Passiv deling på linjenivå? Shot in the dark?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passiv deling på linjenivå? Shot in the dark?

Driver å vurderer muligheten for å avskjære de laveste frekvensene for frontene mine ved hjelp av et enkelt passivt filter på linjenivå. Problemet er som vanlig kunnskapsnivået mitt.

Her kommer DU inn.:wink:

Har fått med meg at en slik løsning vil redusere "signalstyrken" og at det ikke er sannsynlig å oppnå noe særlig mer enn 12 db pr oktav.

Har en "vanlig" forsterker som preamp og en mulig kandidat på effekt siden med oppgitt sensitivitet på 1V og impendanse på 10 k ohm (10000 Ohm?!)

Har ikke noe data på preampen.

Kunne tenkt meg å la frontene rulle av fra ca 100 Hz.

Pre out signalet må nødvendigvis splittes med Y ledd for å gå til subene i tillegg. Vil dette ha noe å si i denne sammenhengen? Hva skjer med signalstyrken når en Splitter signalet på denne måten? (Y-ledd)

Dette var en start på en tankerekke. Det er kanskje ikke noe vits å dra den lenger?

--ELLER?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt filter vil være helt avhengig av inngangsimpedansen på slutt-trinnet.

Du må i tillegg ha tilstrekkelig trøkk i for-forsterkeren til å kunne drive to slutt-trinn og dette passive filteret.

Legger ved en mulig start-verdi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.

Inngangsimpendansen på slutt trinnet beregnet på frontene er 10000 ohm.

Bass skal kontrolleres gjennom en Reckhorn s-1(Aktivt sub/sattelitt filter m hpf og lpf) og videre til en denon poa 2800 med ingangsimpendanse på 25000 ohm.
    Reckhorn aktivt filter har "input sensitivity =0,3V/10000Ohm" sitat slutt.

Kan selvfølgelig benytte Reckhorns innebygde aktive hpf men har på følelsen at denne ikke akkurat er top notch når det kommer til kvalitet. Primært planlagt for bassmanagement (light)

For preampen som eventuellt skal drive dette sin del er det pr i dag ikke mulig å gi på mer enn kl. 22 før det blir i overkant (vi snakker om en rotel av eldre modell)
    Forstår det slik at Y splitten fører til halvering av signalstyrken til hvert sluttrinn (gitt like forsterkere med samme inngangsimpendanse)

Hva som skjer når inngangsimpendansene nedstøms y splitt er forskjellige, blir et naturlig følgespørsmål. Kanskje ikke så kritisk med tanke på at det aktive filteret har gain-kontroll? Denonen har også gain for hver kanal.

Her merker jeg jeg har MYE å lære.:|

Takk for din tid Yggdrasill.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo være mye lettere og mye mere fleksibelt å kjøpe seg et enkelt aktivt delefilter.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marchand Electronics lager foskjellige linjenivå delfiltre av god kvalitet - både aktive og passive. Skal du gå for passiv, synes jeg kanskje at inng.impedans ~10kohm er noe lav.

Jeg er selv interessert i å forsøke et PLLXO (passive linjenivå filter) før eller senere - men må innrømme at det føles litt betryggende at filterfunksjonen ligger støtt uansett inn/utg. impedans med aktive filtre.

Rent lydmessig kan man godt sammenligne linjefiltre med preamper; og forskjellen mellom aktiv og passive filtre blir litt som forskjellen mellom aktive og passive preamper. Lykkes man med en passiv løsning, er det få aktive varianter som kan måle seg på transparens.

Mvh. Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper meg et billig aktivt delefilter (reckhorn S-1) men har prøvd å lese meg opp på passiv linjedeling.
    Påstander om enkle passive andre ordens filtere bestående av ytterst få komponeneter enkelte steder på internett, gjør at det klør i fingrene mine. Når det i tillegg sies at en kan oppnå bedre lyd enn ved å sende signalet gjennom Op-amper mm(aktiv deling), blir det ikke mindre interessant.

feks her:

Passive Line-Level Crossover

Dessverre er jeg ikke kapabel til å tolke for mye ut av teksten da som sagt kunnskapsnivået er noe lavt, men som nevnt tidligere er det her dere kommer inn.

Ut fra uttallelsene over her virker det på meg som om inngangsimpendansen i mitt tilfelle er noe lav.

Det er imidlertid fristende å se om man kan få til noe eller lære seg denne kunsten med passiv linjedeling, da de virkelig anerkjente aktive løsningene sannsynligvis vil ligge mye høyere i pris enn et slikt passivt.Bassavskjæring vil jeg tro er noe mange kunne tenkt seg å prøve, ikke minst for å avlaste forsterker.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10K inngangsimpedanse er helt greit. Se på det som en forutsetning, ikke et problem.

Skal du leke med noe som ikke koster særlig mye setter du på en buffer etter det passive delefilteret. Den gjør at delefilteret har forutsigbare arbeidsforhold, samtidig som det vil være i stand til å drive last ned mot 1K. Bufferet har ikke forsterkning.

Det går også an å sette inn et pot-meter i begynnelsen av kjeden for å ha justeringsmuligheter.

Har lagt på noen komponenter og fjernet noen slik at du står igjen med 2. ordens filter.

Dette filteret vil ha rimelig gode forutsetninger ved bare å dytte inn 2 stk 9V batterier eller en enkel strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Pot`er har jeg liggende.

1. Ca1=cap på 100 nanofarad? Hva slags type vil være best egnet?

2. Ra1=motstand på 36 kohm? mer å tenke på for anskaffelse?

3. Angående bufferen er det for avansert å få til med mitt lave kunnskapsnivå, må evt ha hjelp her.

Ser på det som en utfordring. og igjen takk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator: hvilken som helst polypropylene vil være en god start, dersom du er ute etter konkrete forslag, så f.eks Vishay MKP 1837, Vishay MKP 416, Wima MKP10 for å nevne noen.

R=39K - bruk hva som helst, gjerne metall film, men det er ikke viktig i denne konstruksjonen

Buffer - de nevnte 2SK170 er bare å koble inn direkte slik som i tegningen, så det er ikke noe hokus pokus. Andre typer komponenter er mulig å sette inn, men må gjerne ha noen motstandere for å gi riktig forspenning. Disse er helt rett fram.

Hvis du ikke har noe av dette liggende, og har ønsker om å gjøre dette prosjektet får du sende meg en PM, for etter noen år med DIY og bulk-innkjøp er lageret - eh - skal vi si variablet men delvis voksent....8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testing testing.
    Fikk Reckhorn S-1 filteret i dag og prøver meg litt frem. Subene jeg tester mot er av litt shabby kvalitet og det samme kan vel sies om filteret selv om det er overraskende lite egenstøy i dette. Som billig subfilter er det ganske brukbart med greit med innstillinger.
    Øra derimot er ikke så veldig gode til å huske slik at dette kan ta litt tid.

Jeg skal kikke litt igjennom hva jeg har av evt deler på skraphaugen(der er det jo noen vrak,hehe) først Yggdrasill, så hører du fra meg. TTT med kjerring unger rønne volvo vovov trebåt og så videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •