Prosjekt "Skjul-dingsebomser"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt "Skjul-dingsebomser"

Hei!

Har vært lite håndfast fra meg her i det siste, men nå har det vært fremgang. Har lenge tenkt på å flytte noen av "boksene" mine til en kasse for å skjule dem fra kritiske blikk.

Ide;
    En puff eller kasse som får en gammel ATX strømforsyning. Komponentene vil da få strøm fra denne, og et lite bryterpanel styrer av/på funksjoner. IR-signal skal tas inn til boksen med en IR-extender.

Kjøpte inn en boks m/lokk fra Living som ser relativt "fin" ut. Sagde hull i denne og røsket ut ATX strømforsyningen fra en gammel PC. Når den var på plass, fant jeg en plastbit fra en PC (5 1/2" deksel), og drille hull til brytere, samt pol-tilkoblinger. Loddet en molexkontakt på polene; +5V, +12V og GND, samt at jeg bruker en molexkontakt for å koble til "Power ON" kabelen til strømforsyninga (den grønne kabelen). Bryterpanelet fikk da bryter for å skru på selve strømmen + bryter for TV-boks, Popcornhour og en FM-sender + en ledig bryter til eventuellt flere komponenter. Strømmen blir sendt til komponentene med kabler som har apparatkontakter i endene. Noen ble kjøpt fra Clas, noen ble tatt fra eksisterende "batterieliminatorer" som jeg ikke bruker lenger.
    Strømforsyninga trekker litt luft igjennom boksen. Jeg har målt temperaturen, og høyeste målte temperatur var 26,5 grader inni boksen, når rommet holdt 23-24 grader. Det må sies å være akseptabelt. Da spillte popcornhouren av 1080P film.
    Nettverkswitchen ble lagt inn for å slippe å ha masse nettverkskabler bort til stereobenken fra veggen. Følgende komponenter skal ha nettverk (enten pga uPnP eller for firmware); TV, BluRay, PopcornHour.

Følgende apparater ligger i boksen;
    1 stk ATX Stillegående PSU (må jo ha strøm)
    1 stk Altibox TV-boks
    1 stk PopcornHour A-100
    1 stk HDMI-switch (4*2)
    1 stk 5p 100mbps nettverkswitch
    1 stk FM-sender (for å ha lyd i alle rom når jeg har fest ol).
    1 stk IR-bender (ligger på utsiden, men får strøm fra boksen).

Følgende kabler går inn/ut;
    1 stk nettverk uplink (inn)
    2 stk nettverk (ut - TV, blu-ray)
    2 stk HDMI (inn - BluRay, PC)
    1 stk HDMI (ut - TV)
    1 stk SPDIF (ut - Reciever)

Følgende komponenter blir styrt av IR-benderen (Fjernkontroll; Logitech Harmony One);
    Altibox
    Popcornhour
    HDMI-switch.

Eneste "problemet" jeg har nå, er at jeg har for lange kabler. Har ca 5 meter for mye kabel nå; 2* 1,5m HDMI og 1* 1,5m nettverk. Har bestillt meg 0,5m HDMI, samt 25cm nettverkskabler for å få det mer ryddig.

Innkjøpsliste;
    Diverse kabel og loddeutstyr
    1 stk Puffdings
    1 stk ATX strømforsyning (fra en gammel PC?)
    ClasOhlson:
    1 pakke Polskrue (art: 36-1028)
    (4-5) stk 1-polet veksling til-til brytere (art: 12-687)
    1 pakke Krympeslange (relativt tynn, f.eks art: 32-269)
    4-5 Batteriplugger f.eks disse.
    Teknikmagasinet:
    1stk IR-Bender

Boksen ser slik ut fra utsiden;

Og slik inni. Merk "kontrollpanelet" med 5 og 12V uttak dersom en trenger til noe morro.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sjule?????
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Sjule?????
    ja... sjule. Stereoracket skal jo være rent; Reciever, DAC, Effekt, Blu-Ray og Center. ... ikkeno tullete fjaseting.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    ja... sjule. Stereoracket skal jo være rent; Reciever, DAC, Effekt, Blu-Ray og Center. ... ikkeno tullete fjaseting.
    Men det heter skjule med K....:-)

Sjalu derimot er uten....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Men det heter skjule med K....:-)
    Sjalu derimot er uten....

... endret nå...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppdatert og lagt inn bilder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •