Pc-vifte uten PC (adapter)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc-vifte uten PC (adapter)

Hei,

Jeg har et terrarie som jeg skal ha vifteavkjøling på. Jeg har 2 stk 12V pc-vifter.

Mitt spørsmål er adapter til slikt. Vet ikke om noen her har noen erfaring med det? Har også hørt om folk som bruker dette for å avkjøle forsterkere/musikkanlegg.

En kompis av meg har et lignende oppsett som jeg ønsker. Han har 2 stk pc-vifter koblet til en 12V adapter som gir 0,3A Dette funker fint å han har de på 24/7.

Jeg aner ikke hva maks A er på disse 12V pc-viftene jeg har, og det står heller ikke noe på dem. Jeg har kikket på nett og lest par steder at slike vifter har en spesifikasjon på maks 0,3 A.

Kompisen min har bare 1 adapter og jeg vet ikke hvor jeg får tak i en lik.

Etter å ha lest en gammel tråd her på forumet så jeg noen anbefalte en slik adapter som clahs ohlson har til 149,- som man kan switche mellom div V, fra 3-12V.

Jeg koblet den til i sta til mine 2 pc-vifter på 12V ( denne adapteren skal gi 0,5A på 12V og 9V, også står det at den gir 1A på 3V og 6V.

Etter 5 min på 12V så slo den seg av, og adapteren var ganske så varm. (den har sånn overspenning/kortsluttningsbeskyttelse, så var nok den som slo ut) luktet også litt svakt ”kruttrøyk” fra viftene. Jeg satt den i etter den hadde kjølet seg ned, og viftene går som bare det.

Så jeg lurer på om 12V og 0,5A er for mye for 2 pc-vifter?? Noen som har erfaring?

Jeg satt så adapteren til 9V(500mA) og lot den gå 30 min, da ble den bare litt og slo seg ikke av. Jeg tør ikke å la den stå på tilfelle det samme skulle skje, bare etter kanskje litt lenger tid - tenkte på f.eks. brann.

Så jeg lurer på om noen har no inspill her? Tilsvarer ikke 9V på 500mA det samme som 12V 350mA? I så fall så er det muligens 50mA for mye? Hvordan funker det når man går ned på Volt men har litt høyere Amper?

Og til slutt, si at viftene går på maks 12V og 0,3A – hvordan vil det da være å koble til en adapter på 9V som gir 0,2A? Jeg har nemlig en slik adapter liggende. Det blir ikke for mye belastning for adfapteren på noen måte? Jeg vil ha viftene på 24/7 samtidig som jeg beholder nattesøvnen med tanke på at viftene skal begynne å brenne eller adapteren.

Kanskje jeg må kjøpe meg viter med høyere amper eller om jeg kan bruke adapteren? Hvordan er forhold på V+A på adapter i forhold til V+A på vifter for at de skal kunne gå uten for mye/lite belastning?

Jeg er sinnsykt taknemmlig for svar! =)
    MVH

Kjetil

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt så adapteren til 9V(500mA) og lot den gå 30 min, da ble den bare litt og slo seg ikke av. Jeg tør ikke å la den stå på tilfelle det samme skulle skje, bare etter kanskje litt lenger tid - tenkte på f.eks. brann.

Så jeg lurer på om noen har no inspill her? Tilsvarer ikke 9V på 500mA det samme som 12V 350mA? I så fall så er det muligens 50mA for mye? Hvordan funker det når man går ned på Volt men har litt høyere Amper?
    Hvis viftene trekker ~350mA på 12V vil de trekke MINDRE på 9V iflg ohms lov: I=U/R - gitt at R er en fast verdi 1000ohm I=12/1000 = 0,012A. På 9V vil du da få I=U/R = 9/1000 = 0,009A. Dette må selvfølgelig ganges med 2 hvis du har 2 vifter. Hvis adapteren din tåler 9V 500mA ville jeg kjørt viftene på dette, eller kanskje enda mindre hvis mulig. Husk også at veggvorter/batteri-eliminatorer gjerne blir rimelig varme og at det neppe er farlig. Du kan forsåvidt la adapteren stå i ei stund på 9V mens du er hjemme og se om det begynner å lukte svidd for å være på den sikre sida.

Andre alternativer inkluderer å få tak i en kraftigere adapter eller et par veikere vifter som trekker mindre strøm (evt bare et par vifter som faktisk har oppgitt strømtrekk slik at du er innenfor toleransen til adapteren).

Lykke til!

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    jeg kan anbefale deg en strømforsyning fra biltema Art:38-114
    denne har 6 forskjellige innstillinger på henholdsvis 3V, 4,5V, 6V, 7,5V, 9V og 12V
    og er på 2Amp max.
    eneste minuset med denne må være at den har litt størrelse (160 x 95 x 75 mm)
    og har en liten egenstøy(hører denne kun om du legger øret inntill eller i nærheten av apparatet)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Hvis viftene trekker ~350mA på 12V vil de trekke MINDRE på 9V iflg ohms lov: I=U/R - gitt at R er en fast verdi 1000ohm I=12/1000 = 0,012A. På 9V vil du da få I=U/R = 9/1000 = 0,009A. Dette må selvfølgelig ganges med 2 hvis du har 2 vifter. Hvis adapteren din tåler 9V 500mA ville jeg kjørt viftene på dette, eller kanskje enda mindre hvis mulig. Husk også at veggvorter/batteri-eliminatorer gjerne blir rimelig varme og at det neppe er farlig. Du kan forsåvidt la adapteren stå i ei stund på 9V mens du er hjemme og se om det begynner å lukte svidd for å være på den sikre sida.

Andre alternativer inkluderer å få tak i en kraftigere adapter eller et par veikere vifter som trekker mindre strøm (evt bare et par vifter som faktisk har oppgitt strømtrekk slik at du er innenfor toleransen til adapteren).

Lykke til!

Tusen takk for svar!!

Så jeg burde kanskje bruke adapteren jeg har på 9V 200mA isteden for den andre på 9V 500mA?

Har jeg forstått det riktig at hvis adapteren gir 500mA på 12V og jeg har en 12V vifte som har spesifikasjon på 1A så går det helt fint? Blir vel riktig det da? At adapteren ikke skal gi mer A enn det som står på vifta, eller så vil vifa brenne seg?

Takk igjen.

Kjetil

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodo20054
    Tusen takk for svar!!

Så jeg burde kanskje bruke adapteren jeg har på 9V 200mA isteden for den andre på 9V 500mA?

Har jeg forstått det riktig at hvis adapteren gir 500mA på 12V og jeg har en 12V vifte som har spesifikasjon på 1A så går det helt fint? Blir vel riktig det da? At adapteren ikke skal gi mer A enn det som står på vifta, eller så vil vifa brenne seg?

Takk igjen.

Kjetil
    Nei, OBS! Stikk motsatt av det du skriver. Det som står på vifta er maks strømtrekk fra denne. Adapteren må ha minst like mye og helst mye mer for at den ikke skal koble ut eller brenne opp. Hvis en adapter klarer å levere 200mA mens vifta er spesifisert til 500mA krever vifta 150% mer strøm enn adapteren klarer å levere, det er ikke bra.

Tenk på strømmen i huset ditt, hvis du belaster en 10A kurs med mer enn 2.4kW vil sikringa gå fordi strømmen blir for stor, hvis du skrur en varmovn på 2000W så vil den prøve å gi ut 2000W uansett hva den er kobla til. Samme gjelder her. Vifta bestemmer hvor mye strøm som trekkes fra veggen/adapteren, adapteren er "dum" og leverer bare det den klarer. Klarer den ikke å levere nok så går den varm.

Edit: For å ta en dårlig sammenligning, du dytter inn ei girkasse som tåler 100 hestekrefter i en bil som yter 300 hestekrefter. Motoren driter i om girkassa tåler det eller ikke, den bare leverer opp mot 300 hestekrefter når du tråkker på gassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, OBS! Stikk motsatt av det du skriver. Det som står på vifta er maks strømtrekk fra denne. Adapteren må ha minst like mye og helst mye mer for at den ikke skal koble ut eller brenne opp. Hvis en adapter klarer å levere 200mA mens vifta er spesifisert til 500mA krever vifta 150% mer strøm enn adapteren klarer å levere, det er ikke bra.

Tenk på strømmen i huset ditt, hvis du belaster en 10A kurs med mer enn 2.4kW vil sikringa gå fordi strømmen blir for stor, hvis du skrur en varmovn på 2000W så vil den prøve å gi ut 2000W uansett hva den er kobla til. Samme gjelder her. Vifta bestemmer hvor mye strøm som trekkes fra veggen/adapteren, adapteren er "dum" og leverer bare det den klarer. Klarer den ikke å levere nok så går den varm.

Edit: For å ta en dårlig sammenligning, du dytter inn ei girkasse som tåler 100 hestekrefter i en bil som yter 300 hestekrefter. Motoren driter i om girkassa tåler det eller ikke, den bare leverer opp mot 300 hestekrefter når du tråkker på gassen.

Ok, skjønner! Takk!

Jeg tenkte at hvis det var lavere på adapteren ville det bare gjøre så vifta gikk saktere, og at hvis de var for høy A så ville gå for fort/brenne seg.

Men da er det V og ikke A som styrer hastighet da? Eller om det blir en kombinasjon.

Jeg bare undret når adapteren på 0,3A og 12V hos kompisen min funka fint på 2 vifter, mens når jeg kjørte 12V 500mA på samme viftene så skjedde det som tidligere beskrevet - derfor trodde jeg hadde for mye A.? Hva kan det komme av da? At adaoteren ble varmere og slo seg av? Men ikke på 9V og 500mA?

Da satser jeg på å kjøre på adapteren som gir 9V og 500mA på viftene som du anbefalte tidligere.

Tusen takk for svar

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skjønner! Takk!

Jeg tenkte at hvis det var lavere på adapteren ville det bare gjøre så vifta gikk saktere, og at hvis de var for høy A så ville gå for fort/brenne seg.

Men da er det V og ikke A som styrer hastighet da? Eller om det blir en kombinasjon.

Jeg bare undret når adapteren på 0,3A og 12V hos kompisen min funka fint på 2 vifter, mens når jeg kjørte 12V 500mA på samme viftene så skjedde det som tidligere beskrevet - derfor trodde jeg hadde for mye A.? Hva kan det komme av da? At adaoteren ble varmere og slo seg av? Men ikke på 9V og 500mA?

Da satser jeg på å kjøre på adapteren som gir 9V og 500mA på viftene som du anbefalte tidligere.

Tusen takk for svar
    Det stiller seg slik at - for å bruke denne teite bilen som eksempel - Volt styrer hastigheta. Tenk spenning som krafta som starter hele prosessen, eller gasspedalen om du vil. Jo høyere spenning (mer gass) du gir, jo fortere vil bilen/vifta gå, og bensinforbruket (strømmen) øker. Hvis du gir for mye spenning/gass og kjører for hardt vil motoren til slutt gi opp og overopphete eller krepere.

Dette med at adapteren slo seg av/kobla ut kan ha vært en feilkobling eller kortslutning hvis det var samme viftene på to forskjellige adaptere og den ene tålte mer? Det du sier at du hadde for mye A(mpere) stemmer forsåvidt, men det var viftene som krevde for mye, ikke adapteren som leverte for mye.

Så håper vi bare at det går bra å kjøre viftene på 9v/500mA, men det tror jeg går fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det stiller seg slik at - for å bruke denne teite bilen som eksempel - Volt styrer hastigheta. Tenk spenning som krafta som starter hele prosessen, eller gasspedalen om du vil. Jo høyere spenning (mer gass) du gir, jo fortere vil bilen/vifta gå, og bensinforbruket (strømmen) øker. Hvis du gir for mye spenning/gass og kjører for hardt vil motoren til slutt gi opp og overopphete eller krepere.

Dette med at adapteren slo seg av/kobla ut kan ha vært en feilkobling eller kortslutning hvis det var samme viftene på to forskjellige adaptere og den ene tålte mer? Det du sier at du hadde for mye A(mpere) stemmer forsåvidt, men det var viftene som krevde for mye, ikke adapteren som leverte for mye.

Så håper vi bare at det går bra å kjøre viftene på 9v/500mA, men det tror jeg går fint.

Jepps, får teste det ut. Det var forresten 2 vifter koblet til samme adapter =)

Takk igjen for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen,

En lite oppdatering fra med =) Det gikk strålende bra å ha den på 9V 500mA. Jeg har funnet specs på viftene nå. de er begge på 12V og 350mA, så da krever de altså 700mA tilsammen. Adapteren jeg har på 12V 500mA koblet seg ut med begge viftene på samme adapteren. MEn på 9V 500mA gikk begge to på uten problemer. Men viftene gir alt for lite kjøling, så jeg må ha høyere hastighet.

Jeg har testet adateren på 12V 500mA på kun den ene vifta, og da koblet den ikke seg ut.

Så jeg må da enten kjøpe en slik adapter til, eller kjøpe en med mer A som kan dra begge.

Denne adapteren som Toby91 skriver om tenkte jeg på å teste ut. Den er på max 2A, men det kan ikke bli for mye A, hvis jeg forstod dere riktig? Altså kan man godt ha en adapter på 12V og 30A for den saks skyld, for adapteren vil regulere hva den gir ut etter hva viftene krever? Altså vil ikke viftene bli brent med max 2A på adapteren? =)

Er det også slik at alle adaptere tilpasser hva den gir ut i forhold til hva produktet som er koblet til krever? Jeg har nemlig en adapter liggende som er til et keyboard som er på 12V og 1,5 A - så da burde det vel gå greit også å bruke denne? Hvis ikke den regulerer osv, får jeg kjølpe den på biltema =)

Og itl slutt, vil det da si at viftene vil gå på samme hastighet med en adapter på max 2A og 12V som en adapter på 1A og 12V (begge vifter 12V og 350mA)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne adapteren som Toby91 skriver om tenkte jeg på å teste ut. Den er på max 2A, men det kan ikke bli for mye A, hvis jeg forstod dere riktig? Altså kan man godt ha en adapter på 12V og 30A for den saks skyld, for adapteren vil regulere hva den gir ut etter hva viftene krever? Altså vil ikke viftene bli brent med max 2A på adapteren? =)

Er det også slik at alle adaptere tilpasser hva den gir ut i forhold til hva produktet som er koblet til krever? Jeg har nemlig en adapter liggende som er til et keyboard som er på 12V og 1,5 A - så da burde det vel gå greit også å bruke denne? Hvis ikke den regulerer osv, får jeg kjølpe den på biltema =)

Og itl slutt, vil det da si at viftene vil gå på samme hastighet med en adapter på max 2A og 12V som en adapter på 1A og 12V (begge vifter 12V og 350mA)
    Dette stemmer bra, som jeg skrev tidligere - adapteren er dum og leverer bare det den klarer, det er viftene som bestemmer hvor mye strøm som trekkes , avhengig av hvor mange V du gir dem. Så du kan godt ha en adapter på 12V 30A , viftene trenger bare 350mA hver og vil ikke trekke mer. Hastigheta bestemmes av V , dermed vil de snurre like fort uansett hvor mange A adapteren kan levere. Mao, hvis du har en på 12V/1.5A så kan du bruke denne uten problemer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •