NAD T752, får ikke lyd på pre-out right

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question NAD T752, får ikke lyd på pre-out right

Som dere kan lese av overskriften får jeg ikke lyd på høyre høyttaler ved bruk av høyre pre-out. Åpnet kabinettet, og så at det var noen slitne kondiser osv. (Se bilder, ja, jeg vet at bildene suger ). Er dette enkelt å erstatte? Jeg sitter ikke med forsterkern foran meg nå, men kan redigere innlegget for å legge inn verdiene på kondisene hvis dette er ønskelig. Jeg skjønner at man må ut med printkortene for å evt. erstatte de gamle ;-)

Takk for svar på forhånd

Mvh Faller

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er flere bilder og info om de forskjellige kondisene: De blå kondensatorene er 1000µF 50V, de små svarte er 2200µF 25V, og de to store med fargede ledninger ved seg er 12000µF 80V

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Som dere kan lese av overskriften får jeg ikke lyd på høyre høyttaler ved bruk av høyre pre-out. Åpnet kabinettet, og så at det var noen slitne kondiser osv. (Se bilder, ja, jeg vet at bildene suger ). Er dette enkelt å erstatte? Jeg sitter ikke med forsterkern foran meg nå, men kan redigere innlegget for å legge inn verdiene på kondisene hvis dette er ønskelig. Jeg skjønner at man må ut med printkortene for å evt. erstatte de gamle ;-)

Takk for svar på forhånd

Mvh Faller
    Kondensatorene er som regel enkle å lodde ut og enda enklere å lodde nye
    på plass, når du har noen som passer fysisk, vel å merke hvis du enkelt
    kommer til på undersiden av kortene.
    Men jeg tviler litt på at det er disse elektrolyttene som gjør at du ikke har
    lyd i høyre kanal, spørs om det også er andre deler som har vært litt for varme.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Jeg kan jo skru ut printkortene for så å ta litt bilder hvis det gjør det lettere å se hva som muligens er galt? Det så i alle fall ikke så vanskelig ut i går kveld.

Edit: Det var litt vanskeligere å få ut printkortet enn jeg trodde. Men jeg kan ikke se at noe er defekt på pre-out kortet.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lodding

Hei,

Finn deg en sterk lampe og se om loddingene til pluggene for Pre out er dårlige/skadet. Hvis du har stramme phono kabler, kan ofte slike utsatte loddinger sprekke, og potensielt få brudd e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du har prøvd Phones utgangen foran? Dette vil eliminere evt brudd i pre out på baksiden. ellers ser det ut som det har gått ei kule varmt nedi forsterkeren.
    Der hvor du ser det er svart/misfarginger rundt komponenetene er det ofte der feilen viser seg men det er ikke nødvendigvis der problemet ligger, mer som symptom på noe annet galt i kretsen.
    Ofte er lytter limt til underlaget og det kan se ut som lekkasje. skal jeg gjette ut fra bildet er det belegget under de største kondisene bare lim. Buler kondisene på toppen er de gjerne lekk.
    Skal du drive å bytte kondiser som er lekk og leke deg med forsterkeren vil jeg anbefale deg å holde god avstand når du evt setter strøm på. Kondiser som "eksploderer" kan slynge guffe ganske langt.
    Bruk for all del en 100 watter(lyspære) i serie med forsterkeren. Dette vil kunne hindre at den nye delen du setter i ikke tar kvelden hvis du bare traff symptomet og ikke problemet.

Puh, noen erfaringer fra den glade amatørs hjørne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med mekkingen?

Støtter tidligere svar her, jeg syns også det ser ut som den guffa er bare det gamle limet som noen bruker til å feste kondisene ekstra med. Med mye varme over lengre tid blir den mørk som på bildet.
    Begynn som nevnt å få tilgang til undersiden av printkortet og gå over loddingene rundt utgangen og inngangene. I de fleste tilfeller så er det loddingen på plugger du kobler deg til med kabler som det blir vakkel i, da disse blir herja med mye over tid. Gå gjerne også over volumkontrollen og eventuelt left/right-kontrollen med en contakt-spray. Har hjelpet meg ofte i mine glansdager som reparatør...
    lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og få målt triakene på utgangstrinnet. det er mest sansynlig dem som har feilet. kondisene er det nok ikke.

Triak er den svarte firkantede saken med 3 pinner på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •