gå til 10", mister du faktisk rundt 40% membranareal kontra en 12'er.
    Skal du ha 10"'ere til å spille fletta av en 12'er, må du være kreativ, og få et godt element ... , men 1 er ikke nok.

Dersom du skal bygge; sats på 2*12". ..., men sjekk først det du kan av plassering/justering/etc.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    norcad har litt rett i å stille disse spørsmålene. ... samtidig mistenker jeg norcad for å være litt konservativ. "Har ikke RF-82 trykk nok?" .... haha. morsomt. Bass er gøy! .... men alt annet er fornuftig; plasseringer/rom/eq/justeringer er nok det som må til hos deg.
    Altså er konservativt ikke fornuftig! :-D

Og selvfølgelig har RF-82 trykk nok, det MÅ de jo ha sålenge jeg bare har RB-81

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Altså er konservativt ikke fornuftig! :-D
    Stemmer;
    "A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run." — Elbert Hubbard.

Hehehehe...

......., men tilbake til problemstillingen; Har trådstarter gjort seg noen betraktninger?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte en stund med 2xL26RFX per side i lukket kasse. Spiller bra, men enig med Norcad at det kanskje blir litt snaut med dette elementet til film i lukket kasse.

Mvh. Johan

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-82 har kun bass om man senker alt over 50 hz 6-7 db... MEN når det er gjort så fungerer de utmerket uten sub

Og by the way, kasse med slave er akuratt det samme som bassrefleks... Kun annerledes implementert.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JLmorten
    Ja vurderer og prøve og lage meg ein subb som kan brukes sammen med Klipsch...
    SVSen spiller ikke slik jeg liker i mitt rom.
    Vil ha en subb som puncher mere. må bli tett kasse, (trykk-kammer eller med slave)

...klipp...
    Selv om du egentlig ikke vil ha portede kasser, tror jeg kanskje at jeg
    savner den samme bassen som deg.
    Jeg har nylig bestilt 2 stk Beyma 12MW NdE hos AVshop, disse skal brukes
    i portet kasser på ca 2 x 100 liter tunet til runt 33 Hz.

Jeg ble nyskjerrig på å prøve disse da prisen ikke er ille, men små blir de jo ikke,
    og følsomheten blir heller ikke spesielt høy når man tyner slike
    elementer ned mot 30 Hz (simulert ca 90dB 1W1m 40Hz).
    Men grunnen til at jeg vil forsøke slike elementer er at jeg er ønsker en
    strammere/raskere og mer bass en den ene 12" sub jeg har i dag, samt
    muligheten til å dele mot midbass høyere opp i frekvens.
    Hvordan dette blir i praksis ? Det spenningen med å bygge selv.
    Jeg kommer også til å finne frem limtuben og coate membranene for
    å senke følsomheten litt oppover i mellomtone, fs synker jo da samtidig litt
    (dette gjør nok at jeg har 0 garanti/reklamsjonsrett).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer;
    "A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run." — Elbert Hubbard.

Hehehehe...
    Feig? JA
    Feit? NEI, absolutt ikke!
    Synes fortsatt at det kan være fornuftig :-D

Men HVOR ble det av trådstarteren?
    Her trenger vi mer info og rettledning!

EDIT: Mens vi venter på trådstarteren, kan dere benytte tiden til å få en god forklaring på sånn ca hvor feig jeg er her:

Latter-TV: Jonas K. Bergland: - Jeg er vel over gjennomsnittet feig - Latter-TV - Humor - VGTV

Kjenner meg godt igjen der!

EDIT 2: Ser nå at trådstarter ønsker å kjøpe Klipsch RSW-10D eller en RT-10D. Forstår tankegangen, men det er vel også litt feigt er det ikke! :-)

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker og spørsmål:
    - Har ikke RF-82 trykk nok? Jo til vanlig, men film blir bedre med, og riktig integrert subb hever jo musikken også.. syns jeg da.
    - Vil en billig forsterker og et billig element kunne bli bedre enn SVS? Nei, men bygger man selv får man i mange tilfeller mye mere for pengene, slipper jo og betale for at noen skal bygge for en.
    - Har du tatt målinger i rommet ditt? Mistenker rommet for å stjele trykk her! Har ikke målt rommet, men har hat en 8tommer tidligere, og samenligenr en den med SVS`en så spiller SVS`en heilt ræva.Har flyttet rundt, prøvd alle mulige plaseringer av sub. Bruker uteom ørene Radioshack til kalibrering.
    - Hvorfor slave men ikke bassrefleks? Det er to sider av samme sak.Tja, kanskje det, men har ikke opplevd at man kan få pustelyd med slave,,Egentligt ikke mye pustelyd i SVS`en, men noen ganger har jeg opplevd pustelyd..sjeldend da vel og merke...
    - L26RFX kan skape trykk, men skal den samtidig spille subbass går den tom for slaglengde rimelig fort.
    - 2 suber er minimum hvis du ønsker å oppnå noe mer enn Klipsch + SVS.
    - Er du sikker på at RF-82 ikke leverer nok trykk? :-D Mye vil ha mere, er ikke det ulempen med denne hobbyen?????
    - Hva med å forsøke eq for å finne ut hva du faktisk er ute etter.
    Hva jeg er ute etter,? en subb som spiller etter forventningene og som holder følge med RF-82`en på musikk og film.

Ja har prøvd og få fatt i klipsch subb, RSW-10D eller RT-10D, ikke noen garanti for at desse funker bedre en SVS, men tar utgangspungt i at desse heter Klipsch og burde matche RF`ene. RW subben liker jeg ikke, denne har jeg testet ut flere steder, syns ikke noe om den...

Som nevnt tidligere, hadde ein 8 tommer, faktisk ein Argon SUB 8. og at den skal klare så mye i samme rom i forhold til SVS`en,, Ja selvsagt spiller rommet mitt ein STOR rolle her...Jo derfor eg vil prøve andre subber...

Og jeg syns det er kjekt/kult og bygge ting, så hvorfor ikke bygge selv dersom eg ikke finner tak i en subb som passer og funker.
    Hadde eg vunne i lotto hadde jo alt løst seg.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feig? JA
    Feit? NEI, absolutt ikke!
    Synes fortsatt at det kan være fornuftig :-D

Men HVOR ble det av trådstarteren? Jeg har ferie, er ikke det normalt på denne tiden8) 8) 8) og eg skal reise vekk igjen om få timer,, blir vekke ein uke til
    Her trenger vi mer info og rettledning! se lengre oppe

EDIT: Mens vi venter på trådstarteren, kan dere benytte tiden til å få en god forklaring på sånn ca hvor feig jeg er her:

Latter-TV: Jonas K. Bergland: - Jeg er vel over gjennomsnittet feig - Latter-TV - Humor - VGTV

Kjenner meg godt igjen der!

EDIT 2: Ser nå at trådstarter ønsker å kjøpe Klipsch RSW-10D eller en RT-10D. Forstår tankegangen, men det er vel også litt feigt er det ikke! :-)Meine du at dette er dårlige subber og matche med RF-82?? Har kun hørt RT-10D i demo rom sammen med RF-83, ja demo rom og stua mi kan ikke sammenlignes, men noe må jeg jo ta utgangspungt i, og i Demo rommet så tilføyde RT`en MYE bra på adle vis...
    :cry: :cry: :cry: :cry:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Selv om du egentlig ikke vil ha portede kasser, tror jeg kanskje at jeg
    savner den samme bassen som deg.
    Jeg har nylig bestilt 2 stk Beyma 12MW NdE hos AVshop, disse skal brukes
    i portet kasser på ca 2 x 100 liter tunet til runt 33 Hz.

Jeg ble nyskjerrig på å prøve disse da prisen ikke er ille, men små blir de jo ikke,
    og følsomheten blir heller ikke spesielt høy når man tyner slike
    elementer ned mot 30 Hz (simulert ca 90dB 1W1m 40Hz).
    Men grunnen til at jeg vil forsøke slike elementer er at jeg er ønsker en
    strammere/raskere og mer bass en den ene 12" sub jeg har i dag, samt
    muligheten til å dele mot midbass høyere opp i frekvens.
    Hvordan dette blir i praksis ? Det spenningen med å bygge selv.
    Jeg kommer også til å finne frem limtuben og coate membranene for
    å senke følsomheten litt oppover i mellomtone, fs synker jo da samtidig litt
    (dette gjør nok at jeg har 0 garanti/reklamsjonsrett).
    Denne ser jeg,, og hadde eg hatt STOR stue eller egent rom til kun musikk/kino så hadde eg ikke hat problemer med dette, alså store kasser.. men har desverre ikke det, kun skarven liten leilighet her:cry:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt info til, om den er nyttig får jo vises seg.

Stua har 40,kubikkmeter med luft, mens resterende luftmasse som henger sammen med stua via åpen løsning er 60,Kubikkmeter til...

Leiligheten min er ikke på 1 plan, heller ikke 2 plan, men 4 plan. ja dokk hørte riktig.men kun 2 etasjer, hvor halve første etasje er 1,5 meter lavere en en resten, og tilsvarende for 2 etg....

Ikke lett og forklare, legger med link til bygge firma, så kan dokk jo se litt selv dersom ønskelig.
    Prosjektet heter Resahagen, og jeg bur i rekkehus type D. 70 kvm

http://www.resahagen.no/downloads/re...kehus_plan.pdf

Ryfylke trelast

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som vil se hvordan leiligheten ser ut, så er det den markerte leiligheten jeg eier, of topic da, men lettere og forstå oppbyggingen osv via tegningene eller ved forklaring:???: :???:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en tanke..., men har hørt fra flere at SVS er tregheten selv... og vil tro Klipsh er noen kjappe j*vler..., kan de da være at du trenger en sub med lav-Q? = kjappt og bra?

I såfall, anbefaler jeg en bra designet trykk-kammer løsning. Du mister ofte litt på et trykk-kammer kontra refleks/slave, men du får en del kjappere bass.

En godt designet refleks/slave løsning vil jo også duge da, men da MÅ du være nøye på at det blir en løsning som er godt designet (valg av element +++).

... tanke #2; Du skrev at du tidligere hadde 2 8-tommere som sparka mer enn 12" SVS? ..... Ofte gir 2-sub'er en positiv effekt pga plassering. Ofte gir det MER enn hva det skulle tilsi. Når du nå bare har 1 SVS, kan det da være at plasseringa ikke fungerer for kun 1 sub..., men hadde du hatt en annen som står en annen plass i rommet, hadde du fått bedre respons.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JLmorten
    :cry: :cry: :cry: :cry:
    Ikke misforstå!
    Saken var at kiskogl kom med et ymt om at jeg var konservativ, noe han senere "oversatte" til feig og feit. Og jeg innrømmet feigheten :-D

Når jeg ymtet om at du var feig, så var det med tanke på at du vurderte å kjøpe suber istedet for å bygge selv! :-D
    Men det var selvfølgelig en spøk.

Som jeg skrev forstår jeg tankegangen; Klipsch burde passe til Klipsch - helt klart.
    Eller så er kiskogl inne på et poeng i siste post også. Selv har jeg 2 stk 12" Peerless XLS i lukkede kasser med ekstrem lav Q og de "holder følge" med mine Klipsch RB81. Til flere hifinerders overraskelse...........

Men det er ikke tvil om at du har et utfordrende rom, noe jeg mistenkte etter første post, og som er verdt å nevne ofte, både fordi du kan ende opp med å bli skuffet over det meste av suber, og for at ikke alle andre SVS eiere skal diskutere om du har peil på sub eller ikke.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en tanke..., men har hørt fra flere at SVS er tregheten selv... og vil tro Klipsh er noen kjappe j*vler..., kan de da være at du trenger en sub med lav-Q? = kjappt og bra?

I såfall, anbefaler jeg en bra designet trykk-kammer løsning. Du mister ofte litt på et trykk-kammer kontra refleks/slave, men du får en del kjappere bass.

En godt designet refleks/slave løsning vil jo også duge da, men da MÅ du være nøye på at det blir en løsning som er godt designet (valg av element +++).

... tanke #2; Du skrev at du tidligere hadde 2 8-tommere som sparka mer enn 12" SVS? ..... Ofte gir 2-sub'er en positiv effekt pga plassering. Ofte gir det MER enn hva det skulle tilsi. Når du nå bare har 1 SVS, kan det da være at plasseringa ikke fungerer for kun 1 sub..., men hadde du hatt en annen som står en annen plass i rommet, hadde du fått bedre respons.
    Hadde kun 1 8tommer, vist eg skrei 2 så var det en bommert av meg.. :???:

Har gjort meg den tanken med 2 subber, f.eks fått tak i en brukt Klipsch RSW-10D, og så klemt til med en til av den vist jeg liker lyden av den...Kan jo hende eg faktisk må ha 2 subber for og få bass som jeg faktisk liker :roll: :roll: :roll:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå!
    Saken var at kiskogl kom med et ymt om at jeg var konservativ, noe han senere "oversatte" til feig og feit. Og jeg innrømmet feigheten :-D

Når jeg ymtet om at du var feig, så var det med tanke på at du vurderte å kjøpe suber istedet for å bygge selv! :-D
    Men det var selvfølgelig en spøk.

Som jeg skrev forstår jeg tankegangen; Klipsch burde passe til Klipsch - helt klart.
    Eller så er kiskogl inne på et poeng i siste post også. Selv har jeg 2 stk 12" Peerless XLS i lukkede kasser med ekstrem lav Q og de "holder følge" med mine Klipsch RB81. Til flere hifinerders overraskelse...........

Men det er ikke tvil om at du har et utfordrende rom, noe jeg mistenkte etter første post, og som er verdt å nevne ofte, både fordi du kan ende opp med å bli skuffet over det meste av suber, og for at ikke alle andre SVS eiere skal diskutere om du har peil på sub eller ikke.

Poenget mitt med denne tråden var/er og finne ut hva som skal til for og få bygget sub/subber som passer med RF-82.
    Om dette lar seg realisere, eller om det vil være smartest og mest logisk og kjøpe fabrikk bygd sub, som f.eks Klipsch er jo en annen side av problemet..

PS. savne kjellerstuen der jeg budde før, så og si perfekt lydmessig, størrelse osv......

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 x Klipsch RT-10d 8)