UcD 180 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60

Tråd: UcD 180

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kjapp etterkalkulering:
    Tollavg 95.-
    2 stk ucd 180 a 60 eoro = 996
    +24% moms =240
    2stk lov profile trafo ca 1300.-
    2 kabinetter DS2480 866.-
    + mva = 207.-

Resten er basert på overslag:
    brytere 50.-
    likerettere 50.-
    nettbrønner 200.-
    Terminaler 100.-
    Forsyningskondensatorer 800.-
    inngangsterminaler 100.-

forsinkelseskrets for muting egenkonstruert, (kan unngås).
    lysdiode motstand diverse ledninger
    X2 kondensator for nett
    sikring
    likeretter støydemping
    kjølepasta
    loddetinn
    ( slikt kaller jeg verkstedmateriell)
    100.-

kladden min sier 5104.- Jeg gidder ikke skjekke tallene over. Nå er det bare musikk

For morro skyld lot jeg være plass til ett sett moduler til i hver kasse. Det kunne være kjekkt om behovet skulle melde seg :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt!

Kan du si noe om hvor du har kjøpt trafoene og det andre som ikke kommer fra Hypex?
    Kunne også vært artig å se hvordan du har koblet dette. Disse modulene er absolutt interessante for min del også, men jeg er fryktelig rusten på elektronikksiden, så litt oppstartshjelp i form av koblinggskjemaer for den komplette forsterkeren (for de delene som er utenom Hypex-modulen) hadde vært fint!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få høre nå da? Kan du poste en liten lydfil spillt inn med forsterkerne?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafoene er kjøpt pr telefon bestilling her en kjapp telefon og forklarte mitt behov med høydebegrensing og spenning effekt.
    Ser at mange dimensjonerer likeretterne litt "rart" jeg spurte om omtrentlig kortslutnings-strøm på trafon og forenklet litt og sier at det er den minste repeterbare strøm jeg ville ha for likeretteren. en KBU1007 holder i søkk og kav. Mange går også i den fella å bruke shotkey dioder som paralelkoples med titals nanofarad kondiser. 2n2 med 1 Ohm i serie( i paralell med hver diode) demper den lille switchestøy fra en billig bro tilstrekkelig.
    Trafoen er noe overdimensjonert med sine 200VA og 42v etter likeretter. Med belastetning på 6 ohm gir dette UT ca 100watt, med virkningsgrad rundt 90% blir den tilførte i overkant 110watt. Som betyr rom for en modul til om man regner 8 ohm belastning. I musiksammenheng har dette varierende betydning etter øret som hører, siden trafo'n da bare blir overbelastet i svært korte øyeblikk om begge kanaler drives til max med 6 ohm eller lavere belastning. Nok preik om trafoer.

Elfa ( http://www.elfa.se/no/ ) står som leverandør av det øvrige utenom kondensatorene som jeg hadde liggende noen 10mF (80v 5A rms). 4 stk 10 000uF pr blokk synes jeg er god dimensjonering ettersom det overskrider modulenes max strøm eller hvor modulene kutter pga høy strøm. kikka og elfa har tilsvarende eller bedre.
    Transistoren som bryter for å slå av mutingen, eller om man vil slå på forsterkeren. Kan jeg knote en skisse av om behovet skulle melde seg, sammensatt komponent til komponent.
    Ellers har www.hypex-nl fin skisse over hvordan kople en strømforsyning, det er jo bare en håndfull deler.
    Vedlagte skisse i hver forpakning tilsvarer den skissen som hypex har på nettet. Enkel og grei sammensetning, det jeg vil kalle enkelt byggesett.

Lydfil du liksom hehe den var god du. en second opinion kommer etter at noen andre har fått hørt litt på sakene i ett eller flere fullrange systemer. Her får de kose seg litt med noen mellemtoner rett på terminalene. Personlig synes jeg de kunne hatt noe høyere spenningsforsterkning, og vært levert uten elektrolyttene påmontert kortet da det vil gjøre montasjen litt enklere i de kabinettene jeg valgte.
    Jeg har både likeretter og modul påmontert samme side, 38mm høyde og 28cm dyp profil, tempraturen blir der ca håndtemp eller noe mere. (kjøling burte 1-2 grader pr watt være tilstrekkelig for kjøprofilen/kabinettet). anbefalt minst 10*15cm. ett kabinett som er sammenskrudd blir fort større.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som lurer: Jeg ville gjort det igjenn! En fornøyelig fin klar strøm av godlyd. Jeg har ikke noe negativt å si.
    -Den litt hese Joni Mitchell synger med sin ganske enkle stemme med ett mykt velbehag. Innlevelse og følelse her ere nesten så tårene spretter av medfølelse. Likanes gitarlyd, spiller nesten sin egen melodi på en tiltrekkende måte.
    Donal Fagen Nightfly DVD audio Her viser Fagen også takter til fingerspill, ikke overanalytisk mere rett på , som om det 'manger' ett ledd.... Nei her er det forsvunnet noe grums som jeg tidligere ikke har oppfattet som forstyrrende elementer i lyden.
    Groove Armada ( bassbasert synt discko nesten for ille til å kalle dette hifi) Fast jergrep uten å miste følelsen av at noe annet blir påvirket av den grunn.
    Simply Red. Men in woman. MED GRØNN STABILISATOR_RING fra mange år tilbake!!! Den litt 'funky' spillestilen nesten ompa-paompapp-ompapompap ...... blåserne med sin subpregede blåsing det er nesten så man kan se kommunikasjonen mellom musikerne.
    I wont feel guilty now, i wont feel bad.... Hva skjer? ? ? jeg har da ikke hatt fot i DEN grad før. I never get i enough of it.
    Artig med tilstedeværelsen av musikerne, great fun faktor, mister aldri grepet, lyden blir aldri hask (ingen sure overtoner her).

Om jeg skal beskrive det i økonomiske termer: en KILLER TIL PRISER UNDER 20 laken. Det er som å brenne med plextor :roll: Keeps on burning burning, you never go cold no more, keeps on burning burning burning in my soul...... it will never go cold no more

Medrivelsen og engasjemanget er enormt; haru'ke digga før så blir u te d.

:wink:

Pink Floyd dark side of the moon SACD
    Det er som å høre skiva for første gang! hvilken genistrek! Her låter det fett gammalt i begynnelsen, med sacd's litt metalliske karakter i stemmen i forhold til cd-versonen er mulig mere framtredende, alikevell må SACD'n få kredit for å være en forbedring fra mellemtone og ned, med større kontrast og romfølelse. De første låtene er litt flate, men så tar plata seg opp og man kan nyte ettermiddagsstunden med høy sigarføring, femmer'n på plata får hårene til å reise seg, men av nytelse i stedet for av medynk, jeg liker det når min elskede lager slik lyd av samme grunn.

Passer utmerket til Sterk kaffe, Bocca med nøtter eller nyoppredd seng om man vil tilbringe noen nytelselsfulle timer med sin kjære som med eleganse setter på den ene yndlingsskiva si etter den andre uten at du som det minste rynker panna over noen skiver som bare ikke passa å spille før.

I die 4 u

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo mildt sagt bra ut. Jeg var litt skeptisk til strømforsyningene som ikke virket så kraftige, det later ikke til at det låter dårlig av den grunn, men tror du det er noe å hente der?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Høres jo mildt sagt bra ut. Jeg var litt skeptisk til strømforsyningene som ikke virket så kraftige, det later ikke til at det låter dårlig av den grunn, men tror du det er noe å hente der?

Det låter bra i dag også....

Hvor stor forsyning bruker du i Midgard forsterkerne (?)?

Egentlig er dette ikke en liten forsyning, sammenlikner man med den kondensatorkapasitet man ellers finner i forsterkere av samme størrelse som bruker fra 2*4700uF og for dyrere saker 2*15000uF bruker jeg her 4*10 000uF, i Overkant altså. Tilsammen er det jo 80 000uF for høyre og venstre kanal. Det er en bit eller to mellom hver gang du ser en orginal stereo med SÅ mye ladelytter. Enda lengre mellom hver regulerte forsyning. Men bevares ønsker man mere eller mindre er det jo bare å plusse på.
    Ser man på en teoretisk rippel.... 10mSek mellom hver ladepuls. Og ett strømforbruk på 5A ( bare for eksempelet ) gir 50mAS =Q som igjenn = delta U * capasitans. her 20 000uF pr halvperiode = 20mF. og til slutt 50maS/20mF gir 2.5v rippel på forsyningen ved ca 20volt ut ( * virkningsgrad) og 4 Ohms belastning.
    ved 5A belastning vil man få:
    10v rippel med 10000uF pr kanal
    5v rippel med 20000uF pr kanal
    2.5v rippel med 40000uF pr kanal ( mitt valg )
    1.25v rippel med 80000uF pr kanal
    0.625v rippel med 160000uF pr kanal, og nå begynner man virkelig å få plassproblemer!
    uten regulering ( forenklet teori )OG uten å ta hensyn til transformator og likeretter.

Det er den siste biten som koster penger, og skulle jeg hatt lavere rippel fant jeg det som ett lite hopp i kostnaden. Regulere forsyningen ville være bedre enn å dobble lyttene både pris og ytelselmessig. Jeg har bare litt lav forsyning til å regulere disse.

Ett alternativ er selvsagt å regulere forsyningen, da med evne til også å absorbere for stor ladning eller spenning, samt leveranse som er alminnelig. Det skal i grunnen ikke så store kretsen til ca 15-20 komponenter pr kanal, og jeg mener det skal man fåtil for 200-300 spenn/kanal.
    Neste alternativ er selvsagt switchmode forsyning..... Der er det mye synsing ute blandt folk.
    Det viser seg også at personers følsomhet for nettop denne type forvreng som strømforsyningsrippel forårsaker er varierende blandt personer, noen hører den andre ikke. Kretsen har også en teoretisk undertrykkelse av slik rippel, det er da mulig å finne ut hvor stor bit av strømforsyningens variasjon man sitter igjenn med på selve utgangen.

Kortet har reguleringer for flere av kretsene opamper etc, in facto er det bare utgangene som har direkteforbindelse til forsynngen. Hvor mye som da er å tjene på en større eller forbedret forsyning ....man får nesten bare prøve.... Om jeg tror det er noe å hente, lite. mulig lite men godt kanskje. Ser at Hypex.nl er midlertidig utsolgt, eltek er heller ikke flinke til å oppdatere tilgjengelige produkter fra sine underleverandører.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modulene skal ikke selges gjennom Eltek.

Dette skrev Jan-Peter van Amerongen fra Hypex:
    The UcD Class-D modules are sold by ourself thrue our website
    Strømforsyningen i Midgard forsterkerne er svitsjet. Det må jo da som du sikkert vet sees på en helt annen måte enn med en konvensjonell trafo. 250-watteren har imidlertid 2 stk 1200 µF 200 volt, og 2 stk 2700 µF 100 Volt.

Den maksimale kontinuerlige strømen for den største varianten (den er ikke kontinuerlig da den over tid vil føre til "thermal breakdown") er på 9A ved 120 Volt. Peak strøm er på maksimalt 40A. Strømforsyningen er dimensjonert for å drive totalt 3 stk effektmoduler av samme størrelse. (altså 3 inklusive den som er på kortet).

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modulene skal ikke selges gjennom Eltek.

Dette skrev Jan-Peter van Amerongen fra Hypex:
    The UcD Class-D modules are sold by ourself thrue our website
    Strømforsyningen i Midgard forsterkerne er svitsjet. Det må jo da som du sikkert vet sees på en helt annen måte enn med en konvensjonell trafo. 250-watteren har imidlertid 2 stk 1200 µF 200 volt, og 2 stk 2700 µF 100 Volt.

Den maksimale kontinuerlige strømen for den største varianten (den er ikke kontinuerlig da den over tid vil føre til "thermal breakdown") er på 9A ved 120 Volt. Peak strøm er på maksimalt 40A. Strømforsyningen er dimensjonert for å drive totalt 3 stk effektmoduler av samme størrelse. (altså 3 inklusive den som er på kortet).

Pleier å si at 10-12A er tilstrekkelig for en 100 watter 100watt i 8 ohm. siden disse deles aktivt (det tar jeg forgitt) blir samtidigheten litt mindre, og 3*150 watt eller deromkring uten å forårsake stygge saker på forsyningen. så burte det holde såvidt slik jeg leser tallene, og da regner jeg med du bruker enkle pene høytalere som belastning.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har bygget 4*UCD 400 vurderer jeg å selge mine to monoblokker 'UCD 180' som står ubrukte.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pris?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyeste bud, minstepris 3500.- Thats price of dirt man, and it aint dirt, its dirt cheap!
    Disse har pr i dag vanlig rca inngang, men jeg har plugger evnt bryter liggende slik at ubalansert kan settes inn, dersom det er noen med litt flere enn to tomler som har interesse. Inni kabinettet er det plass til enten sette inn mere lytter eller faktisk plass til en modul i tillegg dersom man finner ut at modifiseringslysten tar overhand.
    Dem ligger på bruktsiden under diy.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Disse har pr i dag vanlig rca inngang, men jeg har plugger evnt bryter liggende slik at ubalansert kan settes inn
    Har jeg misset noe her?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    misset ? er det ikke rca det heter med ubalansert sign kabel?
    Modulene kan ha enten balansert eller ubalansert signal. Bare ubal montert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men dersom de allerede har RCA inn, trenger du da bryter og plugger for å gjøre dem om til ubalansert?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men dersom de allerede har RCA inn, trenger du da bryter og plugger for å gjøre dem om til ubalansert?
    Nei selvsagt ikke. Men dersom man ville ha balansert, eller valgmulighet måtte det bare monteres.
    Ettersom det ikke er boret flere huller enn nødvendig måtte boret fram, med bryter kan man jo velge om man vil ha balansert eller ubalansert, bare en fancy detalj.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du 180ST eller 180AD?

Jeg ser forøvrig liten vits å importere slike ting selv, når ELTEK AS har de for grei pris!

Men, ja.. Om du selger for ca. 3k, er det jo grei pris!
    Med ST modulene, som er de billigste, havner det jo på 2900kr for to moduler, interne kabler, 500va trafo og den billigste strømforsyningen.

I tillegg kommer jo RCA pluggene i chassis, høyttalerterminaler, sikring til hovedstrøm (som skal sikres i tillegg til de på psu) og da selve chassis, som du alene betalte over 800kr for(?). Samt all moddingen din da :P

Så prisen på 3k er slett ikke ille! Men bare tenkte å nevne at evnt. fremtidige kjøp, sparer du ikke store pengene på å importere selv, med mindre du får en bra pakkedeal da.

Må si det frister meg å lage en enorm poweramp.... har lest VELDIG mye fint om hypex!

denne guiden inneholder nice pics:
    Hardware Analysis - Believe the Hypex, class-D DIY amplifier - Introduction

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HOST *4th May 2005, 20:15* HOST.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    HOST *4th May 2005, 20:15* HOST.... ;-)
    oops, hehe..

Jeg fulgte en annen tråd han hadde laget "4 ucd 400" (dvs. 4 x 400w), som pekte til bla.a. denne tråden, i første post :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Brukte du 180ST eller 180AD?

Må si det frister meg å lage en enorm poweramp.... har lest VELDIG mye fint om hypex!

denne guiden inneholder nice pics:
    Hardware Analysis - Believe the Hypex, class-D DIY amplifier - Introduction
    Første utgave med UCD180 st, bildet tatt under rekonstruksjon med UCD180AD. (solgt). Jeg får redigere bildestørelsen etter at jeg har funnet ett bilderedig program.
    En UCD180st ligger med avklippede ledninger i eske, den andre ble brukt til ett sub prosjekt.

Hvor ENORM da ?

Ps God jul...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •