3.veis aktivt delt høytaler - alternativer til Dolby Lake?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3.veis aktivt delt høytaler - alternativer til Dolby Lake?

for de som lurer på hva dolby lake er:
    Lake® Processing | Lab.gruppen
    (labgruppen har kjøpt opp teknologien fra dolby)

hvorfor jeg spør om ting jeg ikke har altfor mye peiling på
    i hodet til Salve Austrud, Mandals lydnerd numero uno, finnes et relativt kompromissløst aktivt delt 3-veis system som skriker etter å bli gjennomført. jeg har vært, i mine øyne, såpass heldig å fått sneket meg til å være med i prosjektet, selv om jeg er definitivt for en novise å regne mtp høytalerbygging. egoist som jeg er så har jeg i det minste tenkt å melke så mye som mulig ut av Austruds lydkunnskaper og kanskje lære meg en ting eller tre om høytalerbygging. pluss muligens hjelpe til med å få ting på papir og igang.

i korte trekk er det et altså et aktivt delt 3-veis system, sannsynlig bestykning pr i dag er(feel free til å komme med alternativer til bestykning som potensielt kan gi et enda bedre resultat!):

så, til prosesseringa. planen var altså å bruke en dolby lake løsning til å ta seg av det, men da de er friske i prisen og først og fremst laget for PA-bruk(AES/EBU, xlr, speakon og vifter) så jeg lurer på om det finnes andre mer 'stuevennlige' burker som har tilsvarende/tilstrekkelig funksjonalitet?

/semiofftopic, men siden det overnevnte prosjekt kommer til å benytte slowfoodtilnærminga så...

tenker på å kjøpe 2 stk 70-10D RAAL Ribbon Tweeter for å tweake mine xtz 99.26 - såfremt jeg får ordna et tilpassa 4.ordens delefilter. jeg har blitt tipsa om å prøve med Roar Moen - men kanskje noen her som har tips til kunnskapsrike lydnerder som kan bistå med sånt?

også fristende og potensiell 'forrett' - Seas holder på med en lukket (aktiv) subkasse med slavebass som DIY-kit - SEAS - Home. Desing by Seas L26ROY basselement m/SL26R som slave. Fra Seas påstås den å spille fletta av det meste av subber på markedet i dag, uansett prisklasse. Eplekjekt - vi lier' det!

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve med Behringer DCX2496. Billig 3-veis filter. Forsterkere må du jo ha utenom da, men til deling og eq er den fantastisk. Den kan ihvertfall være et utgangspunkt (proof of concept). Du kan styre den fra PC realtime, så en kan justere og tweake så mye en vil.
    Det finnes også flere mods til denne for å øke lydkvalitet etc.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tipset, men denne har desverre ikke FIR-filter såvidt jeg kan se på spesifikasjonene..

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEQX menger jeg har FIR muligheter

DEQX High Definition Audio
    DEQX For Audiophiles

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, se det se det mteinum - den var snasen. ikke dyr heller, drøye 30k SEK uten moms. takker for tips!

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

slavebass

Hei,

Jeg har ikke eksperimentert med Slavebass, men leser på seas sine sider at nevnte basselement og tilhørende slave er tilpasset hverandre..

Hva er da fordelen med dobbelt så mange slaver som drivere?

Forøvrig et prosjekt som etter stykklisten å dømme, vil ha high-end potensiale..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ble anbefalt av seas pr tlf, står også noe om det i beskrivelsen av L26ROY-subkittet:

Sitat Opprinnelig postet av seas.no
    In applications where extreme SPL is needed, two SL26R passive radiatiors can be used with a single L26ROY. In this case, the addition of 200 grams extra mass to each passive radiator will achieve a tuning at 26Hz in a 40 liter cabinet.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    det ble anbefalt av seas pr tlf, står også noe om det i beskrivelsen av L26ROY-subkittet:
    Samme som med Peerless sine XLS 12 - for å få skikkelig guff med slavekonstruksjon må en ha 2 stk med litt ekstra masse.
    (Selv landa jeg på lukkede kasser pga hurtigheten..., men må da ha dobbelt så mange for å oppnå samme SPL.)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    takker for tipset, men denne har desverre ikke FIR-filter såvidt jeg kan se på spesifikasjonene..
    DEQX har FIR, men husk at FIR må brukes med omhu. Det kan også være du overvurderer betydningen av FIR. Det har i hvertfall jeg gjort. IIR holder i bøtter og spann til det meste.

Er du forresten sikker på at lake støtter den type FIR som brukes til romkorreksjon og høyttalerkorreksjon, eller er det bare FIR for å få til faselinear EQ?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ikke konstruktøren her, men grunnen til at FIR er et krav er først og fremst for den faselinære delinga ja.

håpet er vel egentlig at digmoda kommer med en amp/prosessor-løsning som kan integreres...

EDIT: litt irriterende at ikke labgruppen har lagt ut tilsvarende teknisk spec som dolby selv hadde tidligere snickers, der stod det meste av funksjonalitet som jeg evt kunne referert deg til. det jeg vet er at Clair Brothers bruker lab/dolby på de fleste av sine systemer og at lake er sett på noe av det ypperste av prosessorer i den verdenen.

/semiofftopic II
    har nå bestilt Raal 70-10D og regner med de kommer en gang rett over helga. Roar Moen syntes Raal elementene virket veldig spennende, og ville lage nytt delefilter for xtzkassene. Fikk spørsmål om hvor mange liter kassene sånn ca er på - skummet nett/manual kjapt, men fant ingen svar. Så, noen som vet hvor mange liter xtz 99.26 kassene er på?

Blir uansett en god nerdesommer for meg dette - er det å banne i kirka å satse på ikke-så-bra-vær på sørlandet? :-P

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nytt

Hei,

Noe utvikling her?

Er litt nyskjerrig på den nye bassen til Seas..
    Men slowfoodtilnærming betyr vel at det går litt tid før den er på plass..?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det kommer ikke til å bli oppgradering av metodikk fra slow- til fastfood med det første. hehe.

3-veis er lagt litt på is blant annet fordi vi har ikke funnet noen passende DSP/amp løsning, vi vil gjerne også få testa seas' 10" basselementet "leroy"(spent på de) og nå er det høysesong for de som driver med lajvlyd så min 'guru' er noe opptatt for tia.

Raal 70-10D elementene til tweak av 99.26ene mine kom endelig i posten forrige uke, håper å få tatt turen til Moen i løpet av denne uka.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FIR til deling er etter min mening egentlig litt unødvendig om du har delay pr kanal og for eksempel bruker L/R-filtre. De summerer faselineart allikevel. Når det gjelder off axis respons bør du vurdere en ganske tett plassert MTM-konfigurasjon og et odde-ordens filter (bruker du skikkelige råvarer kan du sågar kjøre 1. ordens).

Av prosessorer som kan kjøre FIR-filtre så er det ikke så mange. Audiolense kan det, men det er strengt talt ingen prosessor. Ellers er jeg usikker på om faktisk Lake kan det. Det ville overraske meg om de kjørte FIR i et produkt som er rettet mot PA der latency er synd og skam.

DEQX kjører FIR, det samme gjør DSPre-en til Holm Acoustics, og jeg jobber selv med en DSP som jeg satser på å ha proto på klar i oktober. Imidlertid kommer jeg selv bare til å kjøre FIR til helt spesielle ting, til rene delefilterapplikasjoner kommer jeg fortrinnsvis til å kjøre IIR.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av labgruppen.com
    Linear phase crossovers are another feature separating the Lake Processor from ordinary processors. Linear phase crossovers can match traditional crossover slopes, such as 24 dB per octave and 48 dB per octave, but they are also capable of transition slopes exceeding 180 dB per octave.

These slopes offer dramatic benefits when applied to various types of loudspeaker arrays. Off-axis lobing and cancellation between loudspeakers are dramatically reduced. Greater control over slopes means that different speaker cabinet types can be more easily mixed and matched. Also, a loudspeaker’s impulse response is significantly improved, providing a time-coherent wavefront.

Additionally, improvements of up to 3 dB or more in acoustic output power may be expected in some frequency ranges.
    Lake® Processing | Lab.gruppen

ser heller ikke begrepet FIR nevnt sånn umiddelbart på speccen til PLM-serien - de er voldsom glad i egne begreper som f eks MesaEQ; men faselinær deling på 180dB/oktav kan vel ikke være så veldig mye annet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, L/R 4-filtre er faselineare. Det er forsåvidt også BW1-filtre, men kun summert. Man kan fint lage 180dB/okt filtre som følger tradisjonelle faseforløp. Det de skriver om loobing har forresten utelukkende med filterbratthet å gjøre og ikke med faseforhold å gjøre. For et PA-oppsett der folk kan befinne seg på ulike lytteakser ift høyttalerne kan det være av stor viktighet. Impulsresponsen vil endre seg en del men frekvensgangen vil kunne endre seg ganske lite for de ulike lytterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LR-4 filtre kan vel ikke regnes som å være faselineære?
    Begrepet faselineært forutsetter konstant gruppeforsinkelse (lik tidsforsinkelse ved alle frekvenser). Et LR-4 filter har 360 graders faserotasjon mellom høypass og lavpass, og summerer derfor flatt på aksen dersom enhetenes akustiske senter ligger i samme plan. Gruppeforsinkelsen er ikke konstant. Jeg vet at du vet dette Snickers, men det er vel greit å ikke blande begrepene?

Når det gjelder IIR vs FIR er det vel fordeler og ulemper med begge alternativer? Tidsforsinkelse, faseforvrengning, pre-ringing, filtersteilhet m.m.

Litt OT, men likevel...
    En filtertopologi som jeg synes er spennende nå er utviklet av Horbach og Keele.
    Det står litt om det på Linkwitz sine sider, og så har de skrevet et par AES artikler. Det er faselineære filtre som har som mål å få bukt med de vanlige problemene man har med kanselleringer ut av aksen i det vertikale planet.
    Det krever en ganske spesifikk plassering av enhetene på frontbaffelet, men resultatet ser lovende ut.

Dersom FIR er et absolutt krav, og tidsforsinkelse ikke er et problem vil jeg anbefale deg å se litt på BruteFIR. Det er et program som kan implementere lange FIR filtre på en PC som kjører Linux. Filtrene kan genereres av Audiolense, Acourate, Matlab og sikkert andre programmer også.
    Det er ikke enkelt å konfigurere, men fordelen er at du kan kjøre det på rimelig maskinvare. Jeg bruker et billig, vifteløst hovedkort med en integrert Atom CPU og et RME 9632 lydkort. Kjører en versjon av Puppy Linux som booter på en USB-minnepinne. Kjører kun 2-kanals prosessering nå, og med 65536 taps ligger jeg på 15% belastning av CPU. Men ca 1 sekund forsinkelse....
    For TV-bruk kjører jeg minimumfase filtre med 16384 taps og flere partisjoner slik at jeg har ca 50% belastning av CPU og en tidsforsinkelse på ca 20ms.

Litt mer OT....
    Anders Torger, som utviklet BruteFIR, ble for noen år siden stevnet av Lake Technology som hevdet å ha patent på "partitioned convolution". Saken måtte frafalles fordi det viste seg at det fantes "prior-art". Microsoft har visst også fått innvilget et patent...
    Microsoft gets a patent on partitioned convolution - msg#00045 - linux.audio.devel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •