lydplate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: lydplate

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydplate

Hei,

Nåkken som kjenner til rimelige bøyelige plater/materialer med lyddempende egenskaper?

Planen er å bruke det til å dekke innsiden av et høyttalerkabinett.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hva du legger i "rimelig" , hvilke frekvenser du vil dempe og hvor mye du vil dempe?

Biltema bitumen 4mm er billig-billig og demper greit resonanser, vil du dempe litt oppover i frekvens må du ha noe tykkere og mer ullent, biltema har greie matter til sånt også. Har sett andre kreative ting som vanlig saueull, filleryer man egentlig slenger på gølvet, eggekartong osv osv. Mye å ta av her.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bitumen

Ja det spørs om ikkje en tur på biltema burde duge..?

Bitumen med lyddempeplater for motor utenpå kanskje?

Lyddempingsplate - Biltema

Går det greit å fjerne aluminiumen på disse? Evt. om noen har tilsvarende uten?

Det er både diskant og mellomtone som skal dempes av dette..
    Men viktigst er mellomtone og midbass ressonanser.

Kabinettet er ikke laget, og skal i utgangspunktet designes for å minimere resonans/stående lydbølger o.l...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker de platene der i 20mm tykkelse og legger på et ekstra lag med filt/ull/skum tror jeg du oppnår grei demping fra mellomtone og oppover. Bass/mellomtone-demping krever relativt tykk bitumen på alle flater for effektiv demping, men i kombinasjon med stivt og dødt kabinett (si 22mm MDF/spon med gode avstivere koblet til alle flater internt) vil nok ikke kabinettene resonnere for mye.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mdf

Hei,

I dine kommentarer tar du antagelig utgangspunkt i MDF i rette flater, hvorav nødvendigheten med bitumen kommer inn.

Det kan godt tenkes at jeg går for litt bitumen.. Men kabinettet håper jeg blir svært ukonvensjonelt.. Forhåpenlig blir det ingen paralelle flater, og strengt tatt ingen rette flater heller.. (på innsiden) :-)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Hei,

I dine kommentarer tar du antagelig utgangspunkt i MDF i rette flater, hvorav nødvendigheten med bitumen kommer inn.

Det kan godt tenkes at jeg går for litt bitumen.. Men kabinettet håper jeg blir svært ukonvensjonelt.. Forhåpenlig blir det ingen paralelle flater, og strengt tatt ingen rette flater heller.. (på innsiden) :-)
    Ja, du har nok rett i den antakelsen, men iallefall de bitumen-platene jeg har er relativt bøyelige. Dette er riktignok de tynneste 3mm platene, men jeg vil tro bitumen generelt er fleksibelt nok til å bøye litt. Om du da i tillegg fyller på med litt ullstoff av no slag for demping av diskant er du nok langt på vei. Hvis du kunne slengt ut litt konkrete planer eller iallefall tanker om hvordan du skal gjøre det hadde det nok vært litt lettere å gi kvalifiserte tips og råd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •