Thanx lager liten bokhøytaler - Spørsmål Speakon VS XLR ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thanx lager liten bokhøytaler - Spørsmål Speakon VS XLR ?

Jeg har i lengre tid tenkt på å få fullført mitt mini DIY sett som består av følgende elementer:

Diskant: Seas H1322-06 29TAF/W
    Bass: Seas H1520-08 U16RCY/P

Har tidligere laget noe liknende, inni noen små kasser fra noen havarerte Rogers høytalere, og det som er litt gøy er at man får såpass mye lyd utav noe smått.
    (Slik som her med pc'n har jeg Patos Basic 110 MK1, fungerer fint til dette bruket)

Planen for prosjektet er igrunnen bare å få lyd i stuen, det vil si til et media senter og muligens fra tv'n. Ser ut som om jeg går for litt "overkill" med en Vincent... Men, jeg har gode grunner for å kjøpe den, selv om den er litt "over the top".

Uansett, planen er enkel, små kasser, har endret litt på målene i forhold til tegningen jeg hadde, så jeg tror jeg skipper å legge den ut.
    Det innvendige volumet er på rundt 8 liter og jeg har kappet til et bassrefleks rør på ca 15 cm og laget flenser i MDF.

Kassen er mer eller mindre ferdig, mangler bare fronten, resten er limt sammen. Skal sparkle litt og gjøre alt klart, for så å skjære ut fronten og behandle den etterpå. Tanken er svart lakk på selve kassen som er ferdig og eik på fronten.. Enkelt og klassisk.

Jeg har funnet ut at jeg må ha delefilteret eksternt, da jeg ikke får plass til printet jeg har laget, inni kassen.. Ikke noe big deal igrunnen, men det jeg lurer på her, er det noen stor forskjell på XLR plugger og Speakon?
    (Jeg får så mange ledere som jeg trenger uansett, tre i XLR (felles minus) eller fire i Speakon)
    Hvilken burde jeg velge?

Skal få tatt noen bilder av prosjektet og den selvsnekkra "passeren" til fresen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at det ikke er kjempe gode bilder, men de illustrerer i alle fall litt..

Elementer:

Kasser med bassrefleks rør limt i:

Filter:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *også reservert*

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder høyttalerterminering er det overgangsmotstand og ledeevne som gjelder. Speakon er beregnet for fomålet. XLR er ikke det. Go Speakon!

-Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Go Speakon!
    -Johan
    Takk Johan, endelig noen som svarte på det enkle spørsmålet,
    da har jeg lagt til bestilling diverse saker fra Farnell:

2 x NEUTRIK NL4FRX

2 x NEUTRIK - NL4FC

4 x NEUTRIK - NL4MD-V

Bruker nok SUPRA Classics kabel, som en kompis har liggende på rull.
    Og pynter det hele med litt nylon og noe krympestrømpe, så blir det nok bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Homemade speakers

Tar det som en selvfølge at jeg får gleden av å høre dem når de er ferdige.8)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thanx
    Jeg har i lengre tid tenkt på å få fullført mitt mini DIY sett som består av følgende elementer:

Diskant: Seas H1322-06 29TAF/W
    Bass: Seas H1520-08 U16RCY/P

Har tidligere laget noe liknende, inni noen små kasser fra noen havarerte Rogers høytalere, og det som er litt gøy er at man får såpass mye lyd utav noe smått.
    (Slik som her med pc'n har jeg Patos Basic 110 MK1, fungerer fint til dette bruket)

Planen for prosjektet er igrunnen bare å få lyd i stuen, det vil si til et media senter og muligens fra tv'n. Ser ut som om jeg går for litt "overkill" med en Vincent... Men, jeg har gode grunner for å kjøpe den, selv om den er litt "over the top".

Uansett, planen er enkel, små kasser, har endret litt på målene i forhold til tegningen jeg hadde, så jeg tror jeg skipper å legge den ut.
    Det innvendige volumet er på rundt 8 liter og jeg har kappet til et bassrefleks rør på ca 15 cm og laget flenser i MDF.

Kassen er mer eller mindre ferdig, mangler bare fronten, resten er limt sammen. Skal sparkle litt og gjøre alt klart, for så å skjære ut fronten og behandle den etterpå. Tanken er svart lakk på selve kassen som er ferdig og eik på fronten.. Enkelt og klassisk.

Jeg har funnet ut at jeg må ha delefilteret eksternt, da jeg ikke får plass til printet jeg har laget, inni kassen.. Ikke noe big deal igrunnen, men det jeg lurer på her, er det noen stor forskjell på XLR plugger og Speakon?
    (Jeg får så mange ledere som jeg trenger uansett, tre i XLR (felles minus) eller fire i Speakon)
    Hvilken burde jeg velge?

Skal få tatt noen bilder av prosjektet og den selvsnekkra "passeren" til fresen.
    normalt sett er XLR signal kabel, mens speakon er høytalerkabler, eller kontakter om du vil(når det gjelder PA). så om du vil gå for slikt, selv om jeg tror det er svært uvanlig i forhold til hifi, så er det nok speakon du vil gå for så fremt det ikke er snakk om aktive høytalere du bygger...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

langsom fremdrift...

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    normalt sett er XLR signal kabel, mens speakon er høytalerkabler, eller kontakter om du vil(når det gjelder PA). så om du vil gå for slikt, selv om jeg tror det er svært uvanlig i forhold til hifi, så er det nok speakon du vil gå for så fremt det ikke er snakk om aktive høytalere du bygger...
    Høytalerene er nok passive ja, så jeg har gått for Speakon.

Kommer til å bruke Supra kabel og har 4 polet speakon plugger og terminaler.
    Pakket fint inn i noe nylon strømpe sak.

Dette går fra delefilter og til høytalere.

Skal få litt fremdrift på dette nå, ble litt demotivert da jeg sparklet med biltema's lettsparkel.. Selv om sparkelet var herdet, ble det fortsatt merke når jeg trykket med naglen i det..
    Har nå pusset alt det bort igjen og sparklet med skikkelig sparkel,
    håper på å pusse det ned i dag og ha på grunning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •