Delefilter til sub. Lett å mekke sjøl, vel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter til sub. Lett å mekke sjøl, vel?

Brodern har kjøpt seg en 15" sub som vi har laga kasse til. Spiller ganske bra, faktisk, men den mangler delefilter. Noen som har tips til hvordan man kan lage det sjøl? Før har jeg gjort det såre enkelt, bare kobla til en stor spole, men akkurat det er vel kanskje ikke optimalt.

Tips? Skal helst bare spille de dypeste tonene, uten at jeg helt har bestemt meg for hvilken frekvens jeg vil det skal være..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    Jo lavere i frekvens jo vanskeligere å få til et passivt delefilter som funker bra og ikke koster mer enn suben i seg selv. En subforsterker med innebygget aktivt delefilter er enklest, billigst og best.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, men da driter vi i å gjøre det vanskelig; hvordan kan jeg på enklest og beste måte lage et filter sjøl? Er ikke SÅ brenn-nøye, elementet kosta bare en 500-lapp uansett..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av javisst
    Jaja, men da driter vi i å gjøre det vanskelig; hvordan kan jeg på enklest og beste måte lage et filter sjøl? Er ikke SÅ brenn-nøye, elementet kosta bare en 500-lapp uansett..
    Det rimligste alternativet er i bunn og grunn en subforsterker med justeringsmulighet får dette, spoler på størrelse til sublyder blir "gigantiske" og ikke minst dyre..

Annen mulighet kan jo være og bestille ett billig delefilter til bil eller lignende, disse får du ganske rimlig fra statene, men da trenger du 12v. Aktivt vel og merke

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har pre-ut, eller et delt forsterkersett er dette en rimelig måte å komme unna det på: Hypex DS1.2 - dynaBel AS

Hvis du ikke har pre-ut er dette en rimelig måte å løse det på: Hypex DS2.0 - dynaBel AS

Passiv deling og sub hører ikke sammen, med mindre du har et pitte, pitte lite element.

En hjemmelaget aktiv løsning kommer fort høyere i pris...

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg bruker et aktivt delefilter fra en bil + en vanlig effektforsterker til å drive sub. Funker utmerket. For å få 12V, "saboterte" vi en strømforsyning til en gammel (defekt) ekstern harddisk.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må protestere litt her og si at spole + kondis i hhv serie og parallell på elementet er det enkleste og billigste du slipper unna med, men det er veldig avhengig av impedansen på elementet og hvor lavt du vil dele, og det er slett ikke optimalt. Hvis vi hadde fått litt mer info om subben, elementet og hva det skal brukes til (hjemmekino med receiver, stereo, ...bil?) kan vi nok gi deg bedre info.

Generelt eksempel følger:

Deler du på 80Hz vil en spole på 12mH (89,- på dynabel for den billigste) for 4 ohms element eller 22mH (153,- på dynabel, billigst), og en kondensator på 330uF for 4ohm eller 180uF for 8ohms element være tilstrekkelig bare for å bli kvitt høyere frekvenser. I bassområdet kan du bruke lyttkondiser også, det er ikke SÅ nøye, og disse er relativt billige hos dynabel. Skal du dele lavere enn dette begynner det å bli dyrt fordi du trenger større eller fler komponenter.

Hvis du finner en billig/defekt aktiv sub av no slag, kanskje på et bruktmarked, kan du jo massakrere den og ta subforsterkern derifra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passive Line-Level Crossover

Enkelt og greit hvis du kan lodde litt.

Ikke begynn å dille med passiv deling etter forsterkertrinnet på en sub.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Passive Line-Level Crossover

Enkelt og greit hvis du kan lodde litt.

Ikke begynn å dille med passiv deling etter forsterkertrinnet på en sub.
    Hvorfor tenker jeg aldri på sånt? Bare å lage deling på signalet før det er forsterka, genialt. :-P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •